نهمی

معنی کلمه نهمی در لغت نامه دهخدا

نهمی. [ ن َ می ی ] ( ص نسبی ) منسوب است به نهم که بطنی است از عامر. ( از الانساب سمعانی ).
نهمی. [ ن ُ می ی ] ( ص نسبی ) منسوب است به نهم که بطنی است از محله. ( از الانساب سمعانی ).
نهمی. [ ن ِ می ی ] ( ص نسبی ) منسوب است به نهم که بطنی است از همدان. ( از الانساب سمعانی ).
نهمی. [ ن ُ هَُ ]( ص نسبی ، اِ ) در مرتبه نهم. در ردیف نهم. نهمین.

معنی کلمه نهمی در فرهنگ فارسی

( صفت ) عدد ترتیبی برای نهم : نهمین .
منسوب است به نهم که بطنی است از همدان .

جملاتی از کاربرد کلمه نهمی

زدست خویش به مجلس قدح فرو نهمی به خانه برنهمی شعرهای خویش به تاق
شاخ برهان کف موسی شد ار نه چو نهمی گه ید بیضا نماید ز آستینش گه عصا
اوبا راگنارسون (احتمالاً در سال ۸۷۸ درگذشت) یک وایکینگ قرن نهمی و یکی از فرماندهان ارتش بزرگ است که در دهه ۸۶۰ به انگلیستان عهد آنگولاساکسون‌ها حمله کردند. به نظر می‌رسد ارتش بزرگ ائتلافی از نیروهای جنگی بوده که گستره آن از اسکاندیناوی، ایرلند گرفته تا منطقه دریای ایرلند و اروپای قاره‌ای را در بر می‌گرفته‌است. دلایلی برای این گمان وجود دارد که بخشی از نیروهای وایکینگ به‌طور خاص اصالتی فریسیایی داشتند، جایی که برخی از فرماندهان وایکینگ بخش‌هایی از سرزمین‌های اعتاشده فرانک‌ها را صاحب بودند. برخی منابع اوبا را دوک فریسیها، معرفی می‌کنند که می‌تواند شواهدی باشد بر این که وی از جهاتی با منافع فریسی‌ها در ارتباط بوده.
داماش که از سال ۸۷ به لیگ والیبال آمد در سه سال حضور در این مسابقات یک عنوان چهارمی، یک پنجمی و یک نهمی کسب کرد.
در تاریخ ۱ اوت ۲۰۱۲، باشگاه اینتر اعلام کرد که موراتی قصد دارد تا بخشی از سهام این باشگاه را به یک کنسرسیوم چینی به رهبری کنت هوانگ بفروشد. در همان روز، اینتر اعلام کرد که توافقی با شرکت ساخت‌وساز راه‌آهن چین برای پروژه استادیوم جدید صورت گرفته است، هرچند، سرانجام توافق با کنسرسیوم چینی از بین رفت. فصل ۱۳-۲۰۱۲ با هدایت استراماچونی یکی از بدترین فصل‌ها در تاریخ باشگاه بود که با جایگاه نهمی در سری آ و عدم کسب سهمیه در هیچ یک از رقابت‌های اروپایی به پایان رسید.
هیچ اگر بینمی شکل میانت به چشم جان نهمی بر میان شکل میان ترا
او در سال 1988 از فوتبال خداحافظی کرد و به کادر مربیگری تاتنهام پیوست و در تیم اول تاتنهام مشغول به کار بود تا در ژانویه 1994 اینکه به صورت مشترک با گری فیلیپس که او نیز دروازبان بود سرمربی بارنت شد.در ابتدای فصل 95-1994 ،کلمنس به تنهایی هدایت بارنت را به عهده گرفت وبا این تیم به رتبه‌های نهمی و سیزدهمی رسید.
این تیم در فصل ۸۶-۸۵ به عنوان نهمی این مسابقات دست پیدا کرد. این مسابقات با شرکت ۱۴ تیم برگزار گردید. که در انتها تیم فوتسال شن‌سا ساوه به مقام قهرمانی رسید.
گاه در مجلس تو شعر بدیهه کنمی به زمانی نهمی پیش تو بیتی پنجاه
در این دوره تیم استقلال تهران با مربی‌گری رولند کخ آلمانی به مقام نازل نهمی اکتفا کرد. بر خلاف ادوار گذشته اغلب بازی‌های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه تختی تهران که در شرق تهران است انجام شد. همچنین در این انتهای دوره تغییرات مهمی در کادر مدیریتی باشگاه صورت گرفت و علی فتح‌الله‌زاده پس از ۷ سال مدیریت در استقلال جای خود را به محمدحسین قریب داد.
در لیگ برتر، استقلال از هفته دوم به بعد متزلزل نشان داد. هر چند که در ادامه نتایج بهتری کسب شد، اما انتظارها از تیم پرمهره استقلال و رولند کخ بسیار بالا بود. در دور برگشت لیگ که با عدم نتیجه‌گیری در جام حذفی و لیگ قهرمانان آسیا همراه شد، فشارها بر کادر فنی بیشتر شد. هر چند که برکناری رولند کخ نیز کمکی به استقلال نکرد و تیم در نهایت به مقامی بهتر از نهمی در لیگ نرسید.
پا نهمی از شرف بر سرِ کیوان به فخر یک شبی ار کردمی دست در آغوشِ دوست
هاشمی در سال ۲۰۰۷ در قهرمانی نوجوانان جهان به نیمه‌نهایی رشته ۴۰۰ متر صعود کرد و در فینال به مقام نهمی دست یافت سال بعد در قهرمانی جوانان آسیا پنجم شد و دو سال بعد در دورهٔ بعدی قهرمانی جوانان آسیا در رشته ۴۰۰ متر با رکورد ۴۷٫۱۸ دقیقه به مدال طلا رسیده و در ۲۰۰ متر با زمان ۲۱٫۰۹ ثانیه رکورد جدیدی برای ایران ثبت کرده و به مقام چهارم رسید و یک مدال برنز در ۴ در ۴۰۰ متر امدادی را نیز کسب کرد.
بیت نهمی (به عربی بیت النهمی)، روستایی است در عزلهٔ بنی مطر، در ناحیهٔ معبر حجران، از توابع استان بیضاء در کشور یمن در شبه جزیره عربستان.
تز کارشناسی کروز در خصوص تفکیک قوا با عنوان «چیدن بال‌های فرشتگان،» ملهم از متنی منتسب به جیمز مدیسن رئیس‌جمهور آمریکا بود: «اگر قرار بود فرشتگان بر انسان‌ها حکومت کنند، نه به کنترل داخلی بر حکومتها نیازی بود نه به کنترل خارجی.» کروز استدلال می‌کرد که نویسندگان قانون اساسی قصد داشتند حقوق موکلین خود را حفظ کنند، و دو مورد آخر منشور حقوق ایالات متحده آمریکا توقفی بر حکومت قدرتمند وارد می‌کند. کروز نوشته‌است: «آنها صرفاً از جهت‌های مختلف عمل می‌کنند. دهمی جلوی قوای جدید را می‌گیرد، و نهمی همه حقوق و عدم حقوق دیگر را تثبیت می‌کند.»