گلوم

گلوم

معنی کلمه گلوم در لغت نامه دهخدا

گلوم. [ گ ُ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان چناران بخش حومه ارداک شهرستان مشهد که در 6هزارگزی شمال باختری مشهد در کنار کشف رود واقع است. هوای آن معتدل و سکنه آن 137 تن است. آب آنجا از قنات تأمین میشود. محصول آن غلات ، چغندر و شغل اهالی زراعت و راه آن مالرو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9 ).

معنی کلمه گلوم در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان چناران بخش حوم. ارداک شهرستان مشهد

معنی کلمه گلوم در دانشنامه عمومی

گلوم یا پوشینه ( به انگلیسی: Glume ) در گیاه شناسی، گلوم یک برگک ( ساختار برگ مانند ) در زیر سنبلچه در گل آذین ( خوشه گل ) علف ها یا گل های جگنیان است. دو نوع دیگر از برگک ها در سنبلچه های علف ها وجود دارد: لما و پالئا ( Palea ) .
در علف ها، دو برگک معروف به «گلوم» پایین ترین اندام یک سنبلچه را تشکیل می دهند ( معمولا دو شاخه وجود دارد، اما گاهی یکی کاهش می یابد؛ یا به ندرت، هر دو وجود ندارند ) . گلوم ها ممکن است از نظر شکل شبیه به لما، برگک های پایه هر گلچه باشند. برعکس، در جگنیان، گلوم یک فلس در پایه هر گل در یک سنبلچه است.

جملاتی از کاربرد کلمه گلوم

از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به ارنست به آفریقا می‌رود، ارنست در ارتش، اسلم دانک ارنست، ارنست دوباره می‌راند، ترس احمقانه ارنست، ارنست به زندان می‌رود، ارنست کریسمس را نجات می‌دهد، ارنست به کمپ می‌رود، ماجراهای کاملاً جدید لورل و هاردی: برای عشق یا مومیایی و دکتر اتو و معمای گلوم بیم اشاره نمود.
تپه برزه گلوم قمبلیژه (هـ. ۵۷) مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان هرسین، روستای قمبلیژه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۱۳۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گلو چو سخت بگیری سبک برآید جان درآیدم ز تو جان چون گلوم افشاری
شیرینی یاد کرد آن لب اندر گلوم شکست فریاد