نینوی

معنی کلمه نینوی در لغت نامه دهخدا

نینوی. [ ن َ ن َ وا ] ( اِخ ) ناحیه ای است در سواد کوفه که کربلا از آن ناحیت است. ( معجم البلدان ). نینوا . شهری در آسیای قدیم پایتخت مملکت آشور واقع در کنار دجله. ( از حاشیه برهان قاطع چ معین ). نینوا. رجوع به کربلا شود :
قمری هزار نوحه کند بر سر چنار
ون اهل شیعه بر سر اصحاب نینوی.منوچهری.
نینوی. [ ن َ ن َوا ] ( اِخ ) نام قصبه موصل باشد و نام شهری که یونس علیه السلام به آنجا به جهت دعوت کردن مردم آن شهر رفته بود و وقوع بطن ماهی در آنجا شد. ( برهان قاطع ).
نینوی. ( اِ ) کره. مسکه. زبده. نینو. ( برهان قاطع ). رجوع به نینو شود.

معنی کلمه نینوی در فرهنگ فارسی

نام قصبه موصل باشد ٠ و نام شهری که یونس علیه السلام به آنجا به جهت دعوت کردن مردم آن شهر رفته بود و وقوع بطن ماهی در آنجا شد ٠ کره ٠ مسکه ٠ زبده ٠ نینو ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نینوی

در انتخابات ۲۰۱۳درپارلمان کردستان دو کرسی ونمایندگی درمجلس استانداری نینوی را کسب کرد ودرسال۲۰۱۴نیز در مجالس استانداری‌های دهوک و اربیل به پیروزی رسید و با دو نماینده به پارلمان عراق راه یافت. در انتخابات ۳۰ آوریل ۲۰۱۴ با به دست آوردن دو کرسی در پارلمان عراق مشارکت کردند.
دفتر مرکزی ایراژیا فیلیپینز در پامپانگا، فیلیپین واقع شده‌است و قطب این شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی نینوی آکوئینو قرار دارد و به ۱۲ مقصد، پرواز مستقیم انجام می‌دهد.
در اواسط ماه مارس ۲۰۰۷ مجلس ملی کلدانی سریانی آشوری را تأسیس کرد. این مجلس در انتخابات سال ۲۰۰۹ توانست نمایندگی مخصوص به مسیحیان را در مجلس استانداری‌های بغداد و نینوی بدست بیاورد. همچنین در انتخابات پارلمان کردستان عراق نیز که در سال ۲۰۰۹ برگزار شد، این مجلس توانست از پنج کرسی مخصوص به آشوری‌ها سه کرسی را بدست بیاورد و سال بعد نیز در انتخابات پارلمان عراق دو کرسی را کسب کرد.
دفتر مرکزی شرکت سبو پسیفیک در شهر مانیل، فیلیپین قرار دارد و فرودگاه بین‌المللی مکتان-کبو، فرودگاه بین‌المللی نینوی آکوئینو، فرودگاه بین‌المللی کلارک، فرودگاه بین‌المللی فرانسیسکو بنگویی، فرودگاه بین‌المللی ایلوئیلو و فرودگاه بین‌المللی کالیبو، قطب‌های این شرکت هواپیمایی به‌شمار می‌آیند. شرکت سبو پسیفیک در حال حاضر در ناوگان هوایی خود دارای ۵۳ فروند هواپیمای جت مسافربری می‌باشد.
علاوه بر این در هر یک از مجالس استانداری‌های اربیل (۲عضو) ودهوک(۳ عضو-دو آشوری یک ارمنی) و بغداد (۱ عضو) و نینوی (۱ عضو) و بصره (۱ عضو) و سلیمانیه (۱ عضو) عضو دارند.
سالن نینوی آکوئینو، یک سالن ورزشی سرپوشیده است که در مانیل، فیلیپین واقع شده است. در ابتدا در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد و با نام ریزال مولتی پورپوس آرنا نامگذاری شد، در سال ۱۹۸۹ برای بازسازی و تغییر نام یافت.