پودرها

معنی کلمه پودرها در لغت نامه دهخدا

پودرها. [ ] ( اِخ ) ( توطئه ٔ... ) توطئه ای که در انگلستان توسط بعض کاتولیک ها برای عزل ژاک اول و انحلال مجلس شوری بعمل آمد ( 5 نوامبر 1605م. ).

جملاتی از کاربرد کلمه پودرها

توپ رخت‌شویی یاتوپ ماشین لباسشویی یا گوی لباس‌شویی ابزاری است که اخیراً به جای انواع پودرها و صابون‌های رختشویی مورد استفاده قرار گرفته‌است. در مورد اثربخشی این نوع شوینده‌ها هنوز شواهد علمی ارائه نشده است. تعداد زیادی از مشتریان این ابزار از این وسیله راضی‌اند. توپ رخت‌شویی در انواع و اقسام کروی، گِرد و حلقوی ساخته شده‌است. در میان این ابزار مواد مختلفی نظیر آب فعال شده، قطعات سرامیکی یا مواد آهن‌ربایی ریخته می‌شود. برخوردهای سایشی و آب گرم دو عنصر مهم در کارکرد این نوع وسائل هستند.
در قرن ۱۹ میلادی، پودرهای دندانی در بریتانیا مورد استفاده عمومی قرار گرفت. بیشتر این پودرها خانگی و شامل پودر گچ، آجر یا نمک بود. یک دانشنامه خانگی در سال ۱۸۶۶ زغال چوب را توصیه کرد و هشدار داد که بسیاری از پودرهای دندانی که به صورت تجاری به بازار عرضه شده‌اند آسیب بیشتری نسبت به فواید آن دارند.
در طی فرایند، پودر و ذرات ماده موردنظر، در قالب به وسیله سنبه که در جهت عمود به قالب نیرو اعمال می‌کند، به هم فشرده می‌شود. این عمل منجر به متراکم شدن اولیه پودرها ذرات می‌شود و سبب به حداقل رسیدن فضای خالی میان ذرات درون قالب می‌شود. لازم است ذکر شود که اعمال نیرو مهم‌ترین قسمت عملیات پرس می‌باشد.
روز اصلی هولی این‌گونه جشن گرفته می‌شود که مردم پودرها و آبهای رنگی به هم پرتاب می‌کنند؛ و در شب هنگام، آتش به پا می‌کنند که به (سوزاندن هولیکا), یا چحوتی هولی (هولی کوچک) معروف است. بعد از این، دعا خوانده می‌شود. بر پا کردن آتش یادآور فرار معجزه آسا پراهلاد جوان است وقتی دمونس هولیکا خواهر هیرانیاکاشیپو او را درون آتش انداخت. هولیکا سوزانده شد اما پراهلاد، جانباز سرسخت خدای ویشنو بدون هیچ جراحتی فرار کرد به خاطر از خود گذشتگی اش.
همرفت القایی توسط ارتعاش، در ظروفی که در معرض ارتعاش قرار دارند که در آن محور ارتعاش موازی با نیروی گرانش است، در پودرها و گرانول‌ها یا ریزدانه‌ها اتفاق می‌افتد.