معنی کلمه فلسفه و کلام اسلامی در دانشنامه اسلامی
نویسنده در این اثر، مطالب کلیدى و اساسى فلسفه اسلامى را در دو حوزه الهیات و امور عامه مورد بحث و بررسى قرار داده اند و الحق که همانند سایر آثار ارزشمند وى از اتقان و دقّت چشمگیرى برخوردار است و می تواند براى دانش پژوهان ثمربخش باشد. گفتنى است که این مباحث، محصول افاضات درسى استاد بوده و بالطبع سخن گفتارى آن همچنان باقى است و در ترجمه نیز براى حفظ امانت تغییر چندانى در آن داده نشده است.
در ابتدای کتب ترجمه، بهطور معمول به شرح زندگانی و آثار نویسنده اشاره میشود، اما مترجمان این کتاب، در مقدمه به شرح زندگانی نویسنده نپرداختهاند. آنها در توضیح این رویکرد مینویسند: «شخصیت استاد مظفر در نزد فرهیختگان حوزه و دانشگاه مشهورتر از آن است که نیازى به معرفى داشته باشد، به ویژه آنکه سه اثر گرانقدر استاد، یعنى کتابهاى «اصول فقه»، «المنطق» و «عقائد الإمامیة» سالهاست که به عنوان کتب درسى مراکز علمى حوزوى و دانشگاهى مورد استفاده دانش پژوهان است».
در متن عربی اثر مباحث در ضمن چهار سال مطرحشده است، اما در ترجمه، مباحث، به دو قسمت فلسفه و کلام اسلامی تقسیم شده که البته در قسمت اول مباحث مطرحشده در سه سال و در قسمت دوم مباحث سال چهارم در قالب درس ارائه شده است.
کتاب از ترجمهای روان برخوردار است. مترجمین گاه توضیحاتی را لازم دیدهاند که به جهت رعایت امانت در پرانتز آوردهاند؛ بهعنوان مثال مترجم در توضیح «مابهالافتراق در وجود عین مابهالاشتراک است»، چنین مینویسد: یعنی آنچه وجودها را از هم متمایز میکند، از همان جنس وجه مشترک بین آنهاست.
برخی از توضیحات مترجمان نیز به پاورقی منتقل شده و با «م» یا «مترجم» مشخص شده است.