نصیرالدوله

معنی کلمه نصیرالدوله در لغت نامه دهخدا

نصیرالدوله. [ ن َ رُدْ دَ / دُو ل َ ]( اِخ ) رستم بن شهریاربن قارن مشهور به اصفهبد [ اسپهبد ] ملک الجبال و شاهنشاه غازی و ملقب به نصیرالدوله از امرای آل باوند است ، بعد از پدرش اصفهبد حسام الدوله شهریار به پادشاهی مازندران رسید و مدتها با سلطان سنجر سلجوقی کشمکش داشت و سنجر با همه کوشش ها نتوانست بر وی غلبه کند، و بعد از مرگ سنجر از اوضاع آشفته مملکت ایران استفاده کرد و قلمرو سلطنت خود راتا حدود بسطام و دامغان وسعت داد و تا سال 558 هَ.ق. سلطنت کرد. ( از تاریخ ادبیات در ایران دکتر صفا ج 2 ص 48 ). و نیز رجوع به تاریخ طبرستان ج 2 ص 86 شود.
نصیرالدوله. [ ن َ رُدْ دَ/ دُو ل َ ] ( اِخ ) محمدبن ابراهیم مکنی به ابوالقاسم. رجوع به آثارالباقیه ص 133 و محمدبن ابراهیم شود.
نصیرالدوله. [ ن َ رُدْ دَ / دُو ل َ ] ( اِخ ) مسعودبن محمود غزنوی ، لقب سلطان مسعود غزنوی است. رجوع به تاریخ گزیده ص 397 و نیز رجوع به مسعود شود.

معنی کلمه نصیرالدوله در فرهنگ فارسی

معین الدین مختص الملک ابونصر احمد بن فضل بن محمود ( مقت. ۵۲۱ ه.ق . ) وی در ماه صفر ۵۱۸ ه.ق . بعد از محمد بن سلمان کاشغری بوزارت سنجر رسید و در صفر ۵۲۱ بدست باطنیان مقتول گردید .
محمد بن ابراهیم مکنی به ابوالقاسم ٠

معنی کلمه نصیرالدوله در دانشنامه آزاد فارسی

نَصیرالدّوله (رشت ۱۲۵۰ـ تهران ۱۳۰۹ش)
لقب احمد بدر ادیب و دولتمرد ایرانی، فرزند میرزا عبدالوهاب شیرازی (نصیرالدوله و آصف الدوله) و عصمت السلطنه دختر فرهاد میرزا معتمدالدوله. پدرش از رجال بلند پایۀ دورۀ ناصری بود. در زادگاهش پرورش یافت و مقدمات علوم را در همان جا فرا گرفت. سپس در مدرسۀ دارالفنون تهران به ادامۀ تحصیل پرداخت. ادب فارسی و عربی و زبان فرانسه را به خوبی فراگرفت و در خوشنویسی و شیوۀ نگارش مهارت یافت. در علوم ریاضی و فقه و اصول و حکمت الهی نیز دست داشت. در ۱۳۰۵ق به خدمت وزارت خارجه درآمد و در ۱۳۲۲ق وزیرمختار ایران در بلژیک شد. در ۱۳۳۴ق معاون وزارت خارجه و اندکی پس از آن کفیل آن وزارت خانه گردید. در ۱۲۹۷ش/۱۳۳۶ق به وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه رسید. در دورۀ وزارت او آموزش و مدارس دولتی رایگان شد و دانشسرای مقدماتی پسران و دختران تأسیس گردید. پس از سقوط کابینۀ دوم وثوق الدوله، رهسپار اروپا شد. در ۱۳۰۴ش به ایران بازگشت و در سال بعد به نمایندگی مردم سیرجان به مجلس ششم راه یافت، اما پیش از رفتن به مجلس، حسن مستوفی او را به وزارت معارف برگزید. از آثارش: رساله در خواص اعداد؛ رساله در هندسه؛ شرح حال حسین بن منصور حلاج؛ ترجمۀ تاریخ نادرشاه افشار؛ ترجمۀ زمین یا معرفةالارض.

جملاتی از کاربرد کلمه نصیرالدوله

خانه نصیرالدوله (اتاق آئینه خانه) مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان امیرکبیر، کوچه شهید هداوند، کوچه مرآت، پلاک ۲۰ واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ آذر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۲۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
چمنو : چمنو که از دو جزء «چمن» و «او» (آب در زبان تبری) تشکیل شده‌است و به ناحیه‌ای گفته می‌شد که دارای چمن و آب یا چمنزارهای با طراوت بود. در تاریخ‌های تبرستان نوشته‌اند که در سده ۶ هجری قمری، رودی از چمنو می‌گذشت که پل آن را اسپهبد نصیرالدوله رستم شاه غازی باوندی (۵۳۶ تا ۴۶۰ هجری) پادشاه تبرستان به هزینه شخصی خود تعمیر نمود تا آب آن به هرز نرود. ابن اسفندیار نیز در تاریخ طبرستان به دفعات از چمنو یاد کرده‌است.
سعید تحصیلات ابتدایی را در دبستان فرهنگ در بازارچه نایب السلطنه واقع در خیابان ری گذراند. دوره متوسطه را در دبیرستان بدر در کوچه نصیرالدوله بدر بالاتر از میدان باغ پسته بک و امامزاده یحیی به اتمام رساند. وی در کنار تحصیل، خط را نزد پدر خود به‌طور مقدماتی آموخت.