نوابی

معنی کلمه نوابی در لغت نامه دهخدا

نوابی. [ ن َوْ وا ]( ص نسبی ) منسوب به نواب است. رجوع به نَوّاب شود.
نوابی. [ ن ُوْ وا ] ( ص نسبی ) منسوب به نواب است. رجوع به نُوّاب شود. || ( اِ ) نوعی از جامه. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نوابی در فرهنگ فارسی

منسوب به نواب است ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نوابی

این امیرنشین نوابی پس از جنگ اول انگلیس‌ها و سیک‌ها، زمانی که کمپانی هند شرقی، دره کشمیر را به عنوان غرامت جنگی از سیک‌ها ضمیمه کرده بود، ایجاد شد که سپس آن را به ۷٫۵ میلیون روپیه به گلاب سینگ، راجای جامو فروخت.
اقوام دیگری از جمله: جعفرآبادی، عسگرپور (گروهی از روزبهانی‌ها)، جعفری حقیقت، امیری، نوابی الحسینی، نبی انگشتری، حیات العینی (حیات الغیبی)، نیز متعلق به این روستا می‌باشند که عمدتاً از مناطق خرم‌آباد (حیات الغیب) و الشتر (طایفه میر یا امیری) به این روستا کوچ کرده‌اند. طایفه جعفرآبادی نیز اصالتاً از ایل ترکاشوند می‌باشند.
ساسان سپنتا، فرزند عبدالحسین سپنتا کارگردان فیلم دختر لر، نخستین فیلم ناطق تاریخ سینمای ایران بود. وی تحصیلات خود را در دورهٔ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکترا در رشته زبانشناسی در دانشگاه تهران به انجام رسانید. او در سال ۱۳۴۸ از پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان «کاربرد دستگاه‌های الکترونیک در بررسی فیزیکی (آکوستیکی) آواهای زبان و اندازه‌گیری فرکانس صدای خوانندگان نیم قرن اخیر در ایران» به راهنمایی هرمز میلانیان دفاع کرد و در سال ۱۳۵۱ با دفاع از پایان‌نامه خود تحت عنوان «بررسی فونتیکی خصوصیات واج‌های زبان فارسی» به راهنمایی ماهیار نوابی از دوره دکتری فارغ‌التحصیل شد.
بازگشت به خانه فیلمی به کارگردانی مسعود نوابی محصول سال ۱۳۶۹ است.
داوود نوابی مدرس دانشگاه و دارای مدرک فوق لیسانس علوم تربیتی و دکتری زبان فرانسه، از نویسندگان و مترجمان ایرانی است. او بیش از سی کتاب و تعداد زیادی مقاله دارد.
پس از فروپاشی امپراتوری مغول (گورکانی)، بابی‌ها درگیر مبارزه با سلسله گائکواد از امپراتوری مراتا بر سر کنترل گجرات شدند. در حالی که مراتاها در استقرار کنترل بر کل گجرات موفق بودند، بابی‌ها حاکمیت امیرنشین‌های نوابی جوناگاد، سردارگره رادانپور، بالاسینور، ماناوادار، بانتوا و سردارگره را حفظ کردند.
در مارس ۲۰۱۹، دانشگاه مؤنث رویال در شهر کلگری کانادا یک برنامه سخنرانی برنامه‌ریزی شده با نام نوابی را که توسط انجمن آتئیست کالگری انجام شده بود ، لغو کرد. این دانشگاه اظهار داشت که تمایلی برای برگزاری این رویداد پس از تیراندازی در مسجد کریستچرچ وجود ندارد، اما «این امر به‌طور کامل باعث می‌شود که ایشان در زمان دیگری به دانشگاه ما بیاید». در ماه اوت، آموزش عالی آلبرتا گفت باید مانع بنیان نوابی و تشکیلات مشابه شد، و سیاست آزادی بیان آکادمیک دانشگاه باید قوی تر نظارت کند.
دردسر والدین نام مجموعه تلویزیونی است که در سال ۱۳۸۰ در ۲۱ قسمت به کارگردانی مسعود نوابی از شبکه سه پخش شد.
تا نفس داریم جویا خاکساری می کنیم غیر گو یک چند خانی بلکه نوابی کند
جامو و کشمیر که با نام‌های کشمیر و جامو نیز شناخته می‌شود، یک امیرنشین نوابی تحت حکومت کمپانی هند شرقی از ۱۸۴۶ تا ۱۸۵۸ و خراج گزار (یا تحت قیمومیت تاج و تخت بریتانیا بود. از سال ۱۸۵۸ تا تجزیه هند در سال ۱۹۴۷ به یک سرزمین مورد مناقشه تبدیل شد که اکنون توسط سه کشور چین، هند و پاکستان اداره می‌شود.
رمان دیو در تن او در سال ۱۳۵۳ توسط داوود نوابی ترجمه و منتشر شده‌است.