ولایت رود
معنی کلمه ولایت رود در لغت نامه دهخدا

ولایت رود

معنی کلمه ولایت رود در لغت نامه دهخدا

ولایت رود. [ وِ ی َ ] ( اِخ ) دهی است جزو دهستان لورا و شهرستانک بخش کرج شهرستان تهران. کوهستانی و سردسیری است و961 تن سکنه دارد. آب آن از چشمه سار و محصول آن غلات ، لبنیات ، عسل و شغل اهالی زراعت و گله داری و کارگری است. معدن زغال سنگ دارد و استخراج میشود. راه آن فرعی و ماشین رو است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1 ).

معنی کلمه ولایت رود در فرهنگ فارسی

ده دهستان لورا و شهرستانک بخش کرج شهرستان تهران در ۷۸ کیلومتری شمال خاور کرج . کوهستانی سردسیر . ۹۶۱ تن سکنه دارد . دارای معادن زغال سنگ است که استخراج میشود .

معنی کلمه ولایت رود در دانشنامه عمومی

ولایت رود یا ولاترو روستایی از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز ایران است. مردم این روستا به گویش ولاترویی زبان مازندرانی ( طبری ) سخن می گویند.
این روستا در دهستان نسا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۵۵ نفر ( ۴۸۵ خانوار ) بوده است.

جملاتی از کاربرد کلمه ولایت رود

رودخانه کرج از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه می‌گیرد. این رود از کوهی بنام کلون‌بستک در بلندی‌های خرسنگ سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسیری رودخانه ولایت رود نیز به رود کرج پیوسته و پس از گذر کردن از حاشیه شرقی شهر کرج و سیراب نمودن دشت‌های کرج و شهریار به جاجرود می‌پیوندد.