نیمه راه

معنی کلمه نیمه راه در لغت نامه دهخدا

نیمه راه. [ م َ / م ِ ] ( اِ مرکب ) وسط راه. در اثنای راه. در بین راه :
سواری فرستم به نزدیک شاه
بدان تا به پیش آیدت نیمه راه.فردوسی.- امثال :
از نیمه راه ضرر برگشتن منفعت است .
|| راه سنگ فرش شده. راه پیاده رو. ( ناظم الاطباء ). || ( ص مرکب ) که رفاقت به پایان نرساند. ( یادداشت مؤلف ). نیم راه. رجوع به نیم راه شود.

معنی کلمه نیمه راه در فرهنگ فارسی

(اسم ) ۱ - وسط راه . ۲ - راه پیاده رو . یا رفیق نیمه راه . کسی که مقداری از راه سفر را با دیگری طی کند و سپس از همراهی با وی خود داری کند .

جملاتی از کاربرد کلمه نیمه راه

چو یک نیمه از روز روشن گذشت فلک نیمه راه زمین در نوشت
کشور تووالو، که پیشتر جزایر اِلیس نامیده می‌شد، کشوری جزیره‌ای در اقیانوس آرام غربی است که در ۴٬۰۰۰ کیلومتری شمال شرق استرالیا و تقریباً در نیمه راه بین هاوایی و استرالیا واقع شده‌است. تووالو متشکل از گروهی از جزایر مرجانی است که در جنوب خط استوا در غرب اقیانوس آرام، جنوب کیریباتی و شمال فیجی قرار دارند.
مجمع الجزایر ساموآ زنجیره ای متشکل از ۱۶ جزیره و کوه‌های دریایی متعدد است که ۳٬۱۲۳ کیلومتر مربع (۱٬۲۰۶ مایل مربع) در مرکز اقیانوس آرام جنوبی، در جنوب خط استوا را پوشش می‌دهند. جزایر ساموآ تقریباً در نیمه راه بین هاوایی و نیوزیلند واقع شده و بخشی از پلی‌نزی و منطقه وسیع‌تر اقیانوسیه را تشکیل می‌دهند. این جزایر عبارتند از ساوای‌ئی، اوپولو، توتوئیلا، اووئا، تائو، اوفو، نیولاکیتا، نوئولوآ، ناموآ، فانوآتاپو، جزیره مرجانی رز، نوئولوپا به اضافه جزایر غرق‌شده وایلولوئو، پاسکو بنکس و الکس بنکس.
جزایر گیلبرت، قبلاً کینگزمیل، جزایر کینگزمیل، تقریباً در نیمه راه پاپوآ گینه نو و هاوایی است. از ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹، این جزایر «مستعمره بریتانیای جزایر گیلبرت» بودند و قبل از آن، از ۱۹۱۶ تا ۱۹۷۵ مستعمره جزایر گیلبرت و الیس نام داشت. آنها بخش اصلی ملت کیریباتی را تشکیل می‌دهند.
حسابیست آنجا که پیر تو داند چه دانی تو در نیمه راه جوانی
محدوده این گویش در آنگولا، شرق گروتفونتین، نامیبیا، نیمه راه مرز بوتسوانا و اشمیدتریف، غرب کیمبرلی در آفریقای جنوبی است.
گفتند که خصم کینه‌خواه است بدخواه به راه و نیمه راه است
با وعده ای از طرف خاندان براتیون به عنوان جاسوس به سوی دنریس فرستاده شد تا  ترتیب قتل او را بدهد اما جوراه دلباخته دنریس شد و عشق و وفاداری اش مانع از ادامه ماموریتش برای خاندان براتیون شد. در نیمه راه خدمتش به دنریس رازش توسط سر باریستان سلمی آشکار شد و دنریس به پاس خدماتش از اعدامش صرف نظر و او را تبعید کرد.
بر زخم‌های جانم هم درد و هم دوائی در نیمه راه عقلم هم خوف و هم رجائی
بارها سیلاب را در نیمه راه افکنده ام آهنین پایی چو من در حلقه زنجیر نیست
دل رفت و در زنخدانش آواز دادم او را گفت اینکم معلق در نیمه راه چاهش
چو یک نیمه راه بیابان برید گروهی دد آدمی سار دید
اسماعیل حاجی‌پور، عضو شورای شهر رشت با همکاری سامیر رجب اف سرمایه‌دار اهل جمهوری آذربایجان با خرید امتیاز تیم رهپویان رضوانشهر و تغییر نام آن به داماش گیلانیان مالکیت آن را برعهده گرفتند. اگرچه در نیمه راه سرمایه‌گذار با فشارهای گوناگون از تیم‌داری انصراف داد.
این شهر در مرز قرقیزستان، در استان فرغانه و در نیمه راه خوقند به فرغانه واقع شده‌است و با این دو شهر، تقریباً ۵۰ کیلومتر فاصله دارد.
یک راز بزرگ در این سریال این است که راج خود را از ریشه‌های متواضع و بزرگ شده در هند در فقر نشان می‌دهد، فقط برای این که دوستانش به او یادآوری کنند که پدرش متخصص زنان است و با بنتلی رانندگی می‌کند، و خدمتکارانی در حال بزرگ شدن داشته (اگرچه او در یک مورد اعتراض کرد که فقط چهار خدمتکار وجود داشت و دو نفر از آنها کودک بودند). در یک اپیزود شلدون نشان می‌دهد که خانواده راج از آنچه او نشان می‌دهد ثروتمندتر هستند (او می‌گوید که آنها " ثروتمند ثروتمند" هستندو توضیح می‌دهد "در نیمه راه بین بروس وین و اسکروج مک داک ")
و یا ز شدت باران و برف و برد هوا به نیمه راه به جایی بماند خواه مخواه
یک بازیکن فقط می تواند در هنگام توقف در بازی و با اجازه داور تعویض شود. بازیکنی که باید تعویض شود (بازیکن خروجی) باید قبل از اینکه بازیکن تعویضی (بازیکن ورودی) وارد زمین بازی شود، زمین بازی را ترک کرده باشد. در آن وقت است که بازیکن تعویضی تبدیل به بازیکن می‌شود و فرد تعویض شده دیگر بازیکن نیست. بازیکن ورودی فقط می تواند در نیمه راه وارد زمین شود. عدم رعایت این مقررات ممکن است با اخطار (کارت زرد) مجازات شود.
جنون رشک را نازم که چون قاصد روان گردد دوم بی خویش و گیرم نامه اندر نیمه راه از وی