هوشنگ انصاری

معنی کلمه هوشنگ انصاری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] "هوشنگ انصاری" فرزند"عبدالرسول" متولد ۱۳۰۶ در اهواز بود، نام خانوادگی او در و واقع «مستمند شیرازی» بوده است.
پدر انصاری در بانک ملی سمت تحویلداری داشت. پسر خود را به مدرسه آمریکایی ها در اصفهان فرستاد هوشنگ انصاری بعد از گرفتن دیپلم راهی آمریکا شد و بعد از ثبت نام در یکی از دانشگاه ها به شغل عکاسی و خبرنگاری پرداخت برای مطبوعات محلی خبر و عکس تهیه می کرد و از این راه زندگی خود را ادراه می کرد. در آمریکا رشته اقتصاد را به پایان رساند و بعد از آمدن به ایران در کنار یکی از بازرگانان معروف به نام "نمازی" مشغول به کار شد. در سال ۱۳۳۴ به نمایندگی تجارتخانه "نمازی" که دفتری در "ژاپن" داشت به "توکیو" رفت و در آن جا زبان ژاپنی را به خوبی یاد گرفت و در ضمن برای کسانی که به ژاپن می رفتند، راهنمای خیلی خوبی بود. او ضمن کار در دفتر نمایندگی "نمازی" با سفارت ایران هم ارتباط داشت و موجب نزدیکی سفیر وقت آنجا "عباس آرام" قرار گرفت و راهنمای کسانی شد که برای ماموریت یا کار به ژاپن می رفتند، این نزدیکی باعث شد که آرام او را به شاه معرفی کند.
دیدار انصاری با محمدرضا شاه
شاه در سفری که به "ژاپن" داشت هوشنگ انصاری را شناخت و در واقع کشف کرد. هوشنگ انصاری به عنوان وابسته اقتصادی در سفارت ایران در "ژاپن" نبوغ و استعداد استثنایی در جلب سرمایه داران و به کار انداختن سرمایه خود را در سهام و بورس نشان داده بود. او به زودی مسئول تنظیم روابط اقتصادی خارجی شاه و سرمایه گذاری های او در خارج از کشور شد و از این طریق پله های ترقی را به سرعت طی کرد. او پس از گذراندن دوره یی در سفارت ایران در پاکستان به وزارت اطلاعات منصوب شد. هدف آن بود که انصاری به آمریکا فرستاده شود، بیشتر سرمایه گذاری های خارجی سهام در آن کشور بود.
سفیر ایران در پاکستان
بعد از سفری که شاه به "ژاپن" داشت انصاری به ایران آمد و چون شاه قبلا سفارش او را کرده بود، سریعا وارد مشاغل مهمی شد؛ از جمله عضویت شورای هواپیمایی کشوری، معاونت ضمانت صنعتی، عضویت شورای سرمایه گذاری، نیابت ریاست اتاق بازرگانی و صنایع تهران به او واگذار شد. او در کنار تمام این ها در کارخانه خصوصی «فخر ایران» فعالیت می کرد و توانست به یکی از شرکای با نفوذ آن کارخانه تبدیل شود و بعد از آن معاون فنی وزیر اقتصاد شد و از آن جا به وزارت خارجه منقل شد. "غلام عباس آرام" وزیر امورخارجه آن موقع او را برای یک ماموریت کوتاه سیاسی به عنوان سفیر فوق العاده به کشورهای آفریقایی فرستاد که سفرش بیش از دو ماه طول نکشید و از آن جا بود که به مقام سفارت ایران در پاکستان منصوب شد. در همان روزها بود که جنگ هند و پاکستان شروع شده بود او در این جریان نقش مهمی به عهده داشت و واسطه مذاکرات بین "ایوب خان" و شاه شد و هفته ای دو بار با هواپیمای خصوصی به تهران می آمد و مستقیما با شاه ملاقات و آخرین اطلاعات مربوط به اوضاع جنگ را گزارش می داد و پیغام های محرمانه "ایوب خان" ریس جمهور پاکستان را به شاه بازگو می کرد.
وزیر امور اقتصادی
...

جملاتی از کاربرد کلمه هوشنگ انصاری

در سال ۲۰۰۴، هوشنگ انصاری و شهلا انصاری با اهدای ۱۵ میلیون دلار، مرکز پژوهشهای سلول‌های بنیادین را در دانشگاه کرنل تأسیس نمودند.
این دانشگاه همچنین میزبان سالیانهٔ جشنواره فیلم ایرانی موزه هنرهای عالی هیوستون نیز می‌باشد.مؤسسه جیمز بیکر این دانشگاه توسط هوشنگ انصاری تأسیس گردیده‌است.انجمن آسیا روز ۳ مارس ۲۰۰۹ میزبان همایش مبادلات ایران و آمریکا در هیوستون بود. از شرکت کنندگان در این گردهمایی رؤسای دانشگاه رایس و مرکز سرطان ام دی اندرسون دانشگاه تگزاس را می‌توان نام برد.
این دانشگاه در سال ۱۹۸۹ بوسیله دکتر آلبرت کلودیوس وتی و سفیر افتخاری دانشگاه دکتر هوشنگ انصاری بعنوان ضمیمه دانشگاه جانسون و ویلز پایه‌گذاری شد. امکانات این دانشگاه در طی توفان لنی در سال ۱۹۹۹ تخریب شد اما دانشگاه بازسازی گردید.