نیمه تمام

معنی کلمه نیمه تمام در لغت نامه دهخدا

نیمه تمام. [ م َ / م ِ ت َ ] ( ص مرکب ) ناقص.

معنی کلمه نیمه تمام در فرهنگ فارسی

نیم تمام

جملاتی از کاربرد کلمه نیمه تمام

روز بعد، پلیسی عجیب و غریب با چشمان آبی غیرعادی ادعا می‌کند موتس را با استناد به رانندگی بدون گواهینامه به کنار جاده فرا خوانده‌است. او به موتس دستور می‌دهد تا خود را به یک صخره در اطراف برساند، و از ماشین پیاده شود، سپس با این تذکر که فرد بدون گواهینامه به ماشین احتیاج ندارد، آن را از صخره پرت می‌کند. در پی این اتفاق و مرگ دروغین پیامبر، موتس عبوس و گوشه‌گیر شود. موتس یک سطل حلبی و گونی آهک خریداری می‌کند و به خانه پانسیونی برمی گردد و سریع خود را با آهک کور می‌کند تا کار نیمه تمام هاوکس را به پایان برساند.
در سال ۱۳۵۷، دومین نشست اقتصادی و فنی مقامات دو کشور برگزار گردید، این کمیسیون موافقت کرد که همه اقدامات لازم برای افزایش صادرات کالاهای صنعتی و نیمه تمام ایران به نروژ واگذار شود. ضمن اینکه توصیه‌هائی نیز در مورد افزایش صادرات نروژ به عمل آمد. با وجود این نشست‌ها سطح مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و نروژ هیچ‌گاه توسعه چشمگیری نیافت که علت آن، محدود بودن امکانات صادراتی دو کشور، دسترسی آسان نروژ به بازارهای اروپا و آمریکا، بُعد مسافت ایران و نروژ، غنی بودن نفت و گاز نروژ و طبعاً بی‌نیازی نروژ از نفت و گاز ایران می‌باشد.
وی با نام اصلی هوهانس آبیسوقومیان آسپت در ۱۸۷۴ در ناحیه اسکودار، کنستانتینوپل به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی خویش در یک مدرسه ارمنی در قاضی‌کوی انجام داد و سپس آن را در دبیرستان ارمنی گتروناگان ادامه داد ولی به علت مشکلات مالی مجبور شد تحصیلات زا نیمه تمام رها کند و در یک تجارخانه به عنوان کارمند مشغول به کار شود.
در سال ۱۲۳۴ از معمار دیگری به نام بونانو پیزانو خواسته شد تا ساختمان برج را به پایان برساند. او چهارمین سقف بنا را به پایان رساند و آن را نیمه تمام گذارد و چهار طبقهٔ بعدی آن با همان تمایل به خمیدگی به پایان رسیدند. سپس معمار دیگری، رشته کار را بدست گرفت و طبقات پنجم و ششم را تمام کرد. اما پایهٔ اصلی همچنان منحرف می‌شد. مهندسین آن زمان برای آنکه بتوانند کجی برج را درست کنند یک طرف از طبقات آن را از طرف دیگر بلندتر ساختند اما برج به طرف دیگر خم شد. در سال ۱۲۸۴ (میلادی) ساخت برج دوباره متوقف شد.
ژولیوس سزار در سال‌های پایانی عمرش در یک برنامه بلند پروازانه، در سر داشت تا برای فتح ایران به شرق لشکرکشی کند. گفته شده ارتشی که او برای فتح ایران گرد آورده بود، بزرگترین سپاهی بود که جهان تا به آن روز به خود دیده بود. با این‌حال، قتل ژولیوس سزار به دست سناتورهای رومی این برنامه را نیمه تمام گذاشت. هرچند مارکوس آنتونیوس، دوست نزدیک سزار، چند سال بعد کار نیمه تمام او را به اتمام رساند؛ با این حال به سختی از ایران شکست خورد.
«افتتاح سد نیمه تمام خاییز تنگستان خیانت است به مردم منطقه. تا کنون افتتاح سد بدون آب، بالابر دریچه خروجی و سرریز آب ندیده‌ایم. این یعنی فاجعه …»
زاره یالدیزچیان در سال ۱۹۲۴م در شهر استانبول متولد شد. پس از اخذ دیپلم دبیرستان، زاره وارد دانشکدهٔ پزشکی استانبول می‌شود. وی که شیفته ادبیات و شعر بود تحصیلات پزشکی را پس از سه سال نیمه تمام رها کرد و به مشاغل فروشندگی و تجارت دست می‌زند. وی مسئول بخش ادبی روزنامه «مرمره» چاپ استانبول و سردبیر «گاهنامه سان» بوده‌است. زاهراد فعالیت ادبی خود را از سال‌های ۱۹۴۰م آغاز کرد. شعرهای این شاعر به زبان‌های انگلیسی و یونانی ترجمه شده‌است. زاهراد در ۲۰ فوریه ۲۰۰۷ در استانبول در سن ۸۳ سالگی درگذشت. نزدیک به ۱۵ مجموعه شعر از او به جای مانده‌است.
وی معتقد است ما در حال حاضر بیش از چهل و یک هزار واحد صنعتی نیمه تمام داریم که چنانچه فقط ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار واحدها گذاشته شود این واحدها هم کامل می‌شوند و هم ۴۹۹ هزار نفر مشغول به کار می‌شوند. در بخش تولیدی اگر ثبات برقرار شود و مقررات اقتصادی تغییر نکند همه فعال می‌شوند و همچنین اگر ما بتوانیم رونق اقتصادی را درست کنیم مشکل بیکاری حل می‌شود.
توربین تسلا مانند توربین‌های معمولی پره ندارد، چندین دیسک با هم ترکیب شده و از اثر لایه مرزی استفاده می‌کنند. نازل‌ها یک سیال متحرک را روی دیسک‌ها اعمال می‌کنند. موتور از دیسک‌هایی که به وسیله سیال می‌چرخند، برای ایجاد دوران برای تبادل تکانه بین سیال و دیسک‌ها استفاده می‌کنند. سرعت چرخش این توربین ابتدا آنقدر زیاد بود که پره‌ها را خم می‌کرد و موجب شد تا این اختراع نیمه کاره باشد، اما اختراع موادی نظیر کولار، کامپوزیت کربن و پلاستیک اشباع شده با تیتانیوم یا کامپوزیت تیتانیوم، باعث شد تا برخی از مهندسان، کار نیمه تمام تسلا را به اتمام رسانند.این اختراع صدمین اختراع تسلا بود.
افکار نیمه تمام و سطحی و جرقه‌های ذهنی در طول روز مسیرها و راه‌های حل افکار را در مغز پیشانی (لوب پیشانی) باز گذاشته و راه حل‌ها و چاره جویی‌های به ثمر ننشسته در مغز که با تصویر ذهنی ما از افکارمان مرتبط است در ضمیر نیمه آگاه ما که مسئول افکار منفی یا مثبت در ذهن ماست نقش می‌بندد. حال اگر افکار ما در طول روز به افکار منفی و نگران گرایش داشته باشد، ضمیر ناخودآگاه ما در خواب، افکار نیمه تمام ما را به سمت و سویی هدایت می‌کند که ضمیر نیمه آگاه ما در طول روز تجربه کرده‌است. علت خواب‌های پریشان و غیرمعقول ما در خواب بیشتر تابع همین موضوع است.