ناشری

معنی کلمه ناشری در لغت نامه دهخدا

ناشری. [ ش ِ ] ( ص نسبی ) منسوب است به ناشر. ( الانساب سمعانی ).
ناشری. [ش ِ ] ( اِخ ) ابراهیم بن عیسی. رجوع به ناشریون شود.
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) احمدبن ابی بکر. رجوع به ناشریون شود.
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) عباس بن فضل کوفی ، از محدثان است و از ابوداود نخعی حدیث کرده است و محمدبن مروان از وی روایت کند. ( از سمعانی ).
ناشری.[ ش ِ ] ( اِخ ) عبداﷲبن محمد. رجوع به ناشریون شود.
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) عثمان بن ابی بکر الناشری ، ملقب به عفیف الدین از فقهای شافعی یمن است و در شعر وادب نیز دستی داشت. کتابهای «البستان الزاهر فی طبقات علماء بنی ناشر» و «الهدایه » از مصنفات اوست. ( از الاعلام زرکلی چ 2 ج 4 ص 374 ). و رجوع به ناشریون شود.
ناشری.[ ش ِ ] ( اِخ ) علی بن ابی بکر. رجوع به ناشریون شود.
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) علی بن محمد. رجوع به ناشریون شود.
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) عمربن عبدالوهاب ، ملقب به سراج الدین و مشهور به ناشری از علمای عامه قرن دهم هجری است. وی در سال 982 هَ. ق. در شهر زبید از بلاد یمن وفات کرد. ( از ریحانة الادب ج 4 ص 141 ).
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) لقب رجالی عیسی بن هشام است. ( ریحانة الادب ج 4 ص 141 از تنقیح المقال ).
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) قاضی ابوبکر. رجوع به ناشریون شود.
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ )قاضی موفق الدین علی بن محمد. رجوع به ناشریون شود.
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) مالک بن ابی زید یا مالک بن زید مصری از محدثان است. ( از سمعانی ).
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) لقب رجالی مشمعل بن سعد است. ( ریحانة الادب ج 4 ص 141 از تنقیح المقال ).
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) محمدبن عبداﷲبن عمر. رجوع به ناشریون شود.
ناشری. [ ش ِ ] ( اِخ ) محمدبن عیسی بن هشام کوفی محدث است و محمدبن محمود الکندی کوفی از وی حدیث کرده است. ( از سمعانی ).

جملاتی از کاربرد کلمه ناشری

شرکت کتاب سرا ناشری ایرانی است که در بهمن ۱۳۶۰ درتهران تأسیس شد و بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب به چاپ رسانده‌است. فعالیت نشر کتاب سرا در زمینه‌های مختلف شامل تاریخ، علوم اجتماعی، خاطرات، ادبیات، هنرهای زیبا و پزشکی می‌باشد..
انتشارات سینت مارتین ناشری است که در ساختمان فلت‌آیرن در نیویورک واقع شده. از بزرگترین ناشران به انگلیسی محسوب می شود.
بنکر در ۱۷۹۰ میلادی یک جدول نجومی برای سال ۱۷۹۱ تهیه نمود و امیدوار بود که این جدول در یک سالنامه به چاپ برسد. اما، وی نتوانست ناشری را پیدا کند که بخواهد کار وی را چاپ و توزیع نماید.
فرح پهلوی همچنین در مصاحبه‌ای گفته‌است: «باید به هموطنانم یادآوری کنم که ظاهراً کتاب‌های زیادی به اسم من، مادرم، ملکه مادر و برادران شاه، در جمهوری اسلامی چاپ می‌شود که همه ساختگی است. کتاب دخترم فرح که به اسم مادرم چاپ شده جعلی است و مادرم هرگز خاطراتی ننوشت. تازه در این کتاب نوشتند ترجمه انگلیسی، که مادرم هیچ‌گاه انگلیسی صحبت نمی‌کرد. اسم خانمی هم که به عنوان مترجم نوشته‌اند اصلاً چنین مترجمی و چنین ناشری در انگلیس وجود ندارد. من خواستم این مسئله را هم وطنانم بدانند.»
جان کندی تول رمان اتحادیه ابلهان را در سی سالگی و در سال ۱۹۶۹ نوشت و بعد از اینکه هیچ ناشری زیر بار چاپ آن نرفت به زندگی خود پایان داد. بعد از مرگ او با تلاش‌های مادرش کتاب از سوی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا منتشر شد و بلافاصله مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. این رمان یازده سال بعد از خودکشی جان کندی تول در سال ۱۹۸۰ منتشر شد.
فرح دیبا همچنین در مصاحبه‌ای گفته‌است: «باید به هموطنانم یادآوری کنم که ظاهراً کتاب‌های زیادی به اسم من، مادرم، ملکه مادر و برادران شاه، در جمهوری اسلامی چاپ می‌شود که همه ساختگی است. کتاب دخترم فرح که به اسم مادرم چاپ شده جعلی است و مادرم هرگز خاطراتی ننوشت. تازه در این کتاب نوشتند ترجمه انگلیسی، که مادرم هیچ‌گاه انگلیسی صحبت نمی‌کرد. اسم خانمی هم که به عنوان مترجم نوشته‌اند اصلاً چنین مترجمی و چنین ناشری در انگلیس وجود ندارد. من خواستم این مسئله را هم وطنانم بدانند.»
در پاییز سال ۱۹۰۱، اتو واینینگر اثر خود که در واقع پایان‌نامه دکترایش بود را به زیگموند فروید نشان داد ولی برخلاف انتظارش، فروید این کتاب را به هیچ ناشری توصیه نکرد، با این حال پایان‌نامه او پذیرفته شد و او موفق شد با نوشتن این کتاب مدرک دکترای فلسفه خود را بگیرد. این کتاب در ماه ژوئن در سال ۱۹۰۳ به چاپ رسید، در این کتاب گرایش نویسنده به یهودستیزی و زن‌ستیزی کاملاً مشهود است. در تاریخ ۳ اکتبر ۱۹۰۳، واینینگر در آخرین محل سکونت بتهوون در وین خودکشی کرد.
تقی‌الدین حمزه بن عبدالله ناشری (۱۴۳۰ - ۱۵۲۰م) فقیه، قاضی، تاریخ‌دان، ادیب، نویسنده و شاعر یمنی بود. از آثار اوست «مجموع زبید»، «الفیه فی غریب القرآن»، «البستان الزاهر فی طبقات علماء آل ناشر»، « سالفة العذاز فی الشعر المذموم و المختار».
«این خانم ابتکار اینجا حاضر است؛ خود ایشان به من گفت کتابی که ایشان نوشته بود، در آمریکا امکان چاپ پیدا نکرد؛ هیچ ناشری حاضر نشد -نه اینکه آن ناشر آن‌قدر تعصّب داشته باشد؛ نه، اگر کتاب پرفروشی باشد، هر ناشری می‌آید این کار را انجام بدهد؛ [بلکه] از ترس و از مراقبت- تا بالاخره در کانادا مثلاً فرض کنید یک ناشری را پیدا می‌کند و آن ناشر، آن هم به نظرم با ترس و لرز [چاپ کرد یا نکرد]؛ چون تفاصیلش را چند سال پیش ایشان می‌گفت، شاید جزئیّاتش یادم نمانده. این‌ها را بگویید تا این آقایان بدانند و بفهمند که این‌جور نیست که اگر ما جلوی کتاب را گرفتیم، فقط آقای جنتی است که این کار را می‌کند.»
امیر حسین‌زادگان ناشری است که کار خود را با کتابفروشی آغاز کرد. ققنوس در سال ۱۳۵۶ نخستین کتاب خود از «برتولت برشت» را با شمارگان پنج هزار نسخه منتشر کرد.