موتور خطی
معنی کلمه موتور خطی در دانشنامه عمومی
متداول ترین حالت عملکرد، عملگر نیروی لورنتس است که نیروی اعمالی آن به طور خطی با جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی متناسب است.
بسیاری از طرح ها برای موتورهای خطی مطرح شده و به دو دسته اصلی، موتورهای خطی با سرعت بالا و شتاب بالا تقسیم می شوند.
موتورهای خطی کم سرعت برای قطارهای مَگلِو و سایر برنامه های حمل و نقل زمینی مناسب هستند. موتورهای خطی پر سرعت به طور معمول نسبتاً کوتاه هستند و برای سرعت بخشیدن به یک شی تا سرعت بسیار بالا طراحی شده اند، به عنوان مثال، کویلگان را ببینید.
در این طراحی سرعت حرکت میدان مغناطیسی، معمولاً به صورت الکترونیکی، برای ردیابی حرکت روتور کنترل می شود. به علت هزینه، موتورهای خطی سنکرون به ندرت از کموتاتورها استفاده می کنند، بنابراین روتور اغلب شامل آهنرباهای دائمی یا آهن نرم است. کویلگان و موتورهای مورد استفاده در برخی از سیستم های مگلو، و همچنین بسیاری از موتورهای خطی دیگر مثال هایی از این نوع موتور هستند.
موتور القایی خطی یک موتور خطی آسنکرون جریان متناوب است که با همان مبانی عمومی موتورهای الکتریکی دیگر کار می کند ولی طراحی شده است تا حرکت را مستقیماً در یک خط راست تولید کند.
امروزه موتورهای خطی در تمام ماشین هایی که نیازمند حرکت خطی ( بر خلاف حرکت دورانی ) هستند به کار گرفته می شود. نوع بسیار معروف این نوع موتورها که سرعت بالایی تولید می کنند، مگلوها هستند. مگلو سفری امن و پرسرعت را تأمین می کنند ولی گران قیمت هستند و با سیستم ریلهای معمولی سازگار نیستند.
معنی کلمه موتور خطی در دانشنامه آزاد فارسی
نوعی موتور الکتریکی القایی. در آن استاتور ثابت و آرمیچر متحرک و کشیده است و به موازات استاتور نصب می شود. آرمیچر در موتورهای القایی معمولی گرد و در داخل استاتور است. موتورهای خطی کاربردهایی گوناگون ازجمله برای بازکردن و بستن درهای کشویی، دارند. بین استاتور و آرمیچر این موتورها نیرویی مغناطیسی وجود دارد. از این نیرو به منزلۀ تکیه گاه وسیلۀ نقلیه استفاده می کنند، از آن جمله است قطار آزمایشی ماگ لِو که موتور خطی دارد.
جملاتی از کاربرد کلمه موتور خطی
قسمت الکتریکی در اغلب یخچالهای خانگی یک الکتروموتور از نوع آسنکرون میباشد که وظیفهٔ به حرکت درآوردن قسمت مکانیکی را به عهده دارد. البته در سالهای اخیر کمپرسورهای یخچال فریزرها هم تغییرات زیادی داشتهاند؛ و قسمت الکتریکی آن اینورتری یا موتور خطی شدهاند.
در مگلو تماس با ریل وجود ندارد و قطارها به جای غلتیدن چرخها برای ریل با نیروی مغناطیسی در هوا شناور شده بود و به جلو رانده میشوند. در فناوری مگلو نیروی مغناطیسی قطار را از زمین بلند کرده و با استفاده از موتور خطی و نه دوار رانده و در یک مسیر مشخص هدایت میکند.
مسرشمیت ۱۰۹ پس از موفقیت در جنگ داخلی اسپانیا به صورت رسمی وارد لوفتوافه شد و به دلیل برتریهای چشم گیرش به ستون فقرات نیروی جنگنده تبدیل شد. موتور خطی درونی، پیستونی جنگنده باف ۱۰۹ هیچگاه در طول خدمت به صورت کامل تعویض نشد و در مقطعی توسط گروه فوکهوولف شعاع موتور باف به ۱۹۰ ارتقاء پیدا کرد.
جنگنده گونه ۳ هییِن (پرستو) (به ژاپنی: 三式戦闘機 飛燕) (عنوان طراحی: کی-۶۱) یک هواگرد تکباله بالپایین تکموتوره تکسرنشین ساخت شرکت کاواساکی در امپراتوری ژاپن بود. این هواگرد نخستین پرواز خود را ماه دسامبر سال ۱۹۴۱ انجام داد و در سرتاسر جنگ جهانی دوم در نواحی مختلف در نیروی هوایی نیروی زمینی امپراتوری ژاپن خدمت کرد. هییِن تنها جنگنده پرشمار ژاپنی در این دوران با موتور خطی خنکشونده با آب بود. این مسئله در ابتدا متفقین را به این تصور اشتباه انداخت که ژاپنیها در حال استفاده از هواگردهای آلمانی تولید شده با مجوز هستند.