نوبخت

معنی کلمه نوبخت در لغت نامه دهخدا

نوبخت. [ ن َ ب َ ] ( اِخ ) نام منجم معروف ایرانی است که در قرن دوم هجری می زیسته است و گویند نسبت خود را به گیو پسر گودرز پهلوان ایرانی می رسانده و نوبختیان یا آل نوبخت از احفاد ویند. وی در دربار منصور خلیفه عباسی که به علم نجوم اعتقادی داشت منزلت یافت و از اعاظم درباریان او گشت و منصور به سال 144 هَ. ق. مطابق ساعت سعدی که نوبخت استخراج کرده بود به بنای شهر بغداد همت گماشت. نوبخت تا پایان عمرنزد منصور معزز و مقرب زیست و چون پیر و فرسوده گشت ، خلیفه فرزند او خرشادماه را به منجمی دربار منصوب و به لقب ابوسهل ملقب کرد. رجوع به ریحانة الادب ج 4 ص 239 و نیز رجوع به آل نوبخت و خاندان نوبختی شود.

معنی کلمه نوبخت در فرهنگ فارسی

یا نوبخت اهوازی منجم مشهور منصور خلیفه او و پسرش ابوسهل خرشاذماه هر دو از مترجمان کتب ریاضی پهلوی به عربی و صاحب تالیفاتی در علوم ریاضی بوده اند .
جوانبخت .

معنی کلمه نوبخت در فرهنگ اسم ها

اسم: نوبخت (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: no(w) bakht) (فارسی: نوبخت) (انگلیسی: now bakht)
معنی: جوان بخت، پیروز بخت، ( اَعلام ) ) از نام های دوران ساسانی، ) نوبخت اهوازی نام ستاره شناس و مهندس نامور ایرانی در دربار منصور خلیفه ی عباسی، که در طراحی و نظارت بر ساختمان شهر بغداد شرکت داشت، او دو کتاب ریاضی را از زمان پهلوی به عربی برگردانید

معنی کلمه نوبخت در دانشنامه آزاد فارسی

نوبَخت (قرن ۲ق)
منجم و فن شناس ایرانی تبار دربار منصور خلیفۀ عباسی. به همراه ماشاالله یهودی، مساحی مقدماتی بنای شهر بغداد را به انجام رساند. او پدر فضل بن نوبخت، و جَد حسن بن سهل نوبخت و عبدالله بن سهل نوبخت بود. وی به سبب کیش زردشتی اش به نوبخت زردشتی شهرت داشت، اما بعدها به دین اسلام گروید.

جملاتی از کاربرد کلمه نوبخت

این روزنامه از سال ۱۳۳۸ هـ.ق به وسیله حبیب‌الله نوبخت در شیراز به چاپ رسیده است.
محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی حسن روحانی با اشاره به نوسانات شوک‌آور نرخ ارز به اقتصاد ملی می‌گوید با همه توان با نوسانات نرخ ارز مقابله خواهد کرد تا ارزش پول ملی کاهش نیابد این در حالی است که دولت یازدهم به صورت شناور مدیریت شده، نرخ ارز را ثابت نگه خواهد داشت و تلاش خود را بر تقسیم نقدینگی کشور به تمامی بازارهای متمرکز خواهد کرد.
شیخ مفید (۹۴۸–۱۰۲۲م) (۳۳۶–۴۱۳ق) متکلم شیعه دوازده امامی و محدث و فقیهی بود که از عقاید بنی نوبخت و معتزله بغداد برای شکل‌دادن به نظریه خود استفاده کرد و در تطبیق اندیشه‌های کلامی با احادیث دوازده امامی کوشید. سپس سعی کرد اندیشه‌های شیعه و معتزله را تفکیک کرده و وحی را بر دلیل مقدم دانست. مفید کسی بود که ضرورت وجود امام در هر عصر و عصمت امام و نص را برای فرقه‌های امامیه تعریف کرد.
مدل پیشنهادی نوبخت و داله ٢٠١٧ برای تبیین ارتباط بین تروما، گسستگی و خودزنی در تصویر روبه‌رو نشان داده شده‌است.
محمدباقر نوبخت سخنگوی مجلس پنجم بود که در دولت یازدهم و دوازدهم معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور در دولت حسن روحانی بود.
نوبخت با همه دولت‌هایی که پس از شهریور ۱۳۲۰ روی کار آمدند به مخالفت برخاست و نطق‌های تند و آتشین ضد سیاست‌های این دولت‌ها در مجلس می‌کرد. نطق‌ پیش از دستور او در ششم اردیبهشت ۱۳۲۲ که به طور مشخص سرلشکر امیراحمدی وزیر جنگ و عملیات ارتش علیه شورش عشایر جنوب را هدف گرفت، باعث اعتراض شماری از نمایندگان و رئیس مجلس و ادیب‌السلطنه سمیعی و عزالممالک اردلان، دو عضو دولت شد که در مجلس حضور داشتند. نوبخت بی اعتنا به اخطار محتشم‌السلطنه اسفندیاری رئیس مجلس به سخنان خود ادامه داد که باعث شد محتشم‌السلطنه در اعتراض جلسه را ترک کند و نشست مجلس تعطیل شود.
از جمله آثاری که نوبخت انتشار داد، شاهنامهٔ نوبخت یا پهلوی‌نامه است که در آن رخدادهای تاریخی ایران را از حملهٔ عرب‌ها تا زمان خود به سبک شاهنامه فردوسی و به زبان شعر روایت کرده‌است. همچون شاهنامهٔ فردوسی، واژگان عربی در این کتاب بسیار اندک است.
نوبخت در دوره هفتم نیز بر کرسی نمایندگی بهبهان نشست و از دوره نهم تا سیزدهم، نماینده فسا شد. دوره سیزدهم چند هفته پس از شهریور ۱۳۲۰ و اشغال ایران و کناره‌گیری رضاشاه از سلطنت آغاز شد. نوبخت که پیش از آن، نماینده‌ای ساکت بود، در دوره سیزدهم نماینده‌ای جنجالی شد.
تلمبه نوبخت یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان بنارویه واقع شده‌است.
ابن‌ندیم به نقل از کتاب نهمطان‌فی معرفه طالع الانسان تألیف ابوسهل‌بن نوبخت ایرانی ادعا دارد که اسکندر تعمداً به نابود کردن سازمان یافتهٔ کتاب‌ها پرداخت می‌نویسد: