ممتحنه

معنی کلمه ممتحنه در لغت نامه دهخدا

( ممتحنة ) ممتحنة. [ م ُ ت َ ح ِ ن َ ]( ع ص ) تأنیث ممتحن. رجوع به ممتحن و امتحان شود.
ممتحنة. [ م ُ ت َ ح َ ن َ ] ( اِخ ) ( الَ... ) سوره شصتم از قرآن کریم ، دارای سیزده آیه و مدنی است ، بعد از بسم اﷲ چنین شروع می شود: یاایها الذین آمنوا لاتتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء...

معنی کلمه ممتحنه در فرهنگ عمید

۱. شصتمین سورۀ قرآن کریم، مدنی، دارای ۱۳ آیه، امتحان، مودّت، مرٲة.
۲. (صفت ) امتحان کننده.

معنی کلمه ممتحنه در فرهنگ فارسی

سوره شصتم از سور قر آن کریم دارای سیزده آیه و مدنی است بعد از سور قر آن کریم دارای سیزده آیه و مدنی است بعد از بسم الله چنین شروع می شود .

جملاتی از کاربرد کلمه ممتحنه

این خانواده از مسیحیان حران بودند که به خدمت خلفای عباسی درآمدند. نیای بزرگ این خاندان قره نام داشت. پسرش ثابت بن قره (معروف به ثابت اول) پزشک معتضد (۲۱۰–۲۸۹ ه‍.ق / ۸۲۵–۹۰۱ م) بود. از او دو پسر به جای ماند، یکی ابراهیم (که شهرت علمی و فلسفی نداشت و دومی سنان. سنان بن ثابت پزشک راضی (۳۳۱ قمری/۹۴۲ میلادی) بود. از او دو پسر به نام ثابت و ابراهیم به جای ماند. ثابت بن سنان (معروف به ثابت دوم) رئیس بیمارستان عضدی بغداد (۲۹۵–۳۶۳ ه‍.ق/۹۰۷–۹۷۳ م) بود و ابراهیم بن سنان (معروف به ابراهیم دوم) رئیس هیئت ممتحنه پزشکان (۲۹۶–۳۳۶ ق. / ۹۰۸–۹۴۷ م) بود. از ابراهیم دوم نیز فرزندی به نام اسحاق شناخته شد که کار پدران خود را داشته‌است.
وی تا سال ۱۳۹۶ در بیمارستان کودکان مفید به عنوان رئیس بخش‌های نوزادان و ویژه نوزادان و هم‌زمان دبیر هیئت ممتحنه دانشنامه فوق تخصصی نوزادان و پیرامون تولد بود. او تا پیش از بازنشستگی استاد بیماری‌های کودکان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و همچنین دبیر هیئت مدیره انجمن پزشکان نوزادان ایران، عضویت در هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران، عضویت در هیئت امنای انجمن تغذیه با شیر مادر و عضویت در کمیته کشوری ایمن‌سازی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و عضویت ارشد در آکادمی طب کودکان آمریکا را نیز در کارنامه خود دارد.
از سال ۱۳۸۴ با توجه به فوق‌تخصصی بودن این رشته در اکثر کشورهای دنیا و تغییر نیازهای جامعه ایران با تأیید مسئولین وزارت بهداشت و تأیید اعضای هیئت ممتحنه دانشنامه تخصصی برنامه آموزش ضوابط دوره فوق‌تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصویب و از سال ۱۳۸۵ در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی به اجرا درآمد.