منطقا
معنی کلمه منطقا در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه منطقا
بعضی از کاراکترهای مشخص با احتمال زیاد به همگرایی منجر میشوند. منطقا این کاراکترها باید وزن کمتری در ساخت درخت داشته باشند. متأسفانه تنها راه مشخص کردن همگرایی ساخت درخت است. وزندار کردن کاراکترهای متشابه جانوری، به درخت با ساختار بهتر منجر میشود.
۱. اگر جهان علت رخداد چیزهاست، علت آن علت چیست؟ /هیچچیز. این منطقا پذیرفتنی است.
«نیستی» و «نبودن» وجود ندارد. هرآنچه هست، فقط «هستی» و «بودن» است. «شدن» در برابر «بودن»، به معنای «نبودن» و سرباز زدن از بودن است؛ و این منطقاً محال است. حرکت نیز به همین دلیل ناممکن است، چرا که لازمهٔ حرکت، بودن فضای تهی یا خلأ است تا جسم بتواند در آن حرکت کند. اما خلأ که بنا به تعریف، نیستی است و ممکن نیست وجود داشته باشد. پس امکان ندارد که حرکت وجود داشته باشد. پارمنیدس میگفت لازمهٔ تعریف تغییر و حرکت، تعریف چیزی است که وجود ندارد و این کار منطقا محال است.
۱- حزب کمونیست ایران در شکل موجود خود ظرف و ابزار مناسبی برای حضور در جدالهای اجتماعی تعیینکنندهای که کمونیست امروز موظف به شرکت در آن است، نیست. ۲- هرچند منطقا ایجاد تحول در حزب کمونیست ایران و تبدیل آن به چنین ابزاری در خدمت کمونیسم کارگری غیرممکن نیست، اما چنین تلاشی دیرفرجام و مستلزم صرف نیرو وانرژی بسیار است. راه مستقیمتر و ثمر بخش تر و اصولیتری برای تحقق این هدف، یعنی پیدایش یک حزب کمونیست کارگری که نقش شایسته خود را در دوران تعیینکننده حاضر ایفا کند، وجود دارد.
مسئله شر گاهی وقتها بهعنوان عاقبتی از اختیار، قابلیتی اعطاشده توسط خداوند، توضیح داده میشود. اختیار هم منبع خیر و هم منبع شر است، و به این صورت که افراد چه موقع بهطور غیراخلاقی رفتار میکنند، همراه با اختیار پتانسیل سوءاستفاده نیز میآید. بوید اظهار میکند، مردم دارای اختیار، «تصمیم میگیرند تا موجب رنج شوند و به راههای شرورانه دیگر اقدام میکنند»؛ و این آنها هستند که این تصمیم را میگیرند، نه خدا. علاوه بر این، استدلال اختیار تصریح میکند که برای خداوند منطقا ناسازگار است که با اجبار و کاستن اختیار از شر جلوگیری کند، چون که آن دیگر اختیار نخواهد بود.
باغ در باغ یا باغ اندر باغ باغ در گسترههای طبیعی یا گسترههای شهری میتواند به صورت باغ منفرد مطرح شود. در این صورت اغلب، آب از این باغ منفرد به خانهها و کشتزارهای اطراف جریان پیدا میکند. در صورتی که در سیر آب، باغ دیگری شکل گیرد آن باغ منفرد بوده و در رابطه بلافاصل با باغ اصلی قرار میگیرد. موقعیت دیگر زمانی است که در گسترههای طبیعی یا گسترههای شهری توسعه باغبه صورت پیوسته مطرح میشود در این حالت منطقا مسیر حرکت آب و هم چنین عوارض زمین در انتخاب جانب توسعه نقش مهمی دارند و باغ اندر باغها را شکل میدهند.
این ریاضیدانان معتقدند که نتایج دقیق و همراه با ریزهکاریهای ریاضی، میتواند منطقا درست باشد، بدون اینکه هیچ گونه وابستگی به دنیای بیرونی که در آن زندگی میکنیم. برای نمونه آن بر سر این بحث میکنند که نظریهٔ اعداد طبیعی از پایه درست است چون هیچ نیازی به بستر یا شرایط ویژه ندارد. برخی ریاضیدانها پا را از این نیز فراتر مینهند و میگویند که زیبایی ریاضی یک زیبایی حقیقی است و میتوان گفت نوعی عرفان است.
اریک زمور باور دارد که فرانسه، دژی است که به محاصره اسلام درآمده و هشدار میدهد که فرانسه بدون تغییرات عمیق در سیاستهای مهاجرتی به جنگ داخلی کشیده خواهد شد. او در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود مسلمانان یا باید ادغام شوند یعنی فرانسوی شوند یا فرانسه باید منطقا با اسلام کنار بیاید و اسلام را به شکل فعلی آن بپذیرد یا اسلام منطقا با فرانسه کنار خواهد آمد. اریک زمور در سال ۲۰۱۴ گفت برخی از مناطق حومهای شهرهای فرانسه، دیگر حالوهوای فرانسه را ندارند و آنها را «جمهوریهای اسلامی» نامید. او گفته بود مسلمانان باید بین اسلام و فرانسه، یکی را انتخاب کنند و همه مسلمانان، چه بگویند چه نگویند جهادگرایان را "مسلمان خوب" میدانند.