نیمه باز

معنی کلمه نیمه باز در لغت نامه دهخدا

نیمه باز. [ م َ / م ِ ] ( ص مرکب ) که تمام باز نباشد و کمی باز باشد. دری که تمام گشوده نباشد. || صندوق و بسته ای که گوشه ای از آن باز باشد. نیم باز.

معنی کلمه نیمه باز در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنچه که اندکی باز باشد : نیمه مفتوح : ( چشمانش خواب آلود و نیمه باز بود . ) )

جملاتی از کاربرد کلمه نیمه باز

- اهمیت بخشیدن به ایوان‌ها، رواق‌ها و فضاهای نیمه باز در خانه که اغلب به مهم‌ترین فضای خانه بدل می‌شده‌است.
ستاوند خواب یک ایوان است که ساخته شده یا اصلاح شده‌است تا نوعی منطقه خواب نیمه باز باشد.
باکلان بزرگ هنگام استراحت، راست و کشیده، بر روی صخره‌ها می‌ایستد و پاهایش را نیمه باز نگه می‌دارد. در هنگام شنا همانند غواص‌ها بدنش را بیشتر از حد معمول در آب قرار داده اما گردن را راست نگاه داشته و منقارش را اندکی رو به بالا نگه می‌دارد. پرواز این پرنده به نسبت سریع و به صورت گروهی و به شکل «۸» انجام می‌گیرد.
حلقه‌های نیمه باز یا بسته (مثل زنجیرهای ارزش زمانی که پایان جهان بتواند در جای خود قرار گیرد)
بنابر این منابع سرور به اتصال‌های‌های نیمه باز اختصاص خواهد یافت. و امکان پاسخ گویی به درخواستها از سرور منع می‌شود.
دفاع فرانسوی از مهمترین گشایش‌های نیمه باز است و به یک روش کاملاً پوزیسیونی برای سیاه شهرت دارد که معمولاً به بازی‌هایی پیچیده منجر می‌شود. در دفاع فرانسوی سیاه معمولاً در جناح وزیر وضعیت بهتری یافته و سفید در جناح شاه امکانات بیشتری دارد.
پیش تاق: یکی از این اجزا که در گونه‌های مختلف آن مشاهده می‌شود، پیش تاق است که به صورت فضایی سرپوشیده و نیمه باز در جلوی درگاه ورودی می‌باشد به عبارتی یک بخش پیوسته به ساختمان در قسمت بیرونی است که یک فضای سرپوشیده برای درگاه ایجاد می‌کند. به فراخور کارکرد بنا، ابعاد و تزیینات
وجود جود تو رایج فتاد اگرنه وجود به نیمه باز قضا می‌فروخت اجری را
در سابق یک پارک تفر یحی بوده که به لو یات پلازا و سانز رئلتی تعلق داشت، این پارک به‌طور وسیعی نوسازی شده است تا مطابق سلیقه روز گردد. محوریتش در امتداد بخش پایینی مسیر پیاده‌روی تفریحی بوکیت بینتانگ واقع شده است، و ساختار آن حول صرف غذا در کنار یکدیگر و موضوعات فرهنگی می‌باشد. دارای رستورانهایی با سبک خاص است که در محیطی نیمه باز قرار گرفته‌اند و غذاهای خارجی، از قبیل غذاهایی مبتنی بر آشپزی آلمانی و آشپزی فرانسوی، ارائه می‌کنند. از ویژگی‌های پارک، اجرای نمایش زنده به صورت گروه موسیقی و نمایش فرهنگی است که در روزهای اواخر هفته و هم چنین برخی روزهای میان هفته برگزار می‌گردد. علاوه بر غذاخوری‌ها، بعضی از مکان‌های پارک در خدمت گالری هنری محلی می‌باشند.
تابستان‌نشین در معماری سنتی ایرانی، موقعیتی مانند زمستان‌نشین دارد با این تفاوت که در وجه جنوبی حیاط قرار گرفته‌است تا در تابستان از تابش مستقیم آفتاب در امان بماند و روی محور اصلی آن معمولاً فضای نیمه باز با تالار قرار می‌گیرد. این تالارها و ایوان‌ها جز در مواقع بسیار سرد سال مهم‌ترین فضایی زندگی در خانه بوده‌اند، و اگرچه همیشه تزیینات داشته‌اند، اما با توجه به باز بودن و نفوذ گرد و خاک، از تزیینات بسیار پیچیده در آن‌ها پرهیز و به نقوش ساده گچی در ترکیب با آجر یا سیم گل قناعت می‌شده‌است.
این مسئله، در شهرهایی مثل نائین که یک شبکهٔ پیچیدهٔ قنات داخل شهر داشته‌اند بسیار مهم بوده‌است؛ بنابراین معمولاً در گودال باغچه آب روانی می‌بینیم که حوض میانی را پر می‌کرده و سر ریز آن به خانه‌های دیگر می‌رفته‌است. در حاشیهٔ این حیاط اغلب رواق و گاه چند اتاق به شکلی نیمه باز ساخته می‌شده و کاشت درخت انار، پسته و انجیر در این گودال باغچه‌ها مرسوم بوده‌است. با توجه به کوچکتر و پایین‌تر بودن این حیاط‌ها و استفاده از رطوبت و خنکی زمین، علاوه بر رطوبت گیاهان و خنکی آب، در واقع فضایی به مراتب اقلیمی تر از حیاط شکل می‌گرفته‌است.