نقش علی

معنی کلمه نقش علی در لغت نامه دهخدا

نقش علی. [ ن َ ع َ ] ( اِخ ) ( میر... ) ابن میرعشق علی دهلوی. از پارسی گویان قرن سیزدهم هندوستان است و در حدود سال 1250 هَ. ق. درگذشته است. مجموعه ای به عنوان «باغ معانی » داردو شاهنامه ای به تقلید فردوسی سروده است. او راست :
فلک باز هنگامه آرای شد
ز دست یلان فتنه برپای شد.
( از صبح گلشن ص 536 ) ( از قاموس الاعلام ج 6 ) ( از اسماءالمؤلفین و آثارالمصنفین ج 1 ص 774 )( از فرهنگ سخنوران ص 614 ).

معنی کلمه نقش علی در فرهنگ فارسی

ابن میر عشق علی دهلوی از پارسی گویان قرن سیزدهم هندوستان است و در حدود سال ۱۲۵٠ هجری قمری درگذشته است . مجموعه ای به عنوان (( باغ معانی ) ) دارد و شاهنامه ای به تقلید فردوسی سروده است .

جملاتی از کاربرد کلمه نقش علی

کار کردار علی دارد وگرنه روز جنگ هیچ کاری ناید از نقش علی و ذوالفقار
به حیرتم که به دیوار عرش نقش علی نموده بود رقم کلک حضرت دادار
تا که نقش علی آشفته به دل صورت بست خانه زاغیار به صد جَهْدْ بپرداخته‌ام
سعید راد در خاطرات خود درباره دیدار علی زرین‌دست می‌گوید که از طرف او به سعید راد پیشنهاد بازیگری شده است که در جواب نه می‌گوید. همچنین به حضور برادر علیرضا زرین‌دست، محمد زرین‌دست (تونی) در آنجا اشاره می‌کند که هاشم خان (محمد زرین‌دست) را در آنجا به نمایش گذاشت. سعید راد از سال ۱۳۴۷ به فعالیت در سینما پرداخت. او در سال ۱۳۵۰ با نقش سیاهی‌لشکری در فیلم فاتحین صحرا بازیگری را آغاز کرد. نخستین نقش مهم او در فیلم خداحافظ رفیق ساخته امیر نادری بود. او با بازی در نقش علی خوش‌دست در تنگنا شهرت یافت. او خیلی زود به چهره‌ای سرشناس تبدیل شد و در کمتر از یک دهه در بیش از ۳۰ فیلمِ جریان تجاری بازی کرد.
نقش اغیارم ز سینه محو شد دفتر بشوی تا به لوح دل تو خود نقش علی بنگاشتی
وی همسر امید آهنگر بازیگر نقش علی کوچولو است. این زوج در فروردین ۱۳۹۷ به شبکه من‌وتو پیوستند. او در سال ۱۳۹۹ به شبکه ایران اینترنشنال پیوست و در بخش نیمروزی به مرور اخبار شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد.
وی در شهر استانبول زاده شد و از سال ۲۰۱۱ فعالیت خود را آغاز کرد. وی علاوه بر بازیگری در یک گروه موسیقی به نام پروانه فعالیت می‌کند. بوراک توزکوپاران به علت بازی در گوزل در نقش اوزان معروف شد و در سال ۲۰۱۵ در سریال غنچه‌های زخمی به ایفای نقش علی پرداخت. و در سریال یکدل در سال ۲۰۱۹ ایفای نقش پرداخت و همچنین در سریال عشق در صدای تو وجود دارد و فیلم سینمایی او می‌توان عشق اینترنتی گفت و در سریال مست عشق نیز ایفای نقش داشت