پغمان
معنی کلمه پغمان در لغت نامه دهخدا

پغمان

معنی کلمه پغمان در لغت نامه دهخدا

پغمان. [ پ َ ] ( اِخ ) سلسله کوهی نزدیک کابل به هندوکش و کوه بابا پیوسته است سرچشمه رود هلمند. ( هیرمند - هندمند ) از سلسله غربی آن کوه است. احتمال دارد که کوه اوشیدرن یا اوشیدم که هر دو یکی است و مکرراً در اوستا یاده شده همان سلسله کوهی باشد که رود هلمند از آن میخیزد. ( از تفسیر یشتها تألیف پورداود ج 2 ص 297 ).

معنی کلمه پغمان در فرهنگ فارسی

سلسله کوهی نزدیک کابل بهندوکش و کوه بابا پیوسته است

معنی کلمه پغمان در دانشنامه عمومی

پغمان شهری است در تپه های نزدیک پایتخت افغانستان، شهر کابل که در ولسوالی پغمان واقع شده است. جمعیت آن براساس آمار سال ۲۰۰۲، ۱۲۰۰۰۰ نفر بوده است که از مردمان اکثریت تاجیک و اقلیت پشتون تشکیل شده است. باغ پغمان یکی از جاذبه های بزرگ این شهر است و باعث شده گاهی آن را باغ پایتخت افغانستان بخوانند.
• آلیس اسپرینگز, استرالیا, از جنوری ٢۰۰٥.
معنی کلمه پغمان در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه پغمان

طایفه‌های قبیله مراد بیگ روشن نیست اما هزاره‌های آن گدی و در ولسوالی‌های پغمان و ده‌سبز کابل سکونت دارند. این قبیله از هفت قبیله اصلی بهسود می‌باشد.
این دریا از محدودهٔ سنگلاخ سرچشمه گرفته در درهٔ اونی کوه پغمان از رودخانهٔ هلمند جدا می‌شود سپس جلگهٔ میدان را آبیاری نموده، وارد شهر کابل می‌شود، سپس در جلگهٔ سروبی با رودخانهٔ پنجشیر ملحق شده به جلگهٔ جلال‌آباد می‌ریزد. این رودخانه دارای درازای ۷۰۰ کیلومتر بوده سرانجام به رود سند می‌ریزد که ۴۶۰ کیلومتر آن در درون خاک افغانستان جریان دارد.
این سد در ۱۵ کیلومتری غرب کابل قرار دارد و بر روی دریای پغمان ایجاد شده‌است.
۲. هیرمند (هلمند): از کوه‌های پغمان در غرب کابل سرچشمه گرفته و ۱٬۴۰۰ کیلومتر طول دارد و در جنوب غربی افغانستان بخش کمی از مرز مشترک ایران و افغانستان را تشکیل می‌دهد و مهم‌ترین منبع تأمین آب دریاچه‌های سیستان و بلوچستان و کشتزارهای شمالی آن است.
برکیت عبدالغیاس خان افسر اردو و ریس فواید عامه دولت امیر حبیب الله خان بود. او رشته مهندسی را در کشور هند فرا گرفت. پس از اختتام تحصیل شامل خدمت در اردوی افغانستان گردید. برگیت عبدالغیاس در اعمار نلهای تقسیم آب پغمان به تمام کابل، بیمارستان علی‌آباد کابل، لیسه سردارجهانخان کابل، جاده کابل جلال‌آباد، مکتب نظامی مهتاب قلعه تعمیر باغ بالا کابل، شاهراه بین شمال و جنوب افغانستان از راه شبر، اعمار قسمت اول قصر دارالامان خدمات ارزنده را نمود.
سد بند قرغه در ۱۵ کیلومتری شهر کابل قرار دارد و بر روی رودخانهٔ پغمان ایجاد شده‌است.
دولتهای حاکم در افغانستان به وسیلهٔ لویه‌جرگه خود را به‌عنوان یک دولت پشتون جا زده، بر حاکمیت خود تأکید کرده، شهرت تاریخی و نمادهای قبیله‌ای شان را برجسته کرده، و در نهایت بدین وسیله به ارعاب و ترساندن اقوام غیر پشتون می‌پردازند. به‌طور نمونه به توصیهٔ لارد و بِرنِس؛ مشاوران انگلیسی برای اولین بار نام افغانستان در لویه جرگه پغمان به تصویب رسید و از آن پس نام افغانستان به‌جای نام تاریخی خراسان بکار برده شد.
دولت افغانستان بدین مناسبت در منتهی به بهار ۹۳ پروژه‌ای را برای اعمار و بازسازی بخشی از منطقه تفریحی پغمان در غرب کابل شروع کرد و این پروژه تا پیش از شروع جشن آماده شد. اما به دلیل نگرانی‌های امنیتی، در روزهای آخر تصمیم گرفته شد که جشن جهانی نوروز در کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان برگزار شود.
حفیظ‌الله امین در سال ۱۰ اسد (مرداد) ۱۳۰۸ در ولسوالی/شهرستان پغمان ولایت/اُستان کابل متولد گردید. پس از فراغت از مکتب لیلیهٔ ابن سینا و دارالمعلمین، وارد دانشکده علوم شد. سپس بعنوان معلم در مکتب ابن سینا، و مدیر مکتب ابن سینا و دارالمعلمین کار کرد.
این جبهه در سال ۱۳۶۴ در مربوطات ولسوالی جلریز ولایت میدان وردک توسط آقای مدبر تأسیس شد. از این پایگاه به منظور تأمین روابط حسنه بین اقوام، ایجاد هماهنگی میان مجاهدین سایر مناطق با احزاب هفت‌گانه اهل تشیع، سازمان‌دهی مجاهدین حرکت اسلامی در کابل و حمایت از پایگاه‌های حرکت اسلامی در ولسوالی پغمان استفاده می‌شد. جبهه سیاه‌پیتاب بعدها به دُژ مستحکم جنگی تبدیل شد. در نتیجه فعالیت‌های این جبهه، حرکت اسلامی افغانستان توانست در مدت بسیار اندک، فعالیت چشم‌گیری را در شهر کابل از خود نشان دهد و حاکمیت دولتی را در پایتخت به چالش بکشد.