پلنگ دره

معنی کلمه پلنگ دره در لغت نامه دهخدا

پلنگ دره. [ پ َ ل َ دَ رَ ] ( اِخ ) دهی جزء دهستان بهنام پازکی در بخش ورامین از شهرستان تهران. در 4هزارگزی شمال ورامین. دارای 210 تن سکنه. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 1 ).

معنی کلمه پلنگ دره در فرهنگ فارسی

دهی جزئ دهستان بهنام پازکی ورامین

جملاتی از کاربرد کلمه پلنگ دره

مردم دفراز به زبان گیلکی با لهجه تاتی سخن می‌گویند. در کل گویش این روستا (شامل هر سه بخش پلنگ دره و استخرگاه (سلگاه) و خود روستای قدیمی دفراز ) با گویش روستاهای مجاور مانند راجعون، دشتویل، پشتهان، چاک، پسیندره، چله بر، انارکول، سندس، دیو رود، دیورَش، سلجان (اسطلخ جان) شیرکوه، حلیمه جان و چندین روستای دیگر با اندکی تفاوت لهجه یکسان می باشد. مردم این روستا بدون آموزش خاصی زبان کل مردمان گیلک را متوجه می شوند. همچنین لهجه وگویش های غرب سفیدرود مانند رستم آبادی، جوبنی و رودباری و همچنین روستاهایی مانند کلشتر و گلدیان و نصفی و روستاها و شهرهای غیر کرد زبان مناطق عمارلو و خورگام را به راحتی می‌فهمند.[نیازمند منبع]
در این جوکار در زمان قدیم قبیله آل جعفر جو و گندم می‌کاشتند، در حدود ۱۰۰ من بذر زیر کشت داشته. بعد از جوکار کُم بلندی وجود دارد که به " کُم پلنگ " معروف است، کم پلنگ از سمت چب دره واقع است. پس از گذشتن از کم پلنگ دره رو به‌طرف قبله منحنی می‌شود کنار درواه از سمت قبله چند تال (سنگ) بسیار بزرگ تهِ دره وجود دارد، پس از عبور از این سنگ‌ها و تال‌ها بزرگ به آبشار بست گز می‌رسید، پس از آبشار به آودون زیبای بست گز که " آودونِ گِردُو " نام دارد می‌رسید، آودون دایره مانندی بسیار زیبا که آبش به آبشار می‌ریزد.