نردین

نردین

معنی کلمه نردین در لغت نامه دهخدا

نردین. [ ن َ ] ( معرب ، اِ ) سنبل رومی که گیاهی خوشبو است. ( از المنجد ). رجوع به ناردین شود.
نردین. [ ن َ ] ( اِخ ) نام شهرکی است از خراسان نزدیک به چمن کالپوس ، در فضائی وسیع واقع است ، قلعه ای دارد متین و چهارصد خانوار در آن سکونت دارد. سه قلعه در اطراف آن است و نیم سنگ آب دارد که زراعت می کنند.( از انجمن آرا ). رجوع به نردین مذکور در زیر شود.
نردین. [ ن َ ] ( اِخ ) یکی از دهستانهای بخش میامی شهرستان شاهرود است. این دهستان در سمت شمالی بخش میامی ، در نقاط مرتفع سلسله جبال البرز واقع است و ناحیتی سردسیر و ییلاقی است. آبش از چشمه سار، محصولات عمده اش غلات و بنشن و لبنیات و میوه های جنگلی است. این دهستان جمعاً 13 پارچه آبادی و جمعیتی در حدود 5000 تن دارد.مرکزش قریه نردین و دهات مهمش نام نیک ، حسین آباد، کرناک و تلوین است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).
نردین. [ ن َ ] ( اِخ ) ده مرکزی دهستان نردین بخش میامی شهرستان شاهرود است. در 80هزارگزی شمال میامی و 36هزارگزی مشرق راه شاهرود به گرگان ، در ناحیه کوهستانی سردسیری واقع است و 950 تن سکنه دارد. آبش از چشمه ، محصولش غلات و حبوبات و میوه های درختی ، شغل اهالی زراعت و گله داری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

معنی کلمه نردین در فرهنگ فارسی

نام یکی از دهستانهای بخش میامی شهرستان شاهرود استان دوم . این دهستان در قسمت شمال بخش و نقاط مرتفع کوههای البرز واقع است . هوای آن سردسیر تابستان معتدل ییلاقی آب از چشمه سارهای کوهستانی . این دهستان ۱۳ آبادی دارد که سکنه آنها در حدود ۵٠٠٠ تن میباشد . مرکز دهستان نردین در ۸٠ کیلومتری شمال میامی و ۹۵٠ تن سکنه دارد .
ده مرکزی دهستان نردین بخش میامی شهرستان شاهرود است دد ۸٠ هزار گزی شمال میامی و ۳۶ هزار گزی مشرق راه شاهرود به گرگان در ناحیه کوهستانی سردسیری واقع است

معنی کلمه نردین در دانشنامه عمومی

نردین روستایی در دهستان نردین بخش کالپوش شهرستان میامی استان سمنان ایران است. این روستا در گذشته جزو استان خراسان شهرستان بجنورد بود که در حال حاضر به خراسان شمالی امروزی تغییر کرده است زبان این روستا زبان ترکی خراسانی می باشد.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳٬۷۵۸ نفر ( ۱٬۲۹۰خانوار ) بوده است.
• عبدالحسین تیمورتاش وزیر رضاشاه
• بدری تیمورتاش اولین بانوی پزشک ایرانی مؤسس دانشکده دندانپزشکی مشهد
• ایران تیمورتاش روزنامه نگار شاعر و رابط فرهنگی ایران درفرانسه
• الله وردی شرر تیمورتاش خطاط برجسته ایرانی
• منوچهر تیمورتاش نماینده مجلس
• علی احساسی نوه تیمورتاش نماینده مجلس کانادا
• ایرج تیمورتاش فرزندابوالخیرخان نردینی شاعربرجسته ایرانی

جملاتی از کاربرد کلمه نردین

امروزه حوزه‌های نواختن دوتار عبارت‌اند از شمال خراسان در شهرهای قوچان، بجنورد، شیروان، اسفراین، فاروج، درگز، آشخانه و جنوب و شرق خراسان در شهرهای تربت جام، تایباد، تربت حیدریه، نیشابور، فردوس، بیرجند، بجستان، بردسکن، قائنات، کاشمر، نردین ، خواف و سرخس وگناباد و سبزوار و نواحی ترکمن‌نشین شمال شرق از جمله استان گلستان و بخش علی‌آباد کتول همچنین برخی مناطق استان مازندران.
تپه داش خانه د مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان شاهرود، بخش میامی، دهستان نردین، روستای نردین واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۱۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عبدالحسین تیمورتاش (زاده ۱۲۶۰، نردین – درگذشته ۹ مهر ۱۳۱۲، تهران) ملقب به سردار معززالملک و سردار معظم خراسانی، دولتمرد ایرانی دوره‌های قاجار و پهلوی بود. تیمورتاش از کسانی بود که در برانداختن قاجارها و برآوردن پهلوی‌ها مؤثر بود. در دوره رضاشاه نخستین وزیر دربار بود و نقش مهمی در سیاست خارجی ایران بازی کرد.
تپه چشمه نی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان شاهرود، بخش میامی، دهستان نردین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۵۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این روستا در دهستان نردین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۱ نفر (۱۲۸خانوار) بوده‌است.
از بالا توسط جنگل و از طرفین توسط کوهستان احاطه شده. همچنین به نواحی خشک نردین نیز نزدیک می باشد.
طایفه تیمور تاش خراسان، در اطراف نردین از توابع بجنورد زندگی می‌کنند، سیصدوبیست ویک نفر از این طایفه در ده تیمور تاش که خود ساخته و به نام خود نامیده‌اند و همچنین در دهستان کسبایر بجنورد سکونت دارند.