نوع دوستانه

معنی کلمه نوع دوستانه در لغت نامه دهخدا

نوع دوستانه. [ ن َ / نُو ن َ / ن ِ ] ( ص نسبی ، ق مرکب ) از روی دلسوزی و محبت نسبت به همنوعان. بشردوستانه.

معنی کلمه نوع دوستانه در فرهنگ فارسی

از روی دلسوزی و محبت نسبت به همنوعان . بشر دوستانه .

جملاتی از کاربرد کلمه نوع دوستانه

آل جولسون را با نقشی که در اولین فیلم تمام ناطق سینما، خواننده جاز (۱۹۲۷)، ایفا کرد، می‌شناسند. در حالی که او بعد از این فیلم نیز، در یک سری فیلم‌های موزیکال موفق در سینما حضور بهم رسانید. فعالیت‌های بشردوستانه او نیز زبانزد بود. در طی جنگ جهانی دوم و جنگ کره، او تمام انرژی و وقت و سرمایه خود را وقف فعالیت‌های نوع دوستانه کرده بود.
اکسی توسین به عنوان یک نوروپپتید چندکاره، زمینه پیدایش سخاوت، اعتماد و روابط نوع دوستانه را فراهم می‌کند که محصول این رفتارها باعث ایجاد رضایت از زندگی و احساس ارزشمندی در افراد می‌شود. اکسی توسین ارتباط با دیگران را تسهیل می‌کند و با رفتارهای اجتماعی مثبت همراه است، بنابراین از طریق تسهیل روابط اجتماعی باعث ایجاد شادی می‌شود.
تنهایی با افسردگی در ارتباط است و از این رو یک عامل خطرناک برای خودکشی است. امیل دورکیم، تنهایی، به ویژه ناتوانی یا عدم تمایل به زندگی با دیگران، یعنی دوستی یا ایده‌های نوع دوستانه را دلیل اصلی آنچه او خودکشی خودگرا نامیده‌است، توصیف کرده‌است.
من به صراحت گفتم کمک‌های ما به سوریه نوع دوستانه است، دلیلش هم این است که بارها هواپیمایی که از ایران به سوریه می‌رفت با فشار آمریکا توسط دولت عراق به زمین نشانده شده و مورد بازرسی قرار گرفته و دیده‌اند که کمک‌ها صرفاً کمک‌های نوع دوستانه است.
انسان‌ها همچنین ممکن است استعدادهایی برای «مجازات نوع‌دوستانه» داشته باشند - برای تنبیه اعضای درون گروهی که قوانین درون گروهی را نقض می‌کنند، حتی زمانی که این رفتار نوع دوستانه از نظر کمک به افرادی که با آنها مرتبط هستید قابل توجیه نباشد. (انتخاب خویشاوندی)، همکاری با کسانی که دوباره با آنها تعامل خواهید داشت (تقابل مستقیم)، یا همکاری برای بهبود شهرت خود با دیگران (تقابل غیر مستقیم).
راکفلر چهل سال پایانی عمرش را در بازنشستگی گذراند. سال‌های آخر عمر راکفلر توأم با فعالیت‌های نوع دوستانه بودند. او ۳۵ میلیون دلار در اختیار دانشگاه شیکاگو قرار داد تا انستیتو تحقیقات پزشکی راکفلر، بنیاد راکفلر و کمیسیون بهداشت راکفلر تأسیس شوند که کرم قلابدار (نوعی انگل روده) و تب زرد را در مناطق جنوبی آمریکا ریشه‌کن کرد.
متخصصان اطلاعات یا اطلاع رسانی قشر دیگری هستند که در جغرافیای سیاسی اطلاعا ت نقش اساسی بر عهده دارند و هدف این گروه نوع دوستانه تر است.