نوشیده

معنی کلمه نوشیده در لغت نامه دهخدا

نوشیده. [دَ / دِ ] ( ن مف ) آشامیده شده. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه نوشیده در فرهنگ فارسی

( اسم ) آشامیده شده .

جملاتی از کاربرد کلمه نوشیده

هر که نوشیده بادهٔ عشقش برده بر آب زندگانی پی
جرعه‌ها نوشیده و پیمانه‌ها جرعه نه پیمانه نه خمخانه‌ها
دیوسکورید در کتاب معروف خود یعنی متریا مدیکا، پس از آن‌که علائم سنگ کلیه را شرح می‌دهد، توصیه می‌کند که برای درمان آن، حجرالیهود در آب حل شده و نوشیده شود.
میگس در گفتگوی خود با اولیور اعلام کرد، درون آبی که او نوشیده بود یک مواد مخدر خاص حل شده بود؛ موادی که به اولیور کمک می‌کرد تا ذهن خود را «باز» کند. زمانی‌که میگس داستان خود را آغاز کرد و جزء به جزء آن را توضیح می‌داد، اولیور به‌طور کامل به درون این داستان کشیده شد و به‌نوعی آن را تجربه می‌کرد. اولیور دوباره خود را درون آن جزیره دید و شاهد این بود که مدیرعامل شرکت کویین یعنی والتر امرسون و پدرش رابرت کویین در حال صحبت کردن هستند. امرسون، رابرت را التماس می‌کرد که دست از مأموریت و تلاش خود برای پیدا کردن آن تیر توتمی خاص بردارد. میگس در صحبت‌های خود اعلام کرد که اولی و پدرش، هر دو بخشی از یک قبیله خاص بودند که حول محور این سلاح توتمی ساخته شده بود؛ تیر توتم.
هزار خم ز می صاف عشق نوشیده از آن به دردکشان یک دو ساغر آورده
جرعه ای نوشیده و مستوست از آن بیخبر از پا و از دستوست از آن
زاهدی در اطاقی خفته بود. مستی از زیر آن بنا بگذشت که شعری را خارج از وزن همی خواند. زاهد سر بیرون کرد و گفت: ای فلان، حرام نوشیده ای، خفته ای را بیدار ساخته ای، شعر نیز غلط همی خوانی، صحیح این شعر چنان است.
این رندک عیار گمانش که مردمان نوشیده بنگ و بیخبرند این نکات را
سبک اولیه برند این بود که لطیفه/جوک‌ها را با صدای یک‌نواخت و خسته کننده، هر بار یک خط با وقفه‌ای در میان آن‌ها، بیان می‌کرد. این جوک‌ها به‌طور گسترده‌ای برگرفته شده از فرهنگ پاپ و رسانه‌ها بوده و بیشتر جوک‌ها اشاره‌های به سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس داشت. برند گفته‌است که قبل از نخستین اجرای زنده‌اش بیش از حد نوشیده بود، در کل مدت بسیار اخلال شد و در پایان اجراء نیز هیچ‌کس برای وی کف نزد. کفش‌های دکتر مارتنز، هیکل بزرگ و موهای کوتاه وی باعث پخش شایعات نادرست شد که او هم‌جنس‌گرا است.
در ۴۷ درصدِ اغلب تجاوزات، هم قربانی و هم مجرم، الکل مصرف کرده بودند. تنها در ۱۷ درصد موارد، فقط مجرم نوشیده بود. در ۲۹ درصد تمامی موارد، نه مجرم و نه قربانی الکل مصرف نکرده بودند.
جلاب یک نوع شربت محبوب در خاورمیانه به خصوص در کشورهای اردن، سوریه، فلسطین و لبنان است. این نوشیدنی معمولاً در ماه رمضان زیاد نوشیده می‌شود. شربت جلاب از ترکیب شیره انگور یا شیره خرما، خرنوب و گلاب تهیه می‌شود و با عود عربی دودی می‌شود.
پاسخ رسانه‌های بریتانیا به پایان گرفتن اعتصاب هورن بسیار منتقدانه بود. نشریات بر سه روزی که هورن آب پرتقال و چای شیرین نوشیده بود تمرکز کرده بودند و ادعا می‌کردند که این اعتصاب یک فریب کامل بوده‌است.
انسان از شیر و گوشت و پشم گوسفند استفاده می‌کند و از این نظر گوسفند جانوری مفید برای انسان است. در مناطق بادیه‌نشین، همچنین در شهر و روستا، شیر گوسفند نوشیده می‌شود. از پوستش کفش می‌دوزند و پشمش را می‌ریسند. همچنین فضولات گوسفند را که پشکل نام دارد کود کشاورزی می‌کنند.
هوا جام نوروز نوشیده بود زمین جامه سبز پوشیده بود
خمش چون نیست پوشیده فقیر باده نوشیده که هست اندر رخش پیدا فر و انوار سبحانی
ریکارد نوعی نوشیدنی الکلی طعم دار است که قبل از غذای اصلی به عنوان نوشیدنی پیش‌غذا نوشیده می‌شود. این نوشیدنی با پاستیس (نوعی لیکور فرانسوی)، بادیان رومی و شیرین‌بیان طعم دار می‌شود.
ای باخته عشق در جهان با دگری نوشیده سبک می‌ گران با دگری
هر کجا جام مئی آمد به دست شادی او خوش خوشی نوشیده ام
اگر جام زهری باید نوشید، قبل از آنکه کیان نظام و مهم‌تر از آن، استقلال و تمامیت ارضی کشور در مخاطره قرار گیرد، باید نوشیده شود.