نل
معنی کلمه نل در لغت نامه دهخدا

نل

معنی کلمه نل در لغت نامه دهخدا

نل. [ ن َ ] ( اِ ) گرفتن و بردن هرچیزی خوب ( ؟ ). ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه نل در فرهنگ فارسی

گرفتن و بردن هر چیزی خوب

معنی کلمه نل در فرهنگ اسم ها

اسم: نل (دختر) (لاتین) (تلفظ: nel) (فارسی: نل) (انگلیسی: nell)
معنی: گرفتن و بردن هر چیزی خوب

معنی کلمه نل در دانشنامه عمومی

نل ( به انگلیسی: Nell ) فیلمی آمریکایی محصول سال ۱۹۹۴ به کارگردانی مایکل اپتد است. جودی فاستر با بازی در این فیلم نامزد جایزه اسکار و گلدن گلوب شد.
دکتری جری لاول در ساحل دریاچه اطراف شهر، با کلبه کوچک و متروک مواجه می شود که به شکل عجیبی از هرگونه مظاهر تمدن قرن بیستم خالی است. او در جستجویش در اطراف این کلبه، دختری جوان و وحشی را می یابد که مدام جیغ های نامفهوم می کشد و با زبانی عجیب صحبت می کند.
جری همچنین کتاب مقدسی در کلبه پیدا می کند که دست نوشته ای بدین مضمون در آن وجود دارد: «غریبه! تو را پروردگار به این محل هدایت کرده است، پس از فرزند من نل مواظبت کن. » جری شیفته کشف جدید خود از یک روان شناس مشهور بنام «دکتر پائولا اولسن» دعوت می کند تا این پدیده را مورد مطالعه قرار دهد. اما از همان ابتدا میان آن دو اختلاف پیش می آید.
درحالی که دکتر اولسن از درک روحیات نل عاجز می ماند، جری روز به روز نزدیکی بیشتری با نل پیدا می کند و متوجه ترس شدید او از مردان و تمایلش به ماندن در تاریکی و انزوا می شود، به تدریج که جری با اسرار زندگی پر درد و رنج نل آشنا می شود، یخهای رابطه او و دکتر اولسن شکسته می شود و در نهایت هر دوی آن ها در فرایند پر پیچ و خم بهبود نل، به نتایج جدیدی در مورد ارتباط خود و زندگی شان می رسند و…
نل (گروه موسیقی). نل ( کره ای:  넬؛ انگلیسی: Nell ) گروه موسیقی آلترناتیو راک اهل کره جنوبی شکل گرفته در سال ۲۰۱۱ است. اعضای گروه شامل کیم جونگ وان، لی جه کیونگ و لی جونگ هون است و جونگ جه وون در ژوئن ۲۰۲۳ گروه را ترک کرد. نام گروه برگرفته از فیلم نل با بازی جودی فاستر است. این گروه به خاطر صدای غمگین و سایکدلیک خود شناخته می شود و با ترانه هایی مانند «بمان»، «متشکرم»، «شب بخیر» و «از دست دادن قلب» به شهرت رسیده است.

معنی کلمه نل در دانشنامه آزاد فارسی

نَل (ساز)
رجوع شود به:نی (ساز)

