پورتو
معنی کلمه پورتو در لغت نامه دهخدا

پورتو

معنی کلمه پورتو در لغت نامه دهخدا

پورتو.[ پ ُ ت ُ ] ( اِخ ) نام شهردرجه دوم پرتقال و بعد از لیسبون بزرگترین و رایج التجارةترین شهرهای کشور مذکور. دارای اسکله ای است ومرکز خطه مینهوست و در مصب نهر دورو در 248 هزارگزی شمال شرقی لیسبون واقع شده و دارای 105838 تن سکنه و مدارس جراحی ، فلسفه ، بحریه و تجارت و غیره است. کتابخانه و موزه و لنگرگاهی استوار و ابنیه زیبا دارد و نیز دارای تجارتی با رونق و کارخانه های قند و شیرینی و کلاه و غیره و دباغ خانه هاست و آن در دامنه دوتپه واقع گشته و منظری زیبا و دلکش دارد. پل قشنگی این شهر را با خلیج های کوچک ویلانووه و غایه مربوط میسازد. از شهرهای باستانی است و نام قدیم آن پورتوکاله و مدتها مرکز پرتقال بوده و ظاهراً همین شهر نام خود را بکشور پرتقال داده است. ( قاموس الاعلام ترکی ).

معنی کلمه پورتو در دانشنامه عمومی

پورتو یا آُپورتو ( به پرتغالی: Porto ) دومین شهر بزرگ کشور پرتغال پس از لیسبون است.
مثل بقیه شهرهای پرتغال محبوب ترین ورزش پورتو نیز فوتبال است و اف سی پورتو در شرق و بوآویستا در غرب پورتو نام آشناترین تیم های این شهر هستند.
معنی کلمه پورتو در دانشنامه عمومی
جملاتی از کاربرد کلمه پورتو

جملاتی از کاربرد کلمه پورتو

باشگاه در ۲۸ سپتامبر ۱۸۹۳ با عنوان فوتبال کلوب دو پورتو[پ] توسط آنتونیو نیکولاو د آلمیدا، که تاجر محلی شراب و ورزشکاری مشتاق بود، شکل گرفت. او در طول سفرهایش به انگلستان مجذوب فوتبال شده‌بود. پورتو در اولین بازی‌هایش به دیدار سایر باشگاه‌های پرتغالی رفت و در ۲ مارس ۱۸۹۴ رو در روی باشگاه فوتبال لیسبون قرار گرفت. این مسابقه تحت نظر شاه کارلوش اول و ملکه آملی از اورلئان برگزار شد که به پورتو سفر کرده بودند تا شاهد این رویداد و ارائه جام به پیروز آن باشند.
پس از ترور جوونل مویس، رئیس‌جمهور وقت هائیتی، در ۷ ژوئیه ۲۰۲۱، آریل هنری در ۲۰ ژوئیه سمت سرپرستی نخست‌وزیری را بر عهده گرفت. در سپتامبر ۲۰۲۲، هنری اعلام کرد که دولت به یارانه سوخت پایان می‌دهد و قیمت فرآورده‌های نفتی افزایش می‌یابد. این منجر به اعتراضاتی در این کشور شد، از جمله تظاهراتی در پورتو پرنس که چند روز بعد به شورش تبدیل شد. محاصره و ناآرامی‌ها منجر به بسته شدن موقت سفارتخانه ها در هائیتی، و همچنین کمبود منابع، کاهش خدمات بیمارستانی، تعطیلی مدارس، و ناتوانی کارگران برای رفت و آمد به محل کار شد.
وی بعد از کسب یک قهرمانی با تیم بانفیلد در لیگ آرژانتین با قراردادی ۵ میلیون یورویی با تیم پورتو حضور در فوتبال اروپا را آغاز کرد و در سال ۲۰۱۳ با قراردادی ۴۵ میلیون یورویی راهی موناکو شد و سال بعد با قراردادی ۸۰ میلیون یورویی راهی رئال مادرید شد.
در ۲۳ فوریه سال ۲۰۰۲ و در زمان هدایت پورتو، تیم بیرامار موفق شد با نتیجه ۳–۲، مورینیو و تیمش را در خانه شکست دهد. از آن زمان به بعد و تا ۲ آوریل ۲۰۱۱، مورینیو ۳۸ بازی با پورتو (شامل ۳۶ برد و ۲ تساوی)، ۶۰ بازی با چلسی (شامل ۴۶ برد و ۱۴ تساوی)، ۳۸ بازی با اینتر میلان (شامل ۲۸ برد و ۹ تساوی) و ۱۴ بازی را با رئال (شامل ۱۴ برد) در خانه برگزار کرد و بدون شکست ماند تا اینکه سرانجام در بازی برابر خیخون با نتیجه ۱–۰ مغلوب شد و پس از ۱۵۰ بازی، طعم شکست در خانه را چشید.
اکتاویو ماچادو، بازیکن سابق باشگاه و دستیار مربی، برای فصل ۰۱–۲۰۰۰ سرمربی شد. پورتو فصل را با پیروزی مقابل بواویشتا در سوپرجام آغاز کرد. به نظر می‌رسید انتصاب ماچادو، پورتو را به مسیر قهرمانی در لیگ بازمی‌گرداند، اما همین پیروزی در سوپرجام، تنها دستاورد بزرگشان در یک فصل بی‌درخشش بود و لیگ را در جایگاه سوم پایان دادند که کمترین دستاوردشان در ۲۰ سال اخیر بود. با حذف از جام حذفی در فصل ۰۲–۲۰۰۱، چهار روز پس از یک باخت خارج از خانه در لیگ، ماچادو پس از ۳۶ بازی اخراج شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال پورتو بی، باشگاه فوتبال پورتو، باشگاه ورزشی اشتوریل پرایا، و باشگاه فوتبال ویتوریا گیماریش اشاره کرد.
فرناندز در مایا در شمال پورتو متولد شد، و در رده جوانان، برای باشگاه بوآویشتا بازی کرد. در ۲۷ اوت ۲۰۱۲، او به نوارا در ایتالیا پیوست.
گاسپار مربی دروازه‌بان‌های بنفیکا و پورتو هم بوده. او مربی ویتور بایا بود که در سال ۲۰۰۴ بهترین دروازه‌بان یوفا شناخته شد.
در 30 ژوئیه 2014، فرناندز قراردادی چهار ساله با اف سی پورتو امضا کرد که بند خرید آن 30 میلیون یورو تعیین شد . او پنجمین اسپانیایی بود که به باشگاه پرتغالی پیوست، پس از اینکه جولن لوپتگی دو ماه قبل هدایت این تیم را برعهده گرفت.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به پورتو و میلان اشاره کرد. او همچنین سابقه بازی در تمامی رده‌های پایه برای تیم ملی پرتغال را در کارنامه خود دارد.