ملیحه

ملیحه

معنی کلمه ملیحه در لغت نامه دهخدا

( ملیحة ) ملیحة. [ م َ ح َ ] ( ع ص ) امراءة ملیحة؛ زن خوب صورت. ج ، مِلاح. ( ناظم الاطباء ). تأنیث ملیح. ( اقرب الموارد ). رجوع به ملیح ( معنی اول )شود. || ( اِ ) نامی است از نامهای زنان.

معنی کلمه ملیحه در فرهنگ معین

(مَ حَ ) [ ع . ملیحة ] (ص . ) زن با نمک .

معنی کلمه ملیحه در فرهنگ عمید

= ملیح

معنی کلمه ملیحه در فرهنگ فارسی

مونث ملیح، نمکین، زن خوب صورت
۱ - ( صفت ) مونث ملیح ۲ - ( اسم ) نامی است از نامهای زنان .

معنی کلمه ملیحه در فرهنگ اسم ها

اسم: ملیحه (دختر) (عربی) (تلفظ: malihe) (فارسی: مَليحه) (انگلیسی: malihe)
معنی: بانمک، زیبا، دوست داشتنی، ( مؤنث ملیح )، ( در قدیم ) ( به مجاز ) ملیح، زیبا و خوشایند، دارای ملاحت، ( در قدیم ) دوست داشتنی و مورد پسند، ( عربی ) ( مؤنث ملیح ) در قدیم ) ( به مجاز ) ملیح

معنی کلمه ملیحه در دانشنامه عمومی

ملیحه (شارجه). ملیحه مهم ترین محوطه باستانی مربوط به دوره سلوکی و اشکانی در پس کرانه های خلیج فارس است. ملیحه حدود ۲۰ کیلومتری جنوب شهر ذَید در امارت شارجه امارات متحده عربی واقع شده است. روستای ملیحه و محوطه باستانی آن در ۵۰ کیلومتری شرق شهر شارجه قرار دارند.
آثار باستانی آن از دوره نوسنگی تا دوره های سلوکی و اشکانی ادامه می یابد. از ملیحه یک سکه پارسی مربوط به نیمه دوم سده یکم پیش از میلاد/اوایل سده یکم میلادی گزارش شده است که تشخیص پادشاه نقش شده بر آن دشوار است. از ملیحه هم چنین یک سکه ضرب سلوکیه مربوط به ارد دوم از جنس برنز یافت شده است.

معنی کلمه ملیحه در ویکی واژه

ملیحة
زن با نمک.

جملاتی از کاربرد کلمه ملیحه

دریا دادور، دیگر خوانندهٔ پارسی‌زبان سبک اپرا، از بند «لای لایی گل، نای نایی گل، وای دو هر نومدی مو مردم» در آهنگ «یه گل سایه چمن و لیلی باوانم» استفاده کرده است. نسخهٔ دادور، در سال ۲۰۰۴ در کنسرتی در برلین ضبط و منتشر شد. ملیحه سعیدی هم دیگر خواننده‌ایست که این ترانه را اجرا کرده است. علاوه بر آن، این ترانه در کنسرت ارکستر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقی‌نژاد و با تنظیم گریکوریان هم اجرا شد که این کنسرت، در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ تیر ماه ۱۳۸۹ در سالن رودکی اجرا شد. گروه هونیاک نیز از دیگر خوانندگان این آهنگ هستند. کوروش یغمایی خواننده راک ایرانی نیز در آلبوم آرایش خورشید این اثر را بازخوانی کرده است.
کتابی با عنوان خاطرات ملکه پهلوی که به خاطرات تاج‌الملوک نیز معروف است توسط مؤسسه انتشارات به آفرین به چاپ رسیده که تاکنون چند بار تجدید چاپ نیز شده‌است. مصاحبه‌کنندگان این کتاب ملیحه خسروداد و تورج انصاری و محمدعلی باتمانقلیج بوده‌اند که مدعی مصاحبه با تاج‌الملوک آیرملو در آخرین روزهای حیاتش شده بودند.
خاطرات ملکه پهلوی یا خاطرات تاج‌الملوک نام کتابی است جعلی منسوب به تاج‌الملوک آیرملو همسر نخست رضاشاه پهلوی و مادر محمد رضاشاه پهلوی که تاکنون در چندین نسخه تجدید چاپ شده است. مصاحبه‌کنندگان این کتاب ملیحه خسروداد و تورج انصاری و محمدعلی باتمانقلیج بوده و توسط موسسه انتشارات به آفرین به چاپ رسیده است.
اپرای مولانا دومین همکاری مشترک بهروز غریب پور به عنوان نویسنده لیبرتو و بهزاد عبدی است که در سال ۱۳۸۸ به رهبری ولادمیر سیرنکو ضبط شد. این اپرا نیز همانند اپرای عاشورا با دو استیل آواز کلاسیک ایرانی و آواز کلاسیک غربی تنظیم شده‌است که همایون شجریان، محمد معتمدی، حسین علیشاپور، علی خدایی، ملیحه مرادی، مصطفی محمودی، اسحاق انور، مهدی امامی، کیوان فرزین، سارا رضازاده، علی یاری، رضا نجفی مهیاری، علی نجفی ملکی، سولماز بدری در آواز ایرانی و محمد رضا صادقی، عامر شادمان، مهدی جاور، سجاد پورقناد و احسان نصیری خوانندگان کلاسیک آن هستند.[نیازمند منبع]
حکیمه ایمانقزی با نام هنری ملیحه نصیری (زاده ۱۳۰۵ – درگذشته ۲۳ دی ۱۳۸۱) بازیگر اهل ایران بود.
جهانبخش سلطانی، مهشید افشارزاده، پوراندخت مهیمن، آرزو احمدی، شهلا ریاحی، حمیده خیرآبادی، علی پویان، حسین کاربخش، جعفری بزرگی و ملیحه اکبری و نیما بانکی در این فیلم هنرنمایی کردند و امیر حسین بی ریا خوانندگی و آهنگسازی تیتراژ این فیلم را بر عهده داشت .
شهرهای رتیمنون و ملیحه خواهرخوانده‌های ایا ناپا هستند.
ساواک بلافاصله از طریق شنود تلفنی، از حضور حمید اشرف در خانه‌ای تیمی در خیابان شارق مطلع می‌شود و به آن حمله می‌کند. این‌جا نیز حمید اشرف توانست از طریق رفتن به پشت‌بام خانه‌های همسایه که از کوچه‌های دیگر سر درمی‌آورد و پس از درگیری سنگین، حلقه محاصره ساواک را شکسته، به همراه صبا بیژن‌زاده، ملیحه زهتاب، عبدالرضا کلانتر و نادره احمد هاشمی فرار کند.
۲۰ آبان ۱۴۰۱ ملیحه طاهرخوانی که در زبان اشاره تخصص دارد، ترانه «برای…» را برای ناشنوایان و کم‌شنوایان به زبان اشاره ایرانی ترجمه و ویدئو آن را منتشر کرد.