جملاتی از کاربرد کلمه نل

فونته نل عضو تاثیرگذاری در سه آکادمی ِ بنیاد فرانسه بوده و به خاطر راه حل های در دسترسی که در رابطه با موضوعات علمی در هنگام ظهور عصر روشنگری فرانسه می داد شناخته شده است.
نل بد وورث (سمیری آرمسترانگ) دختری رمانتیک و متشخص است که به ادبیات علاقه دارد. از طرفی پسرهمسایه آن‌ها به نام وودی دین(کوین زگرز) که همکلاسی نل هم هست، کاملاً با او متفاوت است و زیاد آدم با فرهنگی نیست. او کاپیتان تیم فوتبال است و به موسیقی رپ علاقه دارد.
فونته نل در روان فرانسه به دنیا آمد و در پاریس یک ماه قبل از صدمین سالگرد تولدش فوت کرد. مادر او خواهر ِ پیر و توماس کورنی دو نمایشنامه نویس بزرگ فرانسه بوده است. پدرش، فرانسیس لو بوویه دو فونته نل، وکیلی بوده که برای دادگاه استانی روان کار می کرده و از خانواده ای می آمده که همگی وکیل بوده اند. برنارد فونته نل در وکالت تمرین دید اما بعد از یک پرده آنرا کنار گذاشت و زندگی اش را وقف نوشتن در رابطه با فلاسفه و دانشمندان و خصوصا دفاع از سنت دکارتی کرد.
ناله ی نل را زین عزا گردون سپار ز اشک دامان دمن چون جویبار
جودی فاستر در سال ۱۹۹۴ تهیه‌کنندگی فیلم نل را برعهده گرفت. این اولین حضور او به‌عنوان تهیه‌کننده بود. همچنین، خود او نیز در این فیلم نقش‌آفرینی کرد. داستان این فیلم درمورد یک زن جوان است که در یک محل بسته، به‌صورت قرنطینه نگهداری می‌شود که قصد بازگشت به انسانیت را دارد. جودی فاستر پس از این فیلم، حضورش به‌عنوان بازیگر و تهیه‌کننده را دشوار خواند. در سال ۱۹۹۳، او در فیلمی با نام سامرزبای با ریچارد گی‌یر بازی کرد. پس از این فیلم، ریچارد گی‌یر درمورد او گفت:
در سال ۱۹۷۹، پسرش کریس ، که یکی از شخصیت‌های مهم در رمان ذن و هنر تعمیر موتور سیکلت بود، در ۲۲ سالگی در خارج از مرکز ذن سانفرانسیسکو با چاقو کشته شد. پیرسیگ درباره‌ی این فاجعه در نسخه‌های بعدی آن کتاب نوشت و نیز گفت که او و همسر دومش وندی کیمبال تصمیم گرفتند فرزندی را که در سال ۱۹۸۰ باردار شده بودند سقط نکنند زیرا پیرسیگ معتقد بوداین کودک متولدنشده - بعداً دختر آنها نل - ادامه‌ی "الگوی زندگی"ای بود که کریس آن را می‌زیست.
فونته نل نه تنها از ادبای بزرگ فرانسه بشمار می‌رود بلکه یکی از دانشمندان فرانسه هم محسوب می‌شود.
در ۱۹ آوریل سال ۱۹۴۵ کمیته ملی آزادی به قیام فراخوان داد. در ۱۹ آوریل بولونیا توسط پارتیزان‌ها هدف تهاجم قرار گرفت و در ۲۱ آوریل آزاد شد. پارما و رجو نل امیلیا در روز ۲۴ آوریل آزاد شد. تورین و میلان در ۲۵ آوریل بعد از قیامی سراسری آزاد شد. در روزهای ۲۶ و ۲۷ آوریل یک نیروی ۱۴ هزار نفری از آلمان‌ها و فاشیست‌ها در شهر جنوا دستگیر شدند. بسیاری از آلمان‌های شکست خورده تلاش کردند که از ایتالیا فرار کنند. بعضی گروه‌های پارتیزانی با این شرط به ستون‌های آلمانی اجازه دادند عبور کنند که ایتالیایی‌های همراهشان را تحویل دهند.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به مراکش، میدان برکلی، آن خانم همیلتون، کنت مونت کریستو، گران کاناریا، نل گوئین، اوج التهاب اشاره کرد.
از خدمات فونته نل به علم این بود که برای نخستین بار به این نکته پی برد که دانش روز بروز در حال پیشرفت است و پیوسته از کثرت به وحدت می‌گراید و انسان هر چه بیشتر زندگی خود را با میزان عقل تطبیق دهد و از دانش بیشتر برخوردار شود، به همان نسبت سعادتمند خواهد شد.
در سال ۱۹۸۰، این کتاب به عنوان یک فیلم تلویزیونی برای تلویزیون عمومی آمریکا اقتباس شد. دیوید نل در نقش سام کلمنز (نام واقعی مارک تواین) و رابرت لانسینگ در نقش هوراس بیکسبی، رانندهٔ کشتی بخار که او را راهنمایی کرد، بازی کرد.