مقام انسان

معنی کلمه مقام انسان در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] انسان در برابر خداوند دارای دو مقام و جایگاه است: یکی مقام انسان ها در جریان تکوین و آفرینش و دیگری مقام انسان ها در سیر رشد از نقص به سوی کمال. در مورد اول طبق بیان آیات و روایات بین نوع آدمی، سیاه و سفید، عرب و عجم، زن و مرد، فرقی وجود ندارد و تمام انسان ها دارای مقامی شریف و بلندمرتبه اند؛ اما در مورد مقام دوم که در آن انسان دارای اختیار است، آدمی به مقدار بهره مندی از تقوا، دارای ارزش است. به عبارت دیگر، انسان ها همگی به هنگام خلق دارای مقامی یکسان اند؛ اما زمانی که دارای اختیار می شوند، هر یک به تناسب بهره ای که از تقوا دارند، دارای ارزش هستند.
برای روشن شدن بحث، لازم است مسئله از دو جهت مورد بررسی واقع شود:
مقام انسان ها در جریان آفرینش
مقام انسان ها در برابر خداوند متعال، در جریان تکوین و آفرینش:اگر بخواهیم انسان مجرد از هر بدی و خوبی، یعنی انسان به ما هو انسان را در نظر بگیریم و در مورد مقام آن در نزد خداوند بحث کنیم، به این نکته می رسیم که انسان ها دارای مقام بالایی نسبت به دیگر موجودات هستند، و به اصطلاح دارای کرامت ذاتی هستند. این نوع کرامت حاکی از عنایت ویژه پروردگار به آدمی است و به اختیار انسان ربطی ندارد؛ یعنی انسان چه بخواهد و چه نخواهد، از این کرامت برخوردار است.
← کرامت ذاتی انسان
مقام انسان ها در برابر خداوند متعال، در سیر رشد از نقص به کمال: تا این جا یکسان بودن انسان ها در مقام تکوین روشن شد؛ اما در مقام رشد و تکامل، مسلماً انسان ها دارای درجاتی متفاوت اند. در این قسمت ملاک ارزشمندی هر کس تقواست؛ همان گونه که خداوند فرموده است:«
إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ». بر این اساس، انسان ها در برابر خداوند یکسان نیستند و به تناسب بهره ای که از تقوا دارند، طبقه بندی می شوند. در این راستا تفاوت انسان ها در برخورداری از محبت خداوند و به میزان قرب آن ها به خدا باز می گردد. نه رنگ، نژاد، قوم، زبان و غیره، بلکه هر کسی ایمان، عمل صالح و معرفت را کسب کند، انسانی کامل، و هر که شرک، گناه و نفاق را کسب کند، انسانی ناقص است.بدین ترتیب امامان و پیامبران در اعلی درجه قرب به حضرت حق قرار دارند، و انسان های پست و نادان در اسفل سافلین نقص و کاستی.

جملاتی از کاربرد کلمه مقام انسان

هنری که بتواند مخاطب را یاری رساند تا در مقام انسان از خود، طبیعت و کل هستی مراقبت کند یا اساساً دوباره به هستی ناب ملحق شود. در این تئاتر هر کس یا هر شیئی می‌تواند نقش ایفا کند، به عنوان بخشی از هستی و در نهایت تئاتر ترانس مدرن می‌خواهد خود یا تئاتر یا به‌طور کلی هنر را به عنوان یک حرفه قلمداد نکند. نظریه هنر ترانس مدرن و تئاتر پلاکارد در نمایش و تئوری تکرار و تذکر در موسیقی جزو اندیشه‌های دهه اخیر حمیدرضا اردلان است.
درگذشت مبهم هاله سحابی بازتاب‌های بین‌المللی داشت. دولت‌های آمریکا، بریتانیا و حزب سبزهای آلمان خواستار تحقیق فوری و پاسخگویی دولت ایران پیرامون درگذشت مبهم وی شدند. مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: «اگر این خبر که خانم سحابی در اثر اقدامات نیروهای امنیتی فوت کرده صحت داشته باشد، این امر بیانگر بی اعتنایی شدید مقام‌های ایرانی به‌شان و مقام انسان هاست.» نشریات بین‌المللی نظیر گاردین و لس آنجلس تایمز نیز با نوشتن مقالاتی نسبت به مرگ هاله سحابی واکنش نشان دادند.
نمونه‌هایی که شرح دادیم گواه این نظر ماست که معماری جدید کثرت مدار در حال تحول است. معماری کثرت مدار طراحی نمی‌شود، بلکه پدید می‌آید و بیشتر نوعی روش است تاسبک معماری! با این حال، هرمکان محصول نیروهای چندی است:نیروهای طبیعی، اجتماعی و تاریخی، پس همچنان که معماری کثرت مدار نو است کهن نیز شمرده می‌شود. به آینده می‌نگرد، اما درگذشته ریشه دارد، و حال آن مقام انسان را در فضا و زمان روشن‌تر می‌سازد.