نظام الملک

معنی کلمه نظام الملک در لغت نامه دهخدا

نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) مسعودبن علی هروی ، ملقب به شمس الدین و نظام الملک وزیر سلطان تکش خوارزمشاه است. وی به سال 596 هَ. ق. به اشارت خوارزمشاه به دست فدائیان اسماعیلیه در خوارزم کشته شد. رجوع به تاریخ ادبیات در ایران ، دکترصفا ج 2 ص 974 و الکامل ابن اثیر، ذیل حوادث سال 596 و تاریخ جهانگشای جوینی ج 2 ص 45 و راحةالصدور راوندی ،متن و حاشیة ص 399 و لباب الالباب چ نفیسی ص 594 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) احمدبن نظام الملک ، مکنی به ابونصر، فرزند خواجه نظام الملک طوسی وزیرمعروف ملکشاه سلجوقی است ، وی مدتی وزارت سلطان محمدبن ملکشاه داشت و عاقبت به روایت راوندی ، سلطان وی را در ازای هشتصد هزار دینار به سیدابوهاشم رئیس همدان داد تا هرچه خواهد با او کند. رجوع به راحةالصدور راوندی صص 162-164 و الکامل ابن اثیر ج 10 ص 304 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) چن قلیچ خان بن غازی فیروزجنگ مشهور وملقب به نظام الملک آصف جاه ، مؤسس سلسله نظام حیدرآباد وی به سال 1161 درگذشت. ( از قاموس الاعلام ج 6 ).
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) حسن بن محمد الدهستانی ، مکنی به ابومحمد و ملقب به نظام الملک از وزیران سلطان طغرل بیگ سلجوقی است. رجوع به راحةالصدور راوندی حاشیه ص 98 و الکامل ابن اثیر ذیل حوادث سال 436 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) محمدبن بهاءالدین مسعود هروی ، وزیر سلطان محمد خوارزمشاه است. رجوع به تاریخ مغول ، اقبال ، ص 47 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) محمدبن صالح ، ملقب به ناصرالدین و نظام الملک ، وزیر سلطان محمد خوارزمشاه است ، خوارزمشاه پس از عزل وزیر خود نظام الملک محمدبن بهاءالدین مسعود هروی ، او را که ازغلامزادگان ترکان خاتون بود به اصرار ترکان خاتون به وزارت انتخاب کرد و چندی بعد به سال 614 وی را به علت بی کفایتی عزل کرد. رجوع به تاریخ مغول ص 47 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) محمدبن محمد، ملقب به نظام الملک و صدرالدین ، وزیر قلج طمغاج خان و ممدوح شمس طبسی شاعر است ، عوفی که در سال 597 هَ. ق. به سمرقند گذشته است از ادب پروری این وزیر تمجیدی کرده است. رجوع به لباب الالباب چ نفیسی ص 173 و 607 شود.
نظام الملک. [ ن ِ مُل ْ م ُ ] ( اِخ ) محمودبن مظفربن ابی توبه ، مکنی به ابوالقاسم و ملقