نیمه افراشته

معنی کلمه نیمه افراشته در فرهنگستان زبان و ادب

{at the dip} [علوم نظامی] حالتی که در آن پرچم در میانۀ میلۀ پرچم، به نشانۀ آماده بودن کشتی، برای عملیات یا احترام به ناو دیگر قرار دارد

جملاتی از کاربرد کلمه نیمه افراشته

وی در ۱۰ فروردین ۱۳۴۰ (شوال ۱۳۸۰) در سن ۸۶ سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت و در حرم فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شد. با این حال که او مقامی سیاسی و حزبی نداشت و به جز عراق و حجاز جای دیگری نرفته بود، خبر فوت او بازتابی وسیعی داشت، و دولت نیز تعطیل و راهی قم شد و سه روز عزای عمومی اعلام شد. شهربانی کافه‌ها را بست. در عراق و پاکستان سه روز عزای عمومی، و در سوریه، لبنان و کویت عزاداری شد. بازار تهران نیز تعطیل شد. سفیر شوروی پیام تسلیت فرستاد و بیشتر سفارتخانه‌های خارجی در تهران، در آن روز با پرچم‌های نیمه افراشته تعطیل شدند.
نلسون ماندلا، رئیس‌جمهور پیشین آفریقای جنوبی، رهبر جنبش علیه آپارتاید و برنده جایزه صلح نوبل در سن ۹۵ سالگی در منزلش در ژوهانسبورگ درگذشت. نلسون ماندلا بخاطر نقش‌اش در مبارزه علیه آپارتاید و عضویت در کنگره ملی آفریقا به مدت ۲۷ سال زندانی سیاسی بود. با برچیده‌شدن آپارتاید، وی به عنوان اولین رئیس‌جمهور سیاه‌پوست آفریقای جنوبی انتخاب شد و از سال ۱۹۹۴ به مدت ۵ سال این سمت را بر عهده داشت. نلسون ماندلا به عفونت ریوی مبتلا بود و تحت مراقبت‌های پزشکی ویژه قرار داشت. قرار است که برای نلسون ماندلا مراسم تدفین ملی برگزار شود. به دستور دولت، پرچم‌ها در آفریقای جنوبی به حالت نیمه افراشته درآمده است. بی‌بی‌سی فارسی، خبرامروزیورونیوز فارسیلحظه به لحظه با واکنش‌ها به مرگ نلسون ماندلا (بی‌بی‌سی فارسی)
پرچم افغانستان بر فراز ادارات دولتی به حالت نیم افراشته درآمد. کشورهای مختلف پیام‌های تسلیتی را به دولت افغانستان ارسال نمودند. در این میان دولت هند نیز برای یک روز در کشورش عزای عمومی اعلان کرد و پرچم کشورش را بحالت نیمه افراشته درآورد. دولت پاکستان نیز پس از ارسال پیام‌های تسلیت، نخست‌وزیر، وزیر داخله، وزیر خارجه و تعدادی از مقامات مهم دولتی را برای همدردی به افغانستان فرستاد.
ترامپ اندکی بعد دستور داد برای احترام به قربانیان این حادثه پرچم‌ها در این کشور به حالت نیمه افراشته درآید.
بمب‌گذاری آمبولانس ۱۳۹۶ کابل روز شنبه ۷ بهمن توسط بمبی که در یک آمبولانس جاسازی شده بود، رخ داد. این انفجار در منطقه‌ای از پایتخت افغانستان که مرکز سفارتخانه‌های خارجی و دفتر اتحادیه اروپا است دست‌کم ۱۰۳ کشته و دست‌کم ۲۳۵ زخمی بر جای گذاشت. ارگ ریاست جمهوری روز هشتم دلو را ماتم ملی اعلام کرد و دستور نیمه افراشته شدن پرچم‌های افغانستان و همچنین یک روز تعطیلی در شهر کابل را داد. از مقامات محلی نیز خواسته شد در سراسر کشور برای کشته‌شدگان مراسم ختم قرآن برگزار نمایند.