نماز خواندن

معنی کلمه نماز خواندن در لغت نامه دهخدا

نماز خواندن. [ ن َخوا / خا دَ ] ( نف مرکب ) نماز کردن. نماز گزاردن.

معنی کلمه نماز خواندن در فرهنگ فارسی

نماز کردن ٠ نماز گزاردن

جملاتی از کاربرد کلمه نماز خواندن

«وقتی حیدر علی اف دید که آموزش دیدگان در جنگ قره باغ نه تنها تعلیم نظامی دیده‌اند، بلکه به لحاظ عقیدتی هم تحت تأثیر فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند و مبارزان آذری نیز به نماز خواندن روی آورده‌اند و محاسن می‌گذارند، ایرانیان را اخراج کرد… بارها حیدرعلی اف به دولت ایران پیغام داد که نانوایی‌های جمهوری آذربایجان بدون آرد مانده‌اند و دولت ایران نیز بلافاصله کامیون – کامیون آرد فرستاد و باکو حتی بعدها که با ارمنستان قرارداد آتش‌بس امضا کرد و با وجود درآمدهای نفتی هیچ‌گاه بهای آن را پرداخت نکرد… آموزش و انتقال مجاهدین افغان تحت امر گلبدین حکمتیار برای کمک به جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ نیز از دیگر کمکهای ایران به این کشور همسایه و برادر بود.»
تکتف یا دست بسته نماز خواندن یکی از آدابی است که برخی مسلمانان در زمان خواندن نماز آن را انجام می‌دهند. در تکتف، هنگام ایستادن مردان کف دست راست بر روی پشت دست چپ قرار می‌ دهند و انگشت کوچک و شست را بر مچ دست چپ حلقه می کنند و دست های خود را بالای ناف قرار می دهند و زنان کف دست راست را بر پشت دست چپ می گذارند و بر سینه قرار می دهند
دولت عربستان سعودی فراتر از جلوگیری از عبادت مسیحیان در ساختمان‌های مشخص شده عمومی و حتی حمله به جلسات دعای خصوصی بین مؤمنان مسیحی در خانه‌های خود قدم گذاشته‌است. در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۱، نیروهای امنیتی سعودی ۳۵ مسیحی اتیوپیایی را در جده که در حال نماز خواندن در خانه بودند، دستگیر کردند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و تهدید به مرگ کردند. هنگامی که کارفرمایان کارگران اتیوپیایی از نیروهای امنیتی پرسیدند که به چه دلیل دستگیر شده‌اند، آنها گفتند «به دلیل پیروی از مسیحیت». بعداً تحت فشار فزاینده بین‌المللی، این اتهام به «اختلاط با جنس مخالف» تغییر یافت.
این حالت انسان را از نماز خواندن بازمی‌دارد و شخص در چنین حالتی باید وضوی تمام بدن که غسل جنابت نامیده می‌شود، انجام دهد تا حالت طهارت لازم برای خواندن مجدد نماز یا دست زدن به خطوط قرآن را به دست آورد.
انتخاب نام سر به مهر برای این فیلم دارای ایهام (با ابهام اشتباه نشود) است که هم اشاره به نماز خواندن دارد و هم اشاره به این راز که تا آخر فیلم پنهان باقی می‌ماند.
زینب موسوی در بهمن ۱۴۰۰ از بسته شدن صفحه اصلی اینستاگرام خود پس از انتشار ویدئوی طنزی در رابطه با نماز خواندن ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در کاخ کرملین روسیه خبر داد.
سرانجام سید محمدمهدی بحرالعلوم در سال ۱۲۱۲ ق فوت نمود و بعد از تشییع و نماز خواندن میرزا محمدمهدی شهرستانی بر جنازهٔ وی در مقبرهٔ شیخ طوسی در نجف دفن گردید.
سحرگاه روز سیزده آبان گروهی کماندو اعزامی از تهران خانهٔ خمینی را محاصره کرده و او را، که این‌بار نیز در حال نماز خواندن بود، دستگیر و این‌بار مستقیماً راهی فرودگاه مهرآباد کردند. او در آن‌جا با یک فروند هواپیمای نظامی که از قبل آماده شده‌بود، تحت نظارت مأمورین امنیتی و نظامی به آنکارا انتقال داده‌شد. عصر آن روز ساواک خبر تبعید خمینی را «به اتهام اقدام علیه امنیت کشور» در روزنامه‌ها منتشر کرد.
پارچه‌ای است به طول ۳ متر و عرض حدود ۱/۵ متر که دور گردن و شانه آویخته می‌شود. جوانان بیشتر از لنگ‌های الوان استفاده می‌کنند و در جشن‌ها و مراسم عروسی لنگ سفید کاربرد بیشتری دارد. از لنگ علاوه بر به دوش انداختن و آویختن به دور گردن استفاده‌های دیگری همچون خشک کردن بدن و سر و صورت بعد از استحمام و وضو گرفتن، به هنگام نماز خواندن آن را بر روی سر نهاده یا به زیر پا می‌اندازند و گاه آن را به دور کمر می‌بندند و به عنوان کیسه از یک گوشه آن برای محل بذر و کاشتن در زمین زراعتی استفاده می‌کنند. به هنگام خرید و آوردن جنس به منزل از مزرعه لنگ را به عنوان دستمال به کار می‌برند.
داستان یک دختر تنها و خسته که زندگی خود را در وبلاگ خود می‌نویسد و توسط برادر دوستش از او خواستگاری می‌شود و صحبت‌های اولیه ازدواج را انجام می‌دهند. او که نماز نمی‌خوانده بنا به شرایط زندگی شروع به خواندن نماز کرده و الان شهامت اینکه به خواستگارش نماز خواندن خود را بگوید ندارد و خجالت می‌کشد ولی در آخر فیلم بازگو می‌کند.