نومل

معنی کلمه نومل در لغت نامه دهخدا

نومل. [ ن َ م ِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان استرآبادرستاق بخش مرکزی شهرستان گرگان در 12 هزارگزی مشرق گرگان ، در دشت معتدل هوای مرطوبی واقع است و 300 تن سکنه دارد. آبش از رودخانه جورولی ، محصولش برنج و غلات و لبنیات ، شغل مردمش زراعت و گله داری و پارچه بافی و ابریشم بافی است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 3 ).

معنی کلمه نومل در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان استر آباد رستاق بخش مرکزی شهرستان گرگان در ۱۲ هزار گزی مشرق گرگان در درشت معتدل هوای مرطوبی واقع است و آبش از رودخانه جو رولی محصولش برنج و غلات و لبنیات شغل مردمش زراعت و گله داری و پارچه بافی و ابریشم بافی است ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نومل

این سد در منطقه نومل باعث شده دریاچه ای زیبا با منظره‌هایی دلچسب ایجاد شود که مردم برای تفریح به کنار دریاچه آن می‌روند. در نزدیکی هم کوه‌های پر از درختچه قرار دارد که خیلی سرسبز و بکر هستند.
شغل اصلی اهالی دهکده نومل کشاورزی و دامپروری است. سطح زیادی از زمین‌های کشاورزی روستا در اراضی شیبدار واقع شده و به صورت دیم کشت می‌شوند.
سد کوثر دهکده نومل (یا سد کوثرِ نومل یا سد کوثرِ گرگان)، سدی در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر گرگان است که بر روی رودخانه گرمابدشت قرار دارد. حجم کل مخزن این سد خاکی ۷ میلیون متر مکعب می‌باشد. از مخزن سد که دارای دو بخش است برای آبیاری زمین‌های زراعی و پرورش ماهی استفاده می‌شود. ساخت سد کوثر نومل در سال ۱۳۶۷ آغاز و در سال ۱۳۷۲ افتتاح شد.