نیمن

معنی کلمه نیمن در لغت نامه دهخدا

نیمن. [ نیم م َ / م َ ] ( اِ مرکب ) نیم من. رجوع به نیم من شود: اندر دو من و نیم من آب بپزند تا به نیمن بازآید. ( ذخیره خوارزمشاهی ). بگیرند زردآلوی کشته و مویز سیاه دانه بیرون کرده... از هر یکی نیمن. ( ذخیره خوارزمشاهی ). و در بعضی نسخه ها می پخته نیمن است و انگبین نیمن. ( ذخیره خوارزمشاهی ).

معنی کلمه نیمن در فرهنگ فارسی

نیم من .

جملاتی از کاربرد کلمه نیمن

اولین یادداشت‌های استفاده از باروت سیاه در مهندسی عمران مربوط به سال‌های ۱۵۷۲–۱۵۴۸ برای لایروبی رودخانه نیمن در اروپای شمالی و سال ۱۶۷۲ برای بازیابی معادن مجارستان به عنوان کمک انفجار بوده‌است. به زودی از باروت سیاه به منظور انفجار در آلمان، سوئد و سایر کشورها استفاده شد. استفاده از باروت سیاه به منظور انفجار در انگلستان برای اولین بار در ۱۶۷۰ در معادن مس کرنیش صورت گرفت. صنایع بوفورس در سوئد در ۱۶۴۶ تولیدکننده عمده باروت تجارتی در اروپا بود.
سن لوران به عنوان تحت‌الحمایه دیور، در سن ۲۱ سالگی، و به هنگام مرگ دیور، طراح اصلی شرکت طراحی لباس خانه دیور در سال ۱۹۵۷ میلادی شد و پس از معرفی جامه ذوزنقه‌ای برای کالکشن دیور در سال ۱۹۵۸، و به عهده گرفتن سمت اجرایی بخش هنر دیور، ایو سنت لورن اولین کالکشن خود را برای شرکت لیگنه تراپز روانه بازار کرد. این کار، یک موفقیت چشم‌گیر بود و برای او بردن جایزه اسکار نیمن مارکوس را به همراه داشت.
برخی از انواع این بیماری‌ها عبارتند از: مالونیک اسیدوری، بیماری ولمن، بیماری گوشه، بیماری نیمن پیک، بیماری فابری، بیماری کرابه، گانگلیوزیدوز، لکودیستروفی متاکروماتیک و آتروفی عضلانی نخاعی
او به خاطر مشارکت‌هایش در توسعه الگوریتم غیرمرکب شناخته می‌شود که در زمینه حل برنامه‌ریزی خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. او همچین به دلیل حل دو مسئله حل‌نشده در زمینه نظریه آمار، که با دیر رسیدن بر سر کلاس جرزی نیمن رخ‌داد معروف است.
و گفت: چون دانشمندان گویند من تو نیمن باشی و چون نیمن تو چهار یک باش.
آقای پری شش کتاب نوشته و برنده مدال آی اف استون برای خبرنگاری مستقل از سوی بنیاد نیمن شده‌است.
نوع کودکان – شایع‌ترین نوع مرض نیمن پیک بشمار می‌رود در ماه‌های اول عمر ظاهر می‌شود اولین علائم که نظر طبیب را جلب می‌کند اختلال گوارش یعنی بی اشتهائی، اسهال و استفراغ می‌باشد که در تعقیب آن حال عمومی طفل روبه وخامت می‌رود این اختلالات گوارش را ناشی از انفیلتراسیون چربی مخصوص در دستگاه هاضمه و حجیم شدن شکم می‌دانند.
در بیماری نیمن پیک در آن به دلیل وجود نقص در آنزیم اسفنگومیلیناز، لیپوپروتئینی چون اسفنگومیلین تجزیه نشده و همراه با کلسترول در نقاط مختلف بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی و سیستم رتیکولوآندوتلیال تجمع می یابد.
آمار و احتمال از طریق آزمون فرض آماری انجام شده توسط فیشر و جرزی نیمن تا حد زیادی بهم نزدیک شدند. این روش، امروزه به‌طور گسترده در آزمایش‌های زیست‌شناسی و روان‌شناسی و حتی امور اقتصادی به کار می‌رود.
علل بروز چنین علائمی بسیار متفاوتند و می‌توانند نئوپلاستیک (لوسمی، لنفوم)، عفونی (مالاریا، هپاتیت ویروسی)، متابولیک (سندرم نیمن پیک) یا خونی (تالاسمی، کم‌خونی داسی‌شکل) باشند.