مرقس

معنی کلمه مرقس در لغت نامه دهخدا

مرقس. [ م ُ ق َ ] ( اِخ ) لقب عبدالرحمن طائی که شاعری بود از بنی معن بن عقود. ( از منتهی الارب ).
مرقس. [ م ُ ق ُ ] ( اِخ ) نویسنده یکی از اناجیل اربعه. صاحب یکی از چهار انجیل. مصنف یکی از چهار انجیل بود و عموم دانشمندان را در صحت این مطلب شکی نیست که مرقس همان شخصی است که در کتاب اعمال رسولان ( یکی از کتب عهد جدید ) به یوحنا و مرقس موسوم است که خویش و شاگرد بارنابا بود. گویند که او بانی کلیسای اسکندریه که در مصر واقع است بوده است. ( از قاموس کتاب مقدس ).

معنی کلمه مرقس در فرهنگ فارسی

نویسنده یکی از اناجیل اربعه

جملاتی از کاربرد کلمه مرقس

دیدگاه تقدم مرقس اظهار می‌دارد که انجیل مرقس نخستین انجیل از بین انجیل‌های هم‌نوا (مرقس، متی، و لوقا) است که نوشته شده و متی و لوقا بر اساس مرقس نوشته شده‌اند. این دیدگاه نخستین بار در سال ۱۸۳۸ توسط کریستین هرمان ویس فیلسوف مذهبی پروتستان آلمانی مطرح شد ولی منتقدان آلمانی چندان از آن استقبال نکردند. در آن زمان بسیاری از روحانیان کاتولیک در خصوص ترتیب نگارش انجیل‌ها به دیدگاه آگوستینی (متی ← مرقس ← لوقا) و متخصصان انجیل‌پژوه پروتستان نیز به دیدگاه گریشباخ (متی ← لوقا ← مرقس) باور داشتند.
مسیحیت، توهین به مقدسات را محکوم می‌کند. در انجیل مرقس ۳:۲۹ توهین به روح‌القدس گناهی نابخشودنی و ابدی دانسته شده‌است. توهین به مقدسات به عنوان جدی‌ترین گناه توسط کلیساها و شاخه‌های مختلف مسیحیت محکوم شده‌است.
سه انجیل دیگر هم مانند مرقس نقشی مهم به خانوادهٔ عیسی نداده‌اند، ولی آن‌ها جایگاه مریم را بالاتر برده‌اند. در انجیل متی—که مرقس یکی از منابع اصلی‌اش بوده—تضاد میان حواریون با خانوادهٔ عیسی، شامل مریم، مجدداً روایت شده، ولی متی به تلاش خانوادهٔ عیسی برای اینکه مانع او شوند اشاره‌ای نکرده است. متی (و لوقا) داستان رد شدن موعظهٔ عیسی توسط همسایگانش در ناصره را از لوقا وام گرفته، ولی اشارات به دیوانگی عیسی را بازگو نکرده است. همچنین، این دو انجیل لغت «خانواده» را از میان کسانی که عیسی را رد کردند، حذف کرده‌اند.
در موردی جدیدتر، یک شخص دیگر به نام احمد شفاعت و همکاران وی، در سال 1979 میلادی، یک انجیل جدید به نگارش در آورده و منتشر کردند با نام: "انجیل اسلامی". در مقدمۀ این کتاب که وی و همکارانش آن را انجیل نامیدند، نوشته شده است: "کتاب پیش روی شما یک انجیل است. در پرتو وحی خداوند بر حضرت محمد(ص) نوشته شده است. ... این طرح کلی در این کتاب با برخی مطالب پیش‌زمینه تکمیل شده است (که عمدتاً از عهد جدید گرفته شده و گاهی بر اساس وحی قرآنی تغییر یافته است) تا انجیلی به اندازه تقریباً مرقس شکل بگیرد. ... همانطور که قبلاً گفتیم، این کتاب به عنوان یک انجیل جدید، معادل مسلمانان و جایگزینی برای انجیل مسیحیان است."
یکی از زنانی که سالومه خوانده می‌شدند زنی بود که از جلیل در عقب عیسی آمده بود تا او را خدمت کند و در زمان تصلیب عیسی و رستاخیز وی حضور داشت (انجیل مرقس ‎۱۵: ۴۰–۴۱ و انجیل متی‎۲۷: ۵۵–۵۶). بسیاری او را با زوجه زبدی (پدر دو حواری عیسی یعقوب و یوحنا) یکی دانسته‌اند و برخی وی را خواهر مریم عذرا شمرده‌اند.
معجزه دوم، «غذادادن به ۴٬۰۰۰ نفر» با با هفت قرص نان و ماهی، در انجیل متی و مرقس آمده ( متی ۳۹–۱۵:۳۲ و مرقس ۹–۸:۱) اما در اناجیل لوقا و یوحنا ذکر نشده‌است.
بعد از دستگیری، عیسی را به سنهدرین، یک محکمه یهودی، می‌برند. روایات اناجیل دربارهٔ جزئیات محاکمه او با هم متفاوت هستند. در متی، مرقس و لوقا عیسی را به خانهٔ کاهن اعظم، قیافا، می‌برند و عیسی آنجا مورد تمسخر و ضرب‌وشتم قرار می‌گیرد. صبح بعد، کاهنان اعظم و علمای دین یهود محکمه‌ای تشکیل داده و عیسی را احضار می‌کنند. مطابق یوحنا، اول عیسی را به منزل پدر قیافا و بعد نزد کاهن اعظم می‌برند.
این گفتار در انجیلهای لوقا و مرقس نیز بدون ذکر نام دانیال تکرار شده‌است.
انجیل مَرقُس از نظر حجم کوتاه‌ترین انجیل است. این از آن سبب است که تعالیم مسیح را کمتر از سایر انجیل‌ها نقل می‌کند. توجه مرقس بیشتر به کارها و معجزات عیسی است؛ او با توصیف اینها ثابت می‌کند که عیسی پسر خداست (۱:۱؛ ۱۴:۶۱؛ ۱۵:۳۹). با این‌حال، تمام مطالب این انجیل به‌جز یک مورد، در انجیل مَتّی یا لوقا یافت می‌شود. امّا در تمام این موارد، شرح واقعه در انجیل مَرقُس مفصّلتر و شامل جزئیات بیشتر است. از این‌رو، بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که متی و لوقا به‌هنگام نگارش اثر خود، انجیل مَرقُس را در نظر داشته‌اند.
در متی ۲۱:۱–۱۱، مرقس ۱۱:۱–۱۱، لوقا ۱۹:۲۸–۴۴ و یوحنا ۱۲:۱۲–۱۹ هنگامی که عیسی از کوه زیتون به سمت اورشلیم می‌رود مردم لباس خود را بر روی زمین پهن می‌کنند تا به او خوش آمد بگویند و او پیروزمندانه به اورشلیم بازمی‌گردد.