نفتالی

معنی کلمه نفتالی در لغت نامه دهخدا

نفتالی. [ ن ِ ] ( اِخ ) نام یکی از دوازده پسر یعقوب. ( یادداشت مؤلف ) :
ز بلهان دو فرزند مردانه بود
هنرمند نفتالی و دانه بود.شمسی ( یوسف و زلیخا از یادداشت بخط مؤلف ).

معنی کلمه نفتالی در فرهنگ فارسی

نام یکی از دوازده پسر یعقوب ٠

معنی کلمه نفتالی در دانشنامه آزاد فارسی

نَفْتالی (Naphtali)
در عهد عتیق، پسر پنجم یعقوب که در ایام قحطی کنعان با چهار پسرش همراه یعقوب به مصر رفت (پیدایش ۲۴:۴۶). به استناد منابع غیرتوراتی، او نخستین عضو خانواده بود که برادرش یوسف را در مصر پیدا کرد. خود در مصر درگذشت و بازماندگانش، نفتالیان، یکی از دوازده سبط بنی اسرائیل را در شمال غرب دریای جلیل تشکیل دادند.

جملاتی از کاربرد کلمه نفتالی

روز یکشنبه، ۴ مارس ۲۰۰۱، کمی قبل از ساعت ۹ صبح، یک بمب‌گذار انتحاری فلسطینی که کمربند انفجاری را زیر لباس‌هایش پنهان کرده بود، این بمب را در یک تقاطع شلوغ در مرکز منطقه تجاری نتانیای اسرائیل منفجر کرد. نیروی انفجار منجر به کشته شدن نفتالی دین، ۸۵ ساله، از تل موند، خواهرزاده او، شلومیت زیو، ۵۸ ساله، از نتانیا و یوگنیا مالچین، ۷۰ ساله، از نتانیا و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر شد.
در زمان پادشاهی اسرائیل لبنان و اسرائیل دو منطقه مجزا بودند. بر اساس کتاب مقدس منطقه‌ای که خداوند به دو قبیله نفتالی و اشر داده بود دارای بخشهایی از سرزمین لبنان تا سیدون در شمال بود. در زمان وجود پادشاهی اسرائیل (پادشاهی متحد) قلمرو این کشور تا این منطقه ادامه داشت. بعد از حمله آشوریان قبیله نفتالی اخراج شد. در عهد جدید عیسی در منطقه کوه هرمون عبور می‌کند که نشاندهنده حضور یهودیان در این منطقه است. بعد از شورش بارکوخبا، گروههای یهودی در لبنان شکل گرفت. معاویه یهودیان زیادی را در تریپولی لبنان سکونت داد.
در ۷ دسامبر ۲۰۲۱، هواپیمای «بال صهیون» که برای پروازهای سران کشورها در نظر گرفته شده بود، پس از ایجاد اختلاف نظر در مورد ضرورت آن و در نتیجه زمین گیر ماندن، تأیید نهایی را دریافت کرد و مراحل ثبت و بازرسی خود را به پایان رساند. سازمان هواپیمایی کشوری اسرائیل با وجود این، طبق گزارش‌ها، نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید هنوز تصمیمی برای استفاده از این هواپیما نداشته‌است.
پس جدعون لشکری از سربازان قبیله منسی، آشیر، زبولون و نفتالی تشکیل داد. بر اساس روایات یهودی، خداوند برای پیشگیری از غرور بنی‌اسرائیل تعداد لشکریان جدعون را از سی و دو هزارنفر به ده‌هزار و در نهایت به سیصد نفر کاهش داد.