ولدبیگی

معنی کلمه ولدبیگی در لغت نامه دهخدا

ولدبیگی. [ وَ ل َ ب َ ] ( اِخ ) نام یکی از دهستانهای بخش ثلاث شهرستان کرمانشاهان. همچنین نام طایفه ای است که در آن دهستان سکونت دارند. این دهستان از 22 آبادی تشکیل شده و سکنه دائمی آن در حدود 3000 نفر است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5 ).
ولدبیگی. [ وَ ل َ ب َ ] ( اِخ ) طایفه ای از ایلات کرد ایران است. رجوع به جغرافیای سیاسی کیهان ص 63 شود.

معنی کلمه ولدبیگی در فرهنگ فارسی

نام یکی از دهستانهای بخش ثلاث شهرستان کرمانشاهان و نیز نام طایفه ایست که در آن دهستان سکونت دارد . هوای دهستان سردسیر آب آن عموما شیرین و گواراست . این دهستان ۲۲ ده دارد که سکنه آنها ۳٠٠٠ تن میباشد . مراتع این دهستان در تابستان مورد استفاده طایفه ولدبیگی برای تعلیف احشام میباشد .

معنی کلمه ولدبیگی در دانشنامه آزاد فارسی

وَلَدبِیگی
طایفه ای کرد در ایران، از ایل جاف جوانرود، در ناحیۀ ثلاث. سردسیر اینان در محال شانیکان و کوهستان بازان و گرمسیر آنان در نواحی منجه و چیکیران و سورمر و رازان و سرقلعه از توابع ذهاب قرار داشت. نام این طایفه از نام ولدبیگ، جد حکام موروثی ولدبیگی گرفته شده است. جمعیت این طایفه در سال های انقلاب مشروطه قریب ۵۰۰ ـ۶۰۰ خانوار بود. بسیاری از اینان از طوایف دیگر جاف نظیر تایشه به ولدبیگی ها پیوسته بودند. ولدبیگی ها در جریان انقلاب مشروطیت به خدمت سالارالدوله درآمدند و در لشکرکشی های او علیه مشروطیت و همچنین جنگ افروزی های انگلیس در غرب ایران شرکت داشتند. ولدبیگی ها به شجاعت و جنگاوری شهرت داشتند.

جملاتی از کاربرد کلمه ولدبیگی

در تقسیمات کشوری ۱۳۱۱ ش، نام «باباجانی کردستان» به عنوان بلوک ذکر شده‌است. در ۱۳۳۱ خ. «بخش ثلاث» مشتمل بر دهستان‌های باباجانی، قبادی و ولدبیگی / سرقلعه ولدبیگی و ۱۰۸ آبادی، یکی از بخش‌های شهرستان کرمانشاهان در استان پنجم بود. در ۱۳۵۵ خ. بخش باباجانی به مرکزیت آبادیِ اَزْگَله در شهرستان پاوه تشکیل شد و مشتمل بر دهستان‌های خانه‌شور، ازگله، جیگران و سرقلعه بود. در خرداد ۱۳۸۱، به موجب تصویب‌نامه هیئت وزیران، این بخش از شهرستان جوانرود جدا و شهرستان شد.
نخستین سری مجموعه در ۶ قسمت در سال ۱۳۹۱ ساخته شده و بر روی ۳ دی وی دی ارائه گشت. در سری نخست سه گروه دو نفره از هنرمندان به نام‌های محمدرضا فروتن و سیروان خسروی، الناز شاکردوست و بهنوش بختیاری و سحر ولدبیگی و نیما فلاح در ۳ لوکیشن مختلف با هم رقابت می‌کردند و فرزاد حسنی به عنوان مجری و داور آن‌ها را همراهی می‌کرد. برنده سری اول این مجموعه نیما فلاح و سحر ولدبیگی بودند. سری دوم پس از سری اول توزیع شد. در سری سوم هم نیما فلاح و سحر ولدبیگی ۲۰ میلیون تومان برنده شدند و این مجموعه به پایان رسید.
در سال ۱۳۸۸ فیلم مستند خاله سوسکه به کارگردانی نادره ترکمانی ساخته شد. این فیلم به روایت تغییرات افسانه خاله سوسکه، از اولین روایت چاپی تا زمان ساخت فیلم پرداخته بود. در این فیلم سحر ولدبیگی در نقش خاله سوسکه نقش آفرینی کرده‌است.
مسعود ولدبیگی طراح چهره پردازی و عبدالله اسکندری طراح جلوه‌های ویژه گریم در سریال مختارنامه بوده‌اند.
سحر ولدبیگی (زاده ۱ تیر ۱۳۵۶، تهران) هنرپیشه سینما و تلویزیون اهل ایران است.
تپه درکه ولدبیگی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان روانسر، روستای درکه ولد بیگی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
عشایر غفاری و ولدبیگی که در منطقه یورقول و باشبلاغ زندگی می‌کنند و ریاست آنان با ملا سیف الدین خان غفاری بود که از علما برجسته کردستان بودند و اعقاب ایشان با نام خانوادگی محمد پناه و غفاری در سقز و یورقول هستند.
وی دختر مسعود ولدبیگی و همسر نیما فلاح بازیگر سینما و تلویزیون است. وی دارای مدرک دیپلم اداری بازرگانی از هنرستان شهید مدرس است. سحر ولدبیگی یک دوره بازیگری را در کارگاه آزاد بازیگری گذراند و پس از بازی در چند مجموعه تلویزیونی، با سریال «دختران» به شهرت رسید.
در سری سوم بازیگرانی چون سیامک انصاری و مه‌لقا باقری از گروه جدا شدند ولی (قیمت) سروش جمشیدی در گروه ماند و شمسی مظفری (سحر ولدبیگی) به او ملحق شد که به جای همسر اولش و نقش همسر دوم شخصیت قیمت را داشت. البته سحر ولدبیگی نیز بعد از چند قسمت از پروژه جدا شد و نمایش دهی این سری از فصل اول تا پایان آن با تعامل میان سروش جمشیدی و مهران مدیری ادامه یافت. این سری آخرین سری دورهمی بود که نمایش داشت و از سری چهارم نمایش حذف شد.