نیمه جان

معنی کلمه نیمه جان در لغت نامه دهخدا

نیمه جان. [ م َ / م ِ ] ( ص مرکب ) نیم مرده. که نیمی از جان او بشده است. ( یادداشت مؤلف ). نیم جان. رجوع به نیم جان شود.
- نیمه جان شدن ؛ نیم جان شدن. سخت مضطرب و نگران گشتن.
|| ( اِ مرکب ) نیم جان. رمق. جانی خسته و فرسوده و به لب رسیده.
- نیمه جانی داشتن ؛ رمقی در تن داشتن : حُمِل َ من المعرکة جریحاً و به رمق ؛ او را از رزمگاه به در بردند خسته و هنوز نیمه جانی داشت. ( یادداشت مؤلف ) .

معنی کلمه نیمه جان در فرهنگ فارسی

( صفت ) نیم جان : (( مرد نیمه جان دهان گشود و گفت ... ) )

جملاتی از کاربرد کلمه نیمه جان

در پایان کن به ری می‌گوید که تمام دلیل آمدن به بروژ قربانی کردن اوست. او ری را با قطار به انگلستان می‌فرستد هرچند که ری بازمی‌گردد. کن به هری می‌گوید که ری فرار کرده‌است. هری عصبانی شده و به بروژ می‌آید و به کن تیراندازی می‌کند. کن نیمه جان خودش را از بالای برج پرت می‌کند. ری که تازه به بروژ برگشته بود و با کلوئه داشت زیر برج غذا می‌خورد جسد کن را می‌بیند. هری نیز ری را دیده و به‌دنبال او می‌افتد. سپس هری، به ری سه گلوله شلیک می‌کند. اما یکی از گلوله‌ها به مرد کوتاه قامتی اصابت می‌کند و هری به اشتباه فکر می کندکه کودکی را کشته است و طبق پایبند اخلاقی خود، خودش را می‌کشد.
سراغ نیمه جان داری ز فایز بیا بستان سر منت خدا را
عبدالحسین مفید معاون اطلاعاتی قرارگاه خاتم الانبیا در زمان جنگ، در گفتگوی سال ۱۳۸۸ با جعفرشیرعلی نیا، مورخ، توضیح می‌دهد که این تصمیم در دو جلسه شورای عالی دفاع در حضور روح‌الله خمینی گرفته شد یکی ۳ روز و دیگری ۱۷ روز بعد از تصرف خرمشهر و فرماندهان نظامی با جمع زدن آمار تلفات و خسارت‌های عراق در عملیات‌ها به نتیجه رسیده بودند که بیش از ۵۰ درصد توان ارتش عراق از بین رفته و یک حمله دیگر می‌تواند ضربه آخر به حکومت نیمه جان صدام باشد.
ندهند نیمه جان مرا می به میکده چون قطره اش به جان گرامی بها کنند
با تصرف سرزمین‌های عراق توسط ترکان و روی کار آمدن حکومت عثمانی در این کشور، بار دیگر مجموعه ای از محدودیت‌ها علیه زنان شکل گرفت. به گفته کارشناسان این عصر ضربات مهیبی به پیکر نیمه جان جامعه زنان وارد آورد.
چو لختی بدین گونه پیمود راه که او را برد نیمه جان نزد شاه
چون کبوتر بی پر غرقه خون ز پنجۀ باز نیمه جان ز رنج دراز
۱ مرداد ۹۷: با افزایش درگیری لفظی بین ترامپ و روحانی و افزایش ناگهانی قیمت ارز شایعاتی مبنی بر رفع فیلتر تلگرام شکل گرفت. با گسترش این شایعات عبدالصمد خرم‌آبادی نسبت به این شایعات واکنش نشان داد و گفت: «تلگرام هرگز رفع فیلتر نخواهد شد. شایعه بی‌اساس رفع فیلتر تلگرام که به منظور تنفس مصنوعی به پیکر نیمه جان این شبکه هر از چندگاهی منتشر می‌شود، نمی‌تواند روند مهاجرت مردم به پیام رسان‌های داخلی را متوقف کند.
ای جان جهان‌گر بکشی و رب نوازی دل نیمه جان را به سر جنگ گرفته است
[۱۱] مرحبا بر تیراندازی تیر «بُراز» که نشان از تیر «آرش» کمانگیر دارد و اسکندر مقدونی با این تیر نیمه جان شد (زخم سخت برداشت)
روز بعد، پاسداران انقلاب پیکر نیمه جان او را در حالی که مغزش از کاسه سر بیرون زده بود، در بیابان‌های صالح‌آباد تهران پیدا کردند. او سریعاً به بیمارستان دکتر فاطمی منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت. پزشکان در ابتدا به زنده ماندن او، امیدی نداشتند، اما در نهایت بر اثر ضربات وارده به او، او برای همیشه فلج شد و قدرت تکلمش را از دست داد.
آن‌ها در طول سفر با افرادی برخورد می‌کنند. مثل یک دزد، یک پیرمرد نیمه جان و کور، عده‌ای آدمخوار، یک کودک و یک مرد نجات دهنده.
به تن ماریچ هم زد ناوک خورد ز سهمش نیمه جان با خود برون برد
عبدالحسین مفید معاون اطلاعاتی قرارگاه خاتم الانبیا در زمان جنگ، در گفتگوی سال ۱۳۸۸ با جعفر شیرعلی نیا، مورخ، توضیح می‌دهد که این تصمیم در دو جلسه شورای عالی دفاع در حضور روح‌الله خمینی گرفته شد یکی ۳ روز و دیگری ۱۷ روز بعد از تصرف خرمشهر و فرماندهان نظامی با جمع زدن آمار تلفات و خسارت‌های عراق در عملیات‌ها به نتیجه رسیده بودند که بیش از ۵۰ درصد توان ارتش عراق از بین رفته و یک حمله دیگر می‌تواند ضربه آخر به حکومت نیمه جان صدام باشد.
سارا کانر ۱۹ ساله (با بازی لیندا همیلتون) زندگی عادی دارد و مشغول به کار است. اما دو نفر از آینده به خاطر او به زمان حال فرستاده می‌شوند. اولی توسط اسکای نت، نابودگر (با بازی آرنولد شوارتزنگر) رباتی که برای قتل او آمده و دیگری از طرف نیروی مقاومت انسان‌ها، کایل ریس (با بازی مایکل بین) که برای حفاظت از سارا در برابر نابودگر آمده. زیرا زنده ماندن سارا اهمیت زیادی دارد چون در آینده پسری به دنیا می‌آورد که اسکای نت را نابود می‌کند(جان کانر). سر انجام پس از درگیری‌های بین نابودگر و کایل، کایل می‌میرد و در آخر سارا کانر نابودگر نیمه جان را از پا درمی‌آورد. اما چند ماه بعد و در آخرین سکانس سارا را در حالی که از کایل جان کانر را حامله است می‌بینیم.