مشقات

معنی کلمه مشقات در لغت نامه دهخدا

مشقات. [ م َ ش َق ْ قا ] ( ع اِ ) ج ِ مشقت. ( یادداشت دهخدا ). رجوع به مشقت شود.

معنی کلمه مشقات در فرهنگ عمید

= مشقت

معنی کلمه مشقات در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع مشقت

جملاتی از کاربرد کلمه مشقات

ترزا در خاطرات خود می‌نویسد که ۵ سال اول کار او مملو از دشواری‌ها و مشقات زیادی بوده‌است. او درآمدی نداشت و از حامی‌ای برای دریافت غذا و مایحتاج برخوردار نبود. ترزا در این مدت دچار احساس تنهایی و شک و تردید و وسوسه‌ای برای بازگشت به زندگی نسبتاً آسوده در دیر شد.
شارلوت برونته، امیلی برونته و آن برونته فرزندان پاتریک برونته کشیش منطقه هاورث در انگستان و ماریا برانول، بودند که هر سه در شهر تورنتون در غرب یورک‌شر به دنیا آمدند. آن‌ها دارای دو خواهر دیگر نیز بودند که در کودکی از دنیا رفتند؛ و همچنین برادر آنها به نام برانول نیز شاعر و نقاش بود. هر سه خواهر به عنوان آموزگار و همچنین معلم سرخانه به فعالیت پرداختند. در سال ۱۸۴۳ شارلوت و امیلی برای یادگیری و تقویت زبان فرانسه به بروکسل رفتند و خیلی زود پس از شنیدن خبر مرگ عمه‌شان الیزابت که بعد از مرگ مادر، عهده‌دار نگهداری آن‌ها بود به هاورث بازگشتند. شارلوت در ‎۱۸۴۳– ۱۸۴۴ با عنوان معلم زبان انگلیسی به بروکسل بازگشت، ولی به علت تنهائی و مشقات زندگی، مجدد به خانواده‌اش در هاورث یورک‌شر پیوست.
او دبستان ناموس را در ۱۲۸۶ شمسی در تهران با مشقات فراوان و مخالفت‌های بسیار تأسیس کرد. آزموده این مدرسه را با پشتکار و مبارزه حفظ کرد و در سال ۱۳۰۷ نخستین دبیرستان دخترانه تهران را نیز تأسیس نمود.
مردمانی دوره‌گرد و خانه ب‌دوش هستند که مشغول کارهای غریبانه کم درآمد بوده با مشقات زندگی دست و پنجه نرم می‌نمایند. در تعریف جهانی جتها اقوام خانه بدوش است که در خانه غذای خودرا پخت‌وپز نمی‌کنند؛ ولی در حقیقت کلمه جت تنها مشخص به یک قوم نیست بلکه چندین قوم دوره گرد را می‌گویند که به شغل‌های غریبانه اشتغال داشته از آن طریق احتیاجات خودرا پوره می‌نمایند. زنان مردان و اطفال این طایفه‌ها خیلی تیزهوش ذکی می‌باشند.
اکبر محمدی،دانشجوئی که به اتفاق برادرش منوچهر محمدی (فعال سیاسی) به عنوان متهمان اصلی فاجعه ۱۸ تیر ۱۳۷۸ و حمله به کوی دانشگاه تهران سال‌ها مشقات و شکنجه‌های زندان‌های رژیم اسلامی را تحمل کرده‌اند، تصویر وحشتناک این مشقات را در کتابی بنام اندیشه و تازیانه منتشر کرده‌است. ناشر این کتاب انتشارات شرکت کتاب آمریکا است و چاپ نخست آن در بهار سال ۱۳۸۵ با همکاری یکی از فعالین جنبش دانشجویی در لس آنجلس و نسرین محمدی (خواهر دانشجویان زندانی اکبر و منوچهر محمدی) در قالب کتابی ۱۱۶ صفحه‌ای صورت گرفت.