نقیبی

معنی کلمه نقیبی در لغت نامه دهخدا

نقیبی. [ ن َ ] ( حامص ) ریاست. ( ناظم الاطباء ). || ( ص نسبی ) منسوب به نقیب.
نقیبی. [ ن َ ] ( اِخ ) محمد ( سیدمیر... )بن محمد لوحی حسینی موسوی سبزواری اصفهانی ، ملقب به مطهر و معروف به نقیبی. از علمای امامیه قرن یازدهم است. او راست : کفایةالمهتدی فی احوال المهدی. رجوع به ریحانة الادب ج 4 ص 233 و الذریعة ج 1 ص 421 شود.

معنی کلمه نقیبی در فرهنگ فارسی

محمد ابن محمد لوحی حسینی موسوی سبزواری اصفهانی ملقب به مطهر و معروف به نقیبی از علمای امامی. قرن یازدهم است . او ارست : کفایه المهتدی فی احوال المهدی .

جملاتی از کاربرد کلمه نقیبی

خانه رحیم نقیبی مربوط به دوره معاصر است و در شهرستان فومن، شهرک تاریخی ماسوله واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۲۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خانه آقای علی اکبر نقیبی در شهرستان فومن، شهرک ماسوله واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۳۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
خسرو نقیبی (زاده ۷ اردیبهشت۱۳۶۱ در تهران) فیلم‌نامه‌نویس، منتقد سینما، مدرس نوشتن و روزنامه‌نگار ایرانی است.
او در راه‌اندازی مجلات و روزنامه‌های متعددی در دهه‌ی هشتاد نقش داشته و در هیئت‌های داوری منتقدان در عرصه‌های مختلف نیز عضو بوده. نقیبی هم‌چنین از ابتدای دهه‌ٔ ۹۰ تا نیمه‌ٔ سال ۹۲ سخن‌گو و عضو شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران بوده و هم‌اکنون سخن‌گو و عضو شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران است.
تهران : سیم آخر فیلمی به کارگردانی مهدی کرم پور و نویسندگی کرم پور و خسرو نقیبی محصول سال ۱۳۸۷ است.
نقیبی کارش را از ابتدای دههٔ ۸۰ خورشیدی با نوشتن راهنمای فیلم و روزنامه‌نگاری در روزنامه‌ٔ حیات نو آغاز کرد و سپس با نوشتن فیلم‌نامه‌ٔ چه کسی امیر را کشت از نیمه‌ٔ دهه، به جمع فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران نیز پیوست. نقدهای سینمایی نقیبی در نشریات سینمایی تخصصی چون مجله فیلم، فیلم و سینما و ماهنامه‌ٔ ۲۴ و روزنامه‌هایی چون روزنامه شرق، همشهری و ایران منتشر شده‌است.
فعالیت‌های مطبوعاتی نقیبی در دهه‌ی نود، عضویت در تیم‌راه‌اندازی و معاونت سردبیر روزنامه هفت صبح تا پایان سال ۹۲، راه‌اندازی و دبیری تحریریه روزنامه سینما (به سردبیری فریدون جیرانی) در سال ۱۳۹۴ و سپس سردبیری آن همراه با ماهنامه‌ی سینمایی بلیت در ۱۳۹۶ است. نقیبی در آخرین فعالیت مطبوعاتی، تا پایان سال ۹۸، معاون سردبیر روزنامه‌ی ایران و سردبیر ایران جمعه بود و سپس از فعالیت مطبوعاتی کناره‌گیری کرد.
به نقیبی بگفت روزی امین که بران صد پیاده در صف کین
تا به بیغوله‌ای رسید فراز دید نقیبی درو کشیده دراز
این فیلم تحسین فیلم‌سازان و منتقدانی چون احمدرضا معتمدی، حبیب احمدزاده، کیومرث پوراحمد، محمدتقی فهیم، علی شاه‌حاتمی، رامتین شهبازی، جبارآذین، خسرو نقیبی و محمدرضا عرب،، را در پی داشته‌است. فیلم سینمایی خاکستر و برف در سال ۱۳۹۴ در سینماهای ایران اکران شده‌است و نسخه نمایش خانگی آن نیز منتشر شده است.
به خاطر پیشرفت‌های روزافزون این روستا به شهر تخمه آفتابگردان تبدیل شد. سپس با ارتقاء دیزج دیز از روستا به شهر، شهرداری در این شهر در سال ۱۳۸۷تأسیس گردید که با تصویب شورای اسلامی شهر دیزج دیز هادی نقیبی به عنوان اولین شهردار شهر دیزج دیز انتخاب و ۶ سال به عنوان شهردار در این شهر فعالیت نمودند. با اتمام دوره سوم شورای‌های اسلامی شهر و روی کار آمدن شوراهای اسلامی دوره چهارم اعضا این شورا قدیر محمدی را به عنوان شهردار انتخاب کردند پس از گذشت تنها ۶ ماه از فعالیت محمدی با انتخاب ایشان به عنوان معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان خوی آقای مهندس مصطفی سبحان‌وردی با اکثریت آرای شورای اسلامی به عنوان اولین شهردار بومی این شهر انتخاب شد.
بمحراب بر پا خطیبی فصیح ز خطبه رجز خوان نقیبی صلیح
مگر این نام نقیبی بود از رشک رقیبی چه رقیبی چه نقیبی همه مکر است و دغایی