مجلس نویس

معنی کلمه مجلس نویس در لغت نامه دهخدا

مجلس نویس. [ م َ ل ِ ن ِ ] ( نف مرکب ) حضورنویس یعنی واقعه نویس دربار پادشاهی. ( غیاث ). حضورنویس. محمد نصیرآبادی در احوال میرزا طاهر وحید نوشته : که چون جوهر قابلیت از جبهه اش نمایان بود به صوابدید نواب خلیفه سلطان به منصب مجلس نویسی سرافرازی یافت. و چون ایشان را در جای دیگر به واقعه نویس یاد کرده از اینجا معلوم میشود که مجلس نویسی و واقعه نویسی یکی است. ( آنندراج ). واقعه نویس. کسی که پس از وزیر اعظم از همه درباریان دوره صفوی با شخص شاه محرم تر بود و به همین سبب او را «عالیجاه مقرب الخاقان » می خواندند. در مجالس خاص و عام نزدیک شاه می نشست و در شوراهای سلطنتی شرکت می جست و چون تمام احکام شاهی بوسیله او نوشته و اجرا می شد. ازهمه اسرار دولتی آگاه بود. جواب نامه های پادشاهان بیگانه را او انشا می کرد. احکام مناصب و مواجب و تیول و غیره را او می نوشت. عرایض امرا و حکام را که از ولایات می رسید، او به عرض شاه می رسانید و جواب آنها را به دستور شاه تهیه می کرد. وی در مجلس شاه در جانب چپ او می نشست و به همین سبب گاه او را وزیر چپ می گفتند. ( زندگانی شاه عباس تألیف نصراﷲ فلسفی ، ج 2 ص 406 ). || کاتب و محرر انجمن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه مجلس نویس در فرهنگ عمید

واقعه نویس، کاتب انجمن، منشی انجمن.

معنی کلمه مجلس نویس در فرهنگ فارسی

( صفت ) یا واقعه نویس کسی که پس از وزیر اعظم از هم. درباریان دور. صفوی با شخص شاه محرمتر بود و بهمین سبب او را عالیجاه مقرب الخاقان میخواندند . در مجالس خاص و عام نزدیک شاه می نشست و در شورا های سلطنتی شرکت می جست و چون تمام احکام شاهی بوسیل. او نوشته و اجرا میشد ازهم. اسرار دولتی آگاه بود . جواب نامه های پادشاهان بیگانه را او انشا میکرد احکام مناصب و مواجب و تیول و غیره را او مینوشت عرایض امرا و حکام را که از ولایات میرسید او بعرض شاه میرسانید و جواب آنها را بدستور شاه تهیه میکرد . وی در مجلس شاه در جانب چپ او می نشست و بهمین سبب گاه او را وزیر چپ میگفتند .

جملاتی از کاربرد کلمه مجلس نویس

یکی دیگر از اعضای خانواده، میرزا ابوالحسین بیگ اردوبادی، (خزانه‌دار باشی) شاه صفی بود. عضو دیگری از خانواده، میرزا نقی نصیری، علاوه‌بر آن که مجلس نویس (وقایع‌نویس) دربار بود، رسالهٔ مهمی هم دربارهٔ مدیریت امپراتوری نوشته‌است.