معدنچی

معنی کلمه معدنچی در لغت نامه دهخدا

معدنچی. [ م َدَ / دِ ] ( ص مرکب ) کان کن. مُعَدِّن. ( یادداشت به خطمرحوم دهخدا ). آنکه در معدن کار کند. کارگر معدن.

معنی کلمه معدنچی در فرهنگ فارسی

کان کن آنکه در معدن کار کند

جملاتی از کاربرد کلمه معدنچی

حادثهٔ ۱۴۰۲ معدن طزره در ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ در یکی از تونل‌های استخراج زغال‌سنگ معدن رزمجاه در نزدیکی روستای طزره از توابع شهرستان دامغان رخ داد که در پی آن ۶ معدنچی جان خود را از دست دادند.
در اولین انتخابات فدرال برای سنا در سال ۱۹۰۱، داوسون در راس حزب کارگر کوئینزلند بازگردانده شد. زمانی که در پارلمان فدرال بود، او به عنوان یک سخنران خوب در نظر گرفته می‌شد، اما با بیماری‌های مداوم همراه با مشکلات مزمن ریوی از زمان شغلش به عنوان معدنچی دست و پنجه نرم می‌کرد، که پس از انتقال خانواده اش از کوئینزلند به آب و هوای سردتر ملبورن بدتر شد. او همچنین با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم کرد و برای دوره‌هایی از مجلس غایب بود و همکارانش را ناامید کرد. : 22–24 
پس از حدود ۱ ساعت، دومین معدنچی ماریو سِپولوِدا اِسپینا ۴۰ ساله با روحیهٔ بسیار خوب از عمق معدن بیرون کشیده شد. وی پس از در آغوش کشیدن همسرش اِلویرا سنگهای یادگاری را که از عمق معدن با خود آورده بود، به گروه نجات اهدا کرد. سومین معدنچی نجات‌یافته خوان ایانِس ۵۲ ساله بود. چهارمین معدنچی کارلوس مامانی ۲۳ بود که اهل بولیویا و تنها معدنچی خارجی در این گروه بود. پنجمین معدنچی جیمی سانچز ۱۹ ساله، جوان‌ترین معدنچی این گروه بود.
۱۱- مهرزاد معدنچی (هافبک) - (مدافع) (۲۴)
کمی پس از نیمه شب به وقت محلی و در دقایق آغازین ۱۳ اکتبر ۲۰۱۰ اولین معدنچی فلورنسیو آوالُس ۳۱ ساله توسط کپسولی موشکی شکل که به رنگهای پرچم شیلی رنگ شده بود، به سطح زمین آورده و نجات داده شد. وی پس از خارج شدن از کپسول پسر و همسرش را در آغوش کشید.
جوئلما مندس داسیلوا در شهر آلمیریم پارا، در ۲۲ ژوئن ۱۹۷۴ (دختر ماریا د نازاره داسیلوا مندس و معدنچی طلا خوزه بناهوم مندس) به دنیا آمد. او پنجمین فرزند از هفت فرزند این زوج است. جوئلما مدعی است که در دوران کودکی قربانی خشونت خانگی بوده‌است. پدرش الکلی بود، و به‌طور وحشیانه به همسر و فرزندانش حمله کرد، و بعدها، زمانی که جوئلما تنها هشت سال داشت آنها را ترک کرد. به همین دلیل او و خواهران و برادرانش مجبور شدند فقط توسط مادرشان بزرگ شوند و حدود ۳۵ سال با پدرشان ارتباطی نداشتند. سال‌ها پس از رها شدن پدرش، دو برادرش به قتل رسیدند.
کپسول با سرعت یک متر در ثانیه حرکت می‌کرد و هر سفر کپسول از عمق معدن تا سطح زمین حدوداً ۱۵ دقیقه طول می‌کشید. فاصلهٔ زمانی برآورد شده میان نجات هر معدنچی تا معدنچی بعدی حدوداً یک ساعت بود.
گولووین در یک خانواده معدنچی در شهر کوچک کالتان در جنوب سیبری متولد شد. گولووین اولین بازی خود را برای زسکا مسکو در سپتامبر ۲۰۱۴ و اولین گل خود را برای زسکا در آوریل ۲۰۱۶ در مقابل اف سی موردویا سارانسک به ثمر رساند. گولووین در ژوئیه ۲۰۱۸ قراردادی پنج ساله با موناکو امضا کرد.
ویا در تویلا، یک کلیسای کوچک در لانگرئو، آستوریاس، منطقه‌ای در شمال اسپانیا، متولد شد و پدر او خوزه مانوئل ویلا، یک معدنچی بود. وقتی ویا چهار ساله بود، با شکستگی در استخوان ران در ناحیه پای راست، شانس فوتبالیست شدن خود را به خطر انداخت، اما بهبودی کامل یافت. به دلیل آسیب دیدگی، ویا و پدرش روی تقویت پای چپ او کار کردند و در نهایت ویا سرنوشت ساز شد. او به یاد می‌آورد که پدرش دائماً از او حمایت می‌کند: «او آنجا بود و توپ را بارها و بارها به من می‌انداخت و باعث می‌شد وقتی پای راستم در گچ بود آن را با پای چپم لگد بزنم، چهار ساله بودم. به سختی یک تمرین را به خاطر می‌آورم که پدرم آنجا نبوده باشد. من هرگز در زمین فوتبال تنها نبوده‌ام.»
گِرَند کَنیون تا پس از جنگ داخلی آمریکا زیاد شناخته نمی‌شد. به نظر می‌رسد که نام درّه در سال ۱۸۶۸ به آن داده شده‌است. مقاله‌ای در هفته‌نامهٌ معدنچی آریزونا، مربوط به کاوش قریب‌الوقوع دره، از کاوش‌گران خواست «آسوده 'درّه بزرگ' را بکاوید…»