نظرلو

نظرلو

معنی کلمه نظرلو در لغت نامه دهخدا

نظرلو. [ ن َ ظَ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان صوفیان بخش شبسترشهرستان تبریز، در 12 هزارگزی جنوب شرقی شبستر، در جلگه معتدل هوائی واقع است و 1928 تن سکنه دارد. آبش از چشمه تأمین می شود. محصولش غلات و شغل اهالی زراعت و گله داری است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه نظرلو در فرهنگ فارسی

ده دهستان صوفیان بخش شبستر شهرستان تبریز استان سوم ( آذربایجان شرقی ). در ۱۲ کیلومتری جنوب خاوری شبستر و سه کیلومتری خط آهن صوفیان شرفخانه . جلگه و معتدل است و ۱۹۶۸ تن سکنه دارد .
دهی است از دهستان صوفیان بخش شبستر شهرستان تبریز در ۱۲ هزار گزی جنوب شرقی شبستر در جلگ. معتدل هوائی واقع است و آبش از چشمه محصولش غلات شغل اهالی زراعت و گله داری است ٠

معنی کلمه نظرلو در دانشنامه عمومی

نظرلو ( و یا نادارلی ) از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده است. مذهب مردم این روستا شیعه است و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می گویند و مردم آن مهمان نواز و دوست داشتنی هستند.
جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ شمسی مرکز آمار ایران، ۶۷۰۰ نفر می باشد و پرجمعیت ترین روستای بخش صوفیان می باشد که در دهستان میشو جنوبی واقع شده است وسعت این روستا نزدیک به 8۰۰۰ هکتار می باشد؛ و از شمال با روستاهای زنگی، گل آباد ( کول آوا ) و سرکنددیزج و نعمت الله و از شرق با صوفیان، قوم تپه، از جنوب با قزل دیزج، از غرب با علیشاه ( عالیشا ) ، زیناب ( زیناوا ) و زنگی هم مرز می باشد. خیل عظیمی از مردم این روستا به شهرهای بزرگتر مانند شبستر و صوفیان و تبریز و تهران مهاجرت کرده اند. مردم این روستا بشدت مهمانواز و دوست داشتنی بوده و خونگرم هستند.
اوایل دهه هفتاد شمسی بحث ارتقای از روستای نظرلو به شهر نظرلو مطرح گردید. بعد ازگذشت دو دهه به دلیل برخی مسایل اجتماعی و جمعیتی هنوز این خواسته برآورده نشده است.
این روستای دارای آب و هوای مدیترانه ای و اقلیم قاره ای است. به طوری که زمستان در این روستا بسیار سرد و تابستان بسیار گرم و خشک است. [ نیازمند منبع]
محصول اصلی این روستا در صنعت کشاورزی گوجه فرنگی و انواع هلو می باشد و همه ساله به استانهای دیگر از جمله تهران و سایر نقاط کشور صادر می گردد؛در واقع این روستا قطب گوجه فرنگی کشور میباشد! در کنار گوجه فرنگی کاشت پیاز و گندم و جو و یونجه نیز صورت می پذیرد. محصولات باغی همچون آلما و اَریک نیز در نظرلو به وفور برداشت می شود و وجود باغهای سرسبز در فصل بهار و تابستان جلوه زیبایی به این محال بخشیده است؛ و بیشتر مردم ازآبیاری قطره ای استفاده نموده باعث کاهش اتلاف آب می شود.
این روستا در ۳۵ کیلومتری شمال غرب تبریز، ۱۱ کیلومتری جنوب غرب صوفیان، ۱۵ کیلومتری شرق شبستر، در فاصله ۵ کیلومتری جاده صوفیان - شبستر واقع شده است. راه دسترسی از مرکز استان ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.
نظرلو از لحاظ بهداشتی، درمانگاه نیمه مجهز را دارا بوده ودو دندان پزشک ماهر مشغول به کارهستن و کارهای صنعتی دراین روستا روزبه روز افزایش یافته از جمله وجود هفت جوشکاریو دو عدد صنایع آلومینیوم وپی وی سی و شیشه بری و مکانیک های ماهر موتور سیکلت و ماشین که نیاز منطقه را تأمین می کند. مردم نظرلو به دلیل کشت گوجه فرنگی از تولیدکننده گان سبد میوه استقبال می کنند و نیاز تمام روستا برطرف می شود.

جملاتی از کاربرد کلمه نظرلو

طایفهٔ کوسه‌لَر شامل دو تیرهٔ اصلی است: ۱ - تیرهٔ اصلی کوسه (خاصا - تیره‌های اولیه) تیره‌های خالدلو، سرخابلو، حرانلو از یک ریشه و تیره‌های علی کورلو، اسماعیل لو، عطاخانلو، و نظرلو و کیچکین علی از یک ریشه می‌باشند.