نیم ماه

معنی کلمه نیم ماه در لغت نامه دهخدا

نیم ماه. ( اِ مرکب ) هلال. ( یادداشت مؤلف ). حالت تربیع، با پرماه قیاس شود. ( فرهنگ فارسی معین ).

جملاتی از کاربرد کلمه نیم ماه

دروس سمسترها به صورت متداوم به مدت چهار و نیم ماه (۱۸ هفته) جریان پیدا کرده و بر علاوه ۱۸ هفته تدریس، امتحان هر سمستر ۲۱ روز دیگر را نیز در بر می‌گیرد.
کار ساخت او-۶۸، یک او-بوت نوع ۹سی، در کارخانه کشتی‌سازی آگه ویزر در برمن انجام گرفت. این او-بوت به فرماندهی ناخدا سوم کارل-فریدریش مِرتِن روز ۱۱ فوریه سال ۱۹۴۱ وارد خدمت در کریگس‌مارینه گردید. او-بوت‌های هم‌نوع او-۶۸ به جهت ماموریت‌های راهبردی همچون شناسایی، مین‌ریزی و فرماندهی تاکتیکی طراحی گشته بودند اما با آغاز جنگ جهانی دوم، با توجه به ظرفیت زیاد سوخت و بر بلند، در وظایف تهاجمی به صورت انفرادی به کار گرفته شدند. او-۶۸ چهار و نیم ماه آینده را در دریای بالتیک گذراند و دوره کارآزمایی دریایی و تمرینات را طی کرد. با توجه به نیاز فوری آلمان به او-بوت‌های بیشتر، این دوره حدود ۲۰ روز کمتر از میانگین استاندارد پیشین بود.
بی‌تی‌اس در ۲۹ ژوئن ۲۰۱۳، نخستین بار با تک‌آهنگ لید «خیال‌بافی دیگه بسه» وارد جدول ترانه‌های دیجیتال ملل بیلبورد شد و در رتبهٔ ۱۴ قرار گرفت. این قطعه به مدت سه هفتهٔ متوالی در این جدول ماند. خیلی خفن برای مدرسه هنگام تبلیغ تک‌آهنگ «ما ضدگلوله‌ایم قسمت ۲»، در جدول هفتگی آلبوم‌های گائون (هفتهٔ ۳۱) پنجم شد. این آلبوم یک و نیم ماه پس از انتشار، در رتبهٔ ده جدول ماهانهٔ آلبوم‌های گائون قرار گرفت. خیلی خفن برای مدرسه شصت و پنجمین آلبوم پرفروش جدول آلبوم‌های گائون کرهٔ جنوبی در سال ۲۰۱۳ بود.