نوک تیز

معنی کلمه نوک تیز در لغت نامه دهخدا

نوک تیز. [ ن َ / نُو / نو / نُک ْ ] ( ص مرکب ) آنچه که رأسش تیز باشد. ( فرهنگ فارسی معین ). سرتیز.

معنی کلمه نوک تیز در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه که راسش تیز باشد .

معنی کلمه نوک تیز در فرهنگستان زبان و ادب

{acute} [کشاورزی- علوم باغبانی] ویژگی برگی که از دو طرف شیب یکنواخت دارد و به تدریج نوک آن باریک می شود

جملاتی از کاربرد کلمه نوک تیز

چاقوزنی یا چاقوکشی یا حمله با چاقو، نفوذ یک جسم تیز یا نوک تیز از فاصله نزدیک به جسم بدن است. ضربات چاقو به معنای یک اقدام هدفمند تلقی می‌شود، همان‌طور که توسط یک تروریست یا قاتل و یا مردم مظلوم برای دفاع مشروع صورت می‌گیرد اما می‌توان به‌طور تصادفی خود یا دیگران را با چاقو ضرب کرد.
دندان :دهان کوچک و انتهایی و پوزه نوک دار و پیش فکیها به کاسه سر متصل شده‌است. هر فک دارای یک ردیف دندان که متشکل از هشت دندان نوک تیز جدا از هم و فک فوقانی دارای یک ردیف داخلی با شش دندان بیشتر است.
با توجه به اینکه حفاظ‌های کلاسیک و سنتی زیبایی لازم را نداشتند و امنیت کافی را تأمین نمی‌کردند لذا نسل جدید حفاظ طراحی و تولید گردید که به صورت کامل روی دیوار را پوشش می‌دهند و با شاخ‌های نوک تیز بسیار زیادی که دارد عملاً عبور از روی آن‌ها بسیار دشوار و بعضاً ناممکن می‌باشد.
یکه و تنها ز بس بر جسمش آمد نوک تیز پا ز زین خالی نمود و دست وی از کار شد
ارتفاع درخت جوز بویا معمولاً بین ۵ تا ۱۵ متر است؛ البته گاهی بلندی آن به بیست متر هم می‌رسد. دارای برگ‌های براق، بیضی‌شکل و نوک تیز بدون گوشوارک است. درازای برگها در حدود ۱۰ سانتی‌متر و روی آن‌ها سبز تیره و پشتشان سبز کم‌رنگ است.
تیر پرتابه‌ای نوک تیز است که با کمان یا جنگ‌افزارهای مشابه مانند آربالت پرتاب می‌شود. تیر از پیش از تاریخ در بیشتر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بکار می‌رفته‌است.
رشد قلب ارغوانی بسیار سریع است و به راحتی قابل تکثیر می باشد و در فصل بهار و تابستان در فضای آزاد، یا پشت پنجره با نور زیاد به خوبی پرورش می‌یابد. گیاهان این گروه دارای ساقه‌های رونده و برگ‌های بیضی شکل و نوک تیز با رنگ های متنوع هستند و برای پرورش در سبدها و گلدان های آویز بسیار مناسب هستند.
از اعتدال و تقویت طبع او ز خاک صد برگ گل بزاد ز یک نوک تیز خار
بالِشتَکِ سوزن بالش کوچکی است که بر روی آن سوزن و سنجاق و پونز و امثال آن نگهداری می‌شود. هدف از استفاده از این بالشتک این است که سوزن‌ها را حین دوزندگی بتوان به آسانی برداشت یا کنار گذاشت. هدف دیگر، نگهداری سوزن‌ها در جایی امن است تا نوک تیز آن‌ها خطری برای دستان اهالی خانه یا محل کار نباشد.
فصل بارانی – تاجی نوک تیز از مینای طلایی با تکه‌های یاقوت کبود، و یک ردای ویژهٔ راهبان طلاکاری شده که بروی یک شانهٔ مجسمه انداخته می‌شود.
تک‌خارماهیان از اعماق صفر تا حدود ۱۷۰ متر یافت می‌شوند.اساساً کفزی هستند و در اطراف آب سنگ‌های مرجانی و صخره‌ها یا بر روی بسترهای شنی و گلی و بسترهای علف‌های دریایی به سر می‌برند. آن‌ها از طیف وسیعی از بی‌مهرگان کفزی شامل اسفنج‌ها و گاهی اوقات جلبک‌ها و گیاهان تغذیه می‌کنند و این کار توسط دهان کوچک آن‌ها صورت می‌گیرد که مشخصا مجهز به دندان‌های نوک تیز با اندازه متوسط است. تنها نمونه‌های بزرگ بعضی از تک خار ماهیان برای مصارف خوراکی استفاده می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها به عنوان ماهیان کم ارزش در تورهای ترال کف تجاری جمع‌آوری می‌شوند.
از دیگر آثار تاریخی روستای خرانق کاروانسرای روستا است که قدمت آن به دوره ساسانی بر می‌گردد. کاروانسرای خرانق از نوع کاروانسراهای دشتی که عموماً یک طبقه‌اند ساخته شده و به سبک بنای شاه عباسی مرمت گردیده، این رباط ۴ تیمچه دارد که سه تای آن‌ها مسقف و یکی بدون سقف است. سقف اغلب صفه‌ها نوک تیز و شیبدار است بامها مسطح و کم شیبند و سقف فضاها و اتاقهای بزرگ کاملاً قوسی‌اند. سقف تیمچه‌ها با آجر پوشیده شده و اگر کسی در وسط تیمچه پایش را بر زمین بکوبد صدای آن در سقف گنبدی شکل تیمچه تا چند لحظه به نحو جالبی تکرار می‌شود. این کاروانسرا به شکل حیاط مرکزی است که اتاق‌ها و صفه‌هایی با طاق‌های هلالی دور آن را گرفته‌اند. کاروانسرای خرانق در تاریخ سوم اسفند ماه ۷۷ به ثبت آثار ملی رسیده‌است.