نظر محمد

معنی کلمه نظر محمد در لغت نامه دهخدا

نظرمحمد. [ ن َ ظَ م ُ ح َم ْ م َ ] ( اِخ ) از پارسی گویان دکن است ، این بیت را مؤلف مقالات الشعراء از او ثبت کرده است :
خویشتن پاک کن اینجا و میفکن بشمار
چون حباب از سر این بحر دمی خوش برآر.
رجوع به مقالات الشعراء ص 816 شود.

معنی کلمه نظر محمد در فرهنگ فارسی

از پارسی گویان دکن است این بیت را مولف مقالات الشعرائ از او ثبت کرده است ٠

جملاتی از کاربرد کلمه نظر محمد

زمین‌های اطراف این سد عمدتاً تپه‌ایی است، اما شرق آن کوهستانی است، بطوریکه سد در یک دره واقع شده‌است. در حوالی سد شیروان، جمعیت بسیار کمی ساکن هستند بطوری‌که پراکندگی آن در هر کیلومتر مربع یک نفر را تشکیل می‌دهد. نزدیکترین جامعه کوچک در این منطقه مربوط به فردی به نام نظر محمد است که در ۱۳ کیلومتری شمال سد زندگی می‌کنند. نواحی اطراف سد را عمدتاً چمن‌زارها و مراتع تشکیل می‌دهند.
موسوعة الامام علی بن ابی طالب علیه السلام، فی الکتاب والسنة و التاریخ دانشنامه‌ای دربارهٔ علی بن ابی‌طالب زیر نظر محمد ری‌شهری با همکاری محمدکاظم طباطبایی و محمود طباطبایی است. ترجمهٔ فارسی این کتاب با عنوان دانش‌نامه امیرالمؤمنین بر پایه قرآن و حدیث و تاریخدر سال ۱۳۸۱ در ۱۴ جلد منتشر شد.
بر اساس اظهار نظر محمد کلهر، استاد دانشگاه ادبیات در دوران انقلاب مشروطه از کنترل و انحصار دربار و اشراف خارج شد و در سطح عموم جامعه مخاطبان خود را پیدا کرد، چنان‌که بسیاری از نویسندگان و شاعران برای ارتباط بهتر با طبقات مختلف جامعه، از زبانی ساده و بعضاً از زبان محاوره کمک گرفتند و حتی از واژه‌های فرنگی در اشعار خود استفاده نمودند.
حسن ریوندی یکم فروردین ۱۳۵۵ در سبزوار زاده شد. وی فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی از دانشگاه حکیم سبزواری است، شغل اصلی او دبیری است. ریوندی بعد از طی دوران خدمت سربازی، حرفهٔ صدا سازی و اجرا را به صورت جدی ادامه داد. وی سلفژ را زیر نظر محمد نوری آموخته‌است.
«سیلی بر صورت نظر محمد خاشه کمیدین مشهور قندهاری، سیلی بر صورت تمام مردم افغانستان و توهین به انسانیت و کرامت انسانی است. سیلی دژخیم عبوس جور و جهل و جمود بر چهره خندان عدالت و دانایی و هنر است.»
برای سال درگذشت نزاری سه قول مطرح شده‌است. اول قول محمد خوافی (۷۷۷–۸۴۹) است که آن را در سال ۷۲۱ می‌داند. دوم قول هدایت در کتاب مجمع الفصحا است که آن را در ۶۹۵ می‌داند که این نظر توسط هیچ صاحب نظری قابل قبول نیست. سومین قول تاریخ نویسانی همانند براون است که سال درگذشت را ۷۲۰ می‌دانند. استاد ادبیات ذبیح‌الله صفا نظر محمد خوافی را بر همه ترجیح می‌دهد. آرامگاه او هم‌اکنون در شهر بیرجند در خیابان حکیم نزاری است. بنای آرامگاه در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ به شماره ۳۰۱۶۳ ثبت ملی شد. طرح بنای آرامگاه حکیم نزاری گرفته شده از معماری ایرانی-اسلامی است.
محلوجی فعالیت‌های خود را با عضویت در سازمان مجاهدین خلق آغاز کرد ولی پس از دو سال فعالیت در سال ۱۳۵۲ از این مجموعه جدا شد. بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ابتدا در دفتر عمران امام خمینی در استان کردستان زیر نظر محمد غرضی مشغول به کار شد. سپس به حزب جمهوری اسلامی پیوست و به استانداری لرستان انتخاب شد. پس از عزل بنی صدر از ریاست جمهوری به سمت قائم مقامی وزیر وقت معادن و فلزات انتخاب شد. او پس از استعفای محمد امامی کاشانی از نمایندگی کاشان در انتخابات میاندوره‌ای سال ۱۳۶۱ به نمایندگی این شهرستان انتخاب شد و تا سال ۱۳۶۸ در این سمت باقی ماند. او در کابینه‌های اول و دوم هاشمی رفسنجانی به سمت وزیر معدن و فلزات انتخاب گردید.
دانش‌نامه عقاید اسلامی کتابی زیر نظر محمد محمدی ری شهری با همکاری مهدی مهریزی، عبدالهادی مسعودی، علی نقی خدایاری و رضا برنجکار است که در سال ۱۳۸۵ منتشر و در مراسم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کتاب برگزیده معرفی شد.
زیر نظر محمد عمر، امیرالمؤمنین قدرت مطلق را داشت و تفسیر طالبان از شریعت اسلامی به‌طور کامل به تصمیم او وابسته بود.
بنا بر نظر محمد بن مکی (شهید اول)، حد شرعی زنای محصنه آن است که ابتدا زناکار بنا بر احتیاط شرعی، «صد ضربه شلاق» می‌خورد. سپس وی سنگسار می‌شود. سنگسار بدین صورت است که مرد تا کمر و زن را تا سینه در خاک دفن می‌کنند و او را با سنگ‌های کوچک می‌زنند تا بمیرد. ابتدا شاهدان سنگسار را آغاز می‌کنند و اگر شخص خود اقرار کرده باشد حاکم شرع آغاز می‌کند. گفته شده که حضور گروهی لازم است که حداقل یک نفر یا سه نفر و بنا بر گفته دیگر ده نفر هستند. کسی که خود حد شرعی بر گردن دارد نباید سنگسار کند. پس از اجرای حکم، زناکار را غسل و کفن می‌کنند. بر او نماز می‌خوانند و سپس دفن می‌کنند.