هرمزد اردشیر

معنی کلمه هرمزد اردشیر در لغت نامه دهخدا

هرمزد اردشیر. [ هَُ م َ اَ دَ ] ( اِخ ) هرمز اول. ( ایران در زمان ساسانیان کریستن سن ترجمه رشید یاسمی ص 22 ). هرمز اول پسر شاپور اول است. ولی پیش از سلطنت او راهرمزد اردشیر میخواندند. ( ایران در زمان ساسانیان ص 252 از ترجمه رشید یاسمی ). رجوع به ساسانیان شود.
هرمزد اردشیر. [ هَُ م َ دِ اَ دَ ] ( اِخ ) نام قدیم سوق الاهواز است و نام اهواز یا سوق الاهواز را تازیان به این شهر داده اند. ( ازایران در زمان ساسانیان ترجمه رشید یاسمی ص 252 ).

جملاتی از کاربرد کلمه هرمزد اردشیر

روزگاری که هرمزد اردشیر فرزند شاپور بر تخت شاهی نشست کرتیر از سوی شاهنشاه به دریافت کلاه و کمر ( کلاه و کمر افتخار که نشانهٔ جایگاه و عنوان زمان تاجگذاری است.) نایل آمد و قدرت او افزون گشت و از آن زمان کرتیر، موبد اهورامزدا که ایزد بزرگ است، لقب یافت. بهرام یکم که پس از هرمز یکم (هرمزد اردشیر) بر تخت شاهی نشست نیز همان پایه و همان قدرت را به کرتیر تفویض کرد ولی پایه و جایگاه کرتیر به هنگام شاهی بهرام دوم فرزند بهرام یکم به اوج و کمال رسید.
اردشیر پس از بازگشت به پارس، با شاه خوزستان که هنوز در آن منطقه بود، نبرد کرد که بار دیگر به پیروزی ساسانیان انجامید و این بار شاه را مجبور به خروج از پارس کرد. اردشیر این پیروزی را با حمله به خوزستان و غارت تمام استان دنبال کرد. اردشیر وس از فتح خوزستان، شهر هرمزد اردشیر را که همان اهواز امروزی است، تأسیس کرد.
در نوشته‌های مؤلفان عهد اسلامی چون بلاذری، دینوری، یعقوبی و ابن خردادبه نام این سرزمین «ارمینیه» آمده‌است، گمان می‌رود که صورت معرب «ارمینیا» بوده باشد. در نوشته‌های عهد ساسانی و پس از آن نام «ارمن» مشهود است. در کتیبه شاپور یکم بر کعبه زرتشت نام فرزند ارشدش هرمزد اردشیر با عنوان «بزرگ ارمنان شاه» آمده‌است.
در نوشته‌های عهد ساسانی و پس از آن نام «ارمن» مشهود است، در کتیبه شاپور یکم بر کعبه زرتشت نام فرزند ارشدش هرمزد اردشیر با عنوان «بزرگ ارمنان شاه» آمده‌است.
در نوشته‌های مؤلفان عهد اسلامی چون بلاذری، دینوری، یعقوبی و ابن خردادبه، نام این سرزمین «ارمینیه» آمده‌است، گمان می‌رود که صورت معرب «ارمینیا» بوده باشد. در نوشته‌های عهد ساسانی و پس از آن نام «ارمن» مشهود است. در کتیبه شاپور یکم بر کعبه زرتشت نام فرزند ارشدش هرمزد اردشیر با عنوان «بزرگ ارمنان شاه» آمده‌است.