ویتامین ای

معنی کلمه ویتامین ای در فرهنگ عمید

ویتامین موجود در سبزی های تازه و دانه های روغنی که کمبود آن باعث اختلال در دستگاه تناسلی، تغییر شکل عضله، یا غیرطبیعی شدن رگ های خونی می شود.

معنی کلمه ویتامین ای در دانشنامه آزاد فارسی

ویتامین ای (tocopherol)
(یا: توکوفرول) نوعی مادۀ شیمیایی محلول در چربی. در روغن های گیاهی یافت می شود. کمبود آن منجربه بروز آثار مخربی بر سلامت می شود. کمبود این ویتامین در موش های صحرایی موجب عقیمی می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه ویتامین ای

ویتامین ای می‌تواند جای زخم و سوختگی‌ها را از بین برد؛ به عنوان آنتی‌اکسیدان از غشای پلاسمایی محافظت می‌کند و ویتامین ای شش‌ها را در برابر آلودگی هوا محافظت می‌کند.
کمبود ویتامین ای باعث به وجود آمدن سرطان می‌شود.
گردو سرشار از ویتامین ای و آنتی‌اکسیدان می‌باشد، موادی که خطر توسعه بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهند. پژوهشگران دانشگاه پزشکی شیکاگو با بررسی عادت غذایی ۶۰۰۰ نفر دریافتند که آن دسته از افرادی که دچار مشکلات فراموشی و نظایر آن نیستند، در عادت غذایی خود غذاهای سرشار از ویتامین ای گنجانده‌اند. ویتامین ای، رادیکال‌های آزاد را که محتملاً می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب بزنند، مهار می‌کند.
درمان این عارضه درمان قطعی ندارد، ولی با رعایت رژیم غذایی، مصرف منظم ویتامین ای علایم آن کم می‌شود. گاهی از اوقات مصرف داروهای ضد التهاب مثل ژلوفن لازم می‌شود. امکان دارد گذاشتن کمپرس سرد روی توده‌ها برای تخفیف درد کمک‌کننده باشد. هم در روز و هم در شب باید از یک سینه بند مناسب استفاده شود.