نمه

معنی کلمه نمه در لغت نامه دهخدا

نمه. [ ن َ م َه ْ ] ( ع اِمص ) سرگشتگی مانندی است. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). حالتی شبیه به حیرت و سرگشتگی. ( ناظم الاطباء ). شبه حیرت. ( اقرب الموارد ) ( از المنجد ). || ( مص ) دچار شبه حیرت شدن : نمه نمهاً؛ کان به نمه ، ای شبه الحیرة، فهو نامه و نَمِه ْ. ( از المنجد ) ( از اقرب الموارد ) ( از متن اللغة ).
نمه. [ ن َ م ِه ْ ] ( ع ص ) نامه. آنکه به شبه حیرت دچار است. ( اقرب الموارد )( از متن اللغة ) ( از المنجد ). رجوع به نَمَه ْ شود.

معنی کلمه نمه در فرهنگ فارسی

نامه ٠ آنکه به شبه حیرت دچار است

جملاتی از کاربرد کلمه نمه

این روستا در دهستان نمه شیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۵ نفر (۳۸خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان نمه شیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴ نفر (۱۱خانوار) بوده‌است.
از دیگر کوه‌های این منطقه می‌توان به قلهٔ زرین کوه اشاره کرد. این قله ۴۲۰۰ متری در زمستان دارای نقاب‌های برفی و احتمال سقوط بهمن است اما برای صعودهای تابستانه می‌توان از مسیرهای دو روزه (صعود از دشت نمه چال) یا یک روزه بهره جست. برای دسترسی به قله در مدت زمان یک روز بایستی پس از رسیدن به قلهٔ ۳۲۰۰ متری نرگس کش با سنگ‌ها و صخره‌های موجود در کاتیلو و سه کنج دست و پنجه نرم کرد. از این رو صعود یک روزه مستلزم آشنایی با مسیرهای فنی می باشد.
این روستا در دهستان نمه شیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۰ نفر (۲۵خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان نمه شیر قرار دارد و براساس اخرین سرشماری جمعیت آن331نفر میباشد.
این روستا در دهستان نمه شیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۲۵ نفر (۹۵خانوار) بوده‌است.
این روستا در دهستان نمه شیر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵۸ نفر (۱۰۲خانوار) بوده‌است.