نوبرانه

نوبرانه

معنی کلمه نوبرانه در لغت نامه دهخدا

نوبرانه. [ ن َ /نُو ب َ ن َ / ن ِ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) میوه نورس که چون تحفه کسی را برند یا فرستند. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه نوبرانه در فرهنگ فارسی

میو. نورس که چون تحفه کسی را برند یا فرستند ٠

معنی کلمه نوبرانه در دانشنامه عمومی

نوبرانه ( به انگلیسی: First Fruits ) و ( به عبری: ביכורים ) نوعی صدقه و هدیه مذهبی به خداوند است و نخستین خرمن و محصول کشاورزی را در بر می گیرد. این آیین در تورات شناسانده شده است و اجرای آن در عصر جدید از زمان روم باستان و یونان باستان به جای مانده است.

جملاتی از کاربرد کلمه نوبرانه

و این در حالی است که این اعیاد و جشن‌ها علاوه بر یادبود مذهبی و تاریخی، جنبه کشاورزی نیز دارند. عید پسح هنگام برداشت گندم، عید شاووعوت هنگام تقدیم نوبرانه برداشت جو و عید سوکوت هنگام تقدیم نوبرانه محصولات تابستانی است. روزهای ویژه توبه (روش هشانا و کیپور) نیز می‌بایست در محدوده زمانی اوایل پاییز قرار گیرند.
خنیزی نام گونه‌ای از خرما در جنوب ایران است. رنگ آن قرمز، کمی کشیده، هسته‌اش سیاه و کوچک است. شیره‌اش فراوان و بسیار شیرین استو نسبت به گونه دیگری از خرما به نام خرمای خاصوئی شیره بیشتری دارد. خرمای خنیزی در مرحله خارک و رطب به عنوان میوه نوبرانه طرفداران زیادی دارد. خارک و رطب خنیزی به رنگ قرمز می‌باشد و خرمای کاملاً رسیده آن رنگی بین مشکی و قرمز رنگ می‌باشد. میزان شیرینی و قند خرمای خنیزی بسیار بالا می‌باشد. خرمای خنیزی طبعی گرم دارد و برای تمامی مزاج‌ها سازگار نمی‌باشد.
میدان جمهوری اسلامی از طریق خطوط اتوبوس‌رانی گوناگون به مقاصد شمال و غرب می‌رسد. گراگرد این میدان در آغاز خیابان جمهوری اسلامی، صنف‌های گوناگونی که خانه‌دارها در زندگی روزانه با آن سروکار پیدا می‌کنند وجود دارند، چون میوه و تره‌بار فروشی، پوشاک‌فروشی، نانوایی و دست‌فروش‌هایی که میوه‌های نوبرانه و خشکبار را به فروش می‌رسانند.
مهم‌ترین ویژگی انگور یاقوتی قرمز سیستان که به آن نقشی ممتاز و بی‌بدیل می‌دهد، زودرسی و نوبرانه بودن آن است. رقم یاقوتی قرمز در شرایط اقلیمی این دشت، هفته اول خرداد ماه قابل عرضه به بازار مصرف می‌باشد.