مگاتن

معنی کلمه مگاتن در فرهنگ عمید

واحدی برای اندازه گیری وزن، معادل یک میلیون تن.

معنی کلمه مگاتن در دانشنامه آزاد فارسی

مِگاتُن (megaton)
۱میلیون (۱۰۶) تُن. معمولاً برای بیان توان انفجاری سلاح هسته ای به کار می رود و برابر با نیروی انفجاری ۱میلیون تُن تی اِن تی (تری نیترو تولوئن) است.

جملاتی از کاربرد کلمه مگاتن

دکتر جلال صمیمی و همکارانش کتاب مگاوات و مگاتن اثر ریچارد ال. گاروین و ژرژ شارپک را ترجمه کردند و انتشارات دانشگاه صنعتی شریف در سال 1390 منتشر کرده است. دکتر جلال صمیمی در یادداشت ابتدای کتاب نوشته که با پروفسور ژرژ شارپک مکاتبه کرده و گفته ترجمه و نشر این اثر تنها برای کمک به بالا بردن سطح آگاهی مردم نسبت به موضوعات مطرح در کتاب است و درخواست کرده مؤلفان رضایت اخلاقی خود در مورد انتشار ترجمۀ فارسی را اعلام کنند. پروفسور شارپک جواب داده: «به دوستان عزیز در کشوری دوردست می‌گویم که هدف مؤلفان کتاب هم بالا بردن سطح آگاهی‌ها بوده است.»
در ایالات متحده، بستر گربه یک صنعت ۲ میلیارد دلاری است و سالانه ۲ مگاتن رس به این منظور استخراج می‌شود.
نخستین آزمایش بمب گرما-هسته‌ای با اسم رمز مایک در نوامبر سال ۱۹۵۲ در جزیره کوچکی به نام الوگالب در جزایر مارشال انجام شد. وزن تجهیزات به کار رفته در این انفجار شامل دستگاه‌های تبرید به بیش از ۶۵ تن می‌رسید. از آنجایی که در این سیستم مستقیماً از ایزوتوپ‌های دوتریوم و تریتیوم مایع استفاده می‌شد، به آن لقب بمب خیس داده بودند. پیش‌بینی می‌شد که قدرت این انفجار معادل یک یا دو مگاتن تی‌ان‌تی باشد. اما برخلاف انتظار شدت انفجار معادل ۱۰٫۴ مگاتن تی‌ان‌تی بود. نتایج انفجار بسیار هراسناک بود. قطر گوی آتشین حاصل از این انفجار به ۵ کیلومتر رسید. جزیره الوگالب تقریباً تبخیر شد و حفره‌ای به عمق ۸۰۰ متر و شعاع دهانه ۳ کیلومتر برجای ماند.
برآوردهای انجام گرفته از محدوده انرژی حاصل از انفجار از ۵ مگاتن تا بیش از ۳۰ مگاتن ماده انفجاری تی‌ان‌تی، و به احتمال زیاد ۱۵–۱۰ مگاتن است. این مقدار تقریباً به اندازهٔ قدرت انفجار هسته‌ای-حرارتی موسوم به قلعه براوو است که توسط ایالات متحده آمریکا در اواخر ماه فوریهٔ سال ۱۹۵۴ آزمایش گردید؛ در حدود ۱۰۰۰ بار قدرتمندتر از انفجار اتمی هیروشیما و در حدود یک سوم قدرت انفجار بمب تزار است که بزرگ‌ترین جنگ‌افزار هسته‌ای آزمایش‌شده توسط بشر است.
رویداد یا انفجار تونگوسکا، در ساعت ۷:۱۷ صبح روز سه‌شنبه ۳۰ ژوئن ۱۹۰۸ میلادی برابر با ۱۰ تیر ۱۲۸۷ خورشیدی، انفجاری مهیب با قدرت حدودی ۱۲ مگاتن در نزدیکی رود پودکامنایا تونگوسکا واقع در پودکامنایا که اکنون با عنوان سرزمین کراسنویارسک روسیه شناخته می‌شود، به وقوع پیوست. هر چند امروزه نیز دلیل این انفجار، موضوع بحث است ولی عموماً علت آن را مربوط به انفجار یک قطعه سنگ آسمانی بزرگ یا دنباله‌دار، به‌طول ۵۰ تا ۶۰ متر، در ارتفاع ۱۰–۵ کیلومتری از سطح زمین می‌دانند.
طول این موشک ۳۰٫۴ متر، قطر آن ۳ متر و وزن آن ۱۴۱ تن بود. بیشینهٔ برد آر-۱۶ با یک کلاهک هسته‌ای با توان انفجاری معادل ۵ تا ۶ مگاتن تی‌ان‌تی حدود ۱۱٬۰۰۰ کیلومتر و با یک کلاهک ۳ مگاتنی، حدود ۱۳٬۰۰۰ کیلومتر بود.