نظرعلی

معنی کلمه نظرعلی در لغت نامه دهخدا

نظرعلی. [ ن َ ظَ ع َ ] ( اِخ ) ابن اسماعیل شریف حائری کرمانی ، از وعاظ امامیه معاصر است ، به سال 1348 هَ. ق. درگذشت. از تألیفات اوست : انیس النفس ، لجةاللاَّلی ، هر دو در اخلاق. ( از الاعلام زرکلی ج 8 ص 360 ) ( الذریعه ج 2 ص 467 ).

معنی کلمه نظرعلی در فرهنگ فارسی

ابن اسماعیل شریف حائری کرمانی از وعاظ امامی. معاصر است به سال ۱۳۴۸ هجری قمری در گذشت از تالیفات اوست : انیس النفس لجه اللالی هر دو در اخلاق .

معنی کلمه نظرعلی در فرهنگ اسم ها

اسم: نظرعلی (پسر) (عربی)
معنی: چشم و دیده علی ( ع )

جملاتی از کاربرد کلمه نظرعلی

همچنین آثار مفرغی، ظروف سفالی و مهرهای ذی‌قیمت بسیار توسط دکتر اشمیت در این مکان کشف گردید و اکنون زینت بخش موزه‌های بزرگ جهان است. بمباران ارتش محاصره شده رضاخان در دامنه این کوه برای رهایی از دست نیروهای نظرعلی خان غضنفری که در آن زمان ادعای حاکمیت غرب کشور را داشت اتفاق افتاده‌است.[نیازمند منبع]
بنا بر مقدمه‌ای که رابینو بر نسخهٔ انگلیسی نوشته‌است، دست کم سه نسخهٔ خطی فارسی از این اثر در کتابخانه‌هایی خارج از ایران نگهداری می‌شده‌است، از جمله در کتابخانه بادلین، کتابخانهٔ دانشگاه کمبریج و کتابخانهٔ دانشگاه آکسفورد. نسخهٔ دانشگاه کمبریج به اشتباه «بهجت الرواج» نامگذاری شده و توسط ادوارد براون به آن دانشگاه وقف شده بوده‌است. نسخهٔ دانشگاه آکسفورد نیز در سال ۱۰۳۶ هجری (برابر سپتامبر ۱۶۲۷ میلادی) و به خط قاسم بن نظرعلی در اصفهان نوشته شده‌است.
تپه نظرعلی بگ مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان گیلانغرب، بخش گواور، دهستان حیدریه، ۱/۱ کیلومتری جنوب روستای قیطول واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۳۸۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کوچکی نژاد در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی با کسب ۳۷٬۳۴۵ رأی و در انتخابات نهمین دوره مجلس با کسب ۴۱٬۰۸۶ رأی از حوزهٔ انتخابیهٔ رشت به عنوان نامزد مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری برگزیده شد. در انتخابات نهمین دوره مجلس حسن تأمینی لیچائی در مرحلهٔ نخست انتخابات حائز شرایط کسب اکثریت حداقل چهار / یک آراء شده بود، و رقابت در بین، جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی و سید علی آقازاده دافساری و غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و نظرعلی علیزاده در مرحله دو ادامه پیدا کرده بود.
تاریک شد جهان ز ملال نظرعلی دریا گریست خون ز خیال نظرعلی
پس از رسیدن کریم خان به قدرت هدایت الله خان به تهران فرستاده شد و یک حامی کریمخان در ۱۷۶۰ جایگزین او شد؛ ولی وقتی کریمخان در یک کارزار نظامی در آذربایجان بود هدایت الله خان به گیلان گریخت و دوباره به مقام فرمانروایی گیلان رسید. به زدوی کریمخان او را دستگیر کرد و ۱۲۰۰۰ تومان جریمه کرد و نظرعلی خان زند برای نظارت بر دولت گیلان فرستاده شد. بعدتر، کریمخان سیاست اش نسبت به هدایت الله خان را عوض کرد و او را در ۱۷۶۷ به فرمانروایی گیلان منصوب کرد و دختر او را به عقد پسر اش ابوالفتح خان درآورد.
پس از آنکه تقی خان درانی که در کرمان ادعای استقلال داشت به دست نظرعلی خان زند دستگیر شد، کریم خان زند، بسطام خان را به سرکردگی پانصد سوار مامور انتظام امور کرمان کرد. پس از مدتی حکومت کرمان مشترکاً به میرزا حسین کلانتر و آقا علی سیرجانی واگذار شد و بسطام خان به شیراز بازگشت. او در سنه ۱۱۷۷ هجری قمری به فرماندهی هزار سوار مامور بازآوردن نظم به استرآباد و دامغان و دستگیری و تبعید آقامحمدخان قاجار و برادرانش شد. در نتیجه آقامحمدخان و برادرش حسینقلی خان جهانسوز به شیراز برده شدند و سایر اعضای خانواده را به قزوین تبعید کردند.
تاریک شد جهان ز ملال نظرعلی دریا کریست خون ز خیال نظرعلی
هنگامی که شاه عباس از خراسان به قزوین باز می‌گشت چون ملاحظه نمود که نظرعلی سلطان شاملو شایستگی نگهداری سرحدات مرو و ماروچاق را ندارد، او را از حکومت آن ناحیه معزول نموده، یوسفعلی خان پسر بداق خان چگنی حاکم مشهد را به حکومت و سرحدداری آن خطه مهم منصوب نمود.
تقی خان درانی (از اهالی دران از روستاهای منطقهٔ کوهپایه کرمان) حاکم شورشی کرمان در زمان کریم خان زند بود که مدت سه سال، بر کرمان حکومت کرد و پیروزی‌های بسیاری برابر زندیه بدست آورد تا سرانجام به دست نظرعلی خان زند دستگیر شد و توسط کریم خان زند کشته شد.
پس از رسیدن کریم خان به قدرت هدایت‌الله خان به تهران فرستاده شد و یک حامی کریمخان در ۱۷۶۰ جایگزین او شد؛ ولی وقتی کریمخان در یک کارزار نظامی در آذربایجان بود هدایت الله خان به گیلان گریخت و دوباره به مقام فرمانروایی گیلان رسید. اندکی بعد کریمخان او را دستگیر کرد و ۱۲۰۰۰ تومان جریمه کرد و نظرعلی خان زند برای نظارت بر دولت گیلان فرستاده شد. بعدتر، کریمخان سیاستش نسبت به هدایت‌الله خان را عوض کرد و او را در ۱۷۶۷ به فرمانروایی گیلان منصوب کرد و دختر او را به عقد پسرش ابوالفتح خان درآورد.
کریم‌خان زند نسبت به عشایر و قبایل، سیاست تبعید و نقل و انتقال را به کار نگرفت، بلکه با انتخاب خان‌ها به ریاست قبایل و حکمرانی نواحی، آنان را مسول اعمال و رفتار رعایا قرار داد. او از اعضای خانواده‌های این خوانین، کسانی را به عنوان گروگان نزد خود نگه می‌داشت. کریم خان مدتی پس از ترک اردبیل (۱۱۴۱ ه‍.ش) نظرعلی خان شاهسون را به حکمرانی شهر و احتمالاً به ریاست طوایف ناحیه برگمارد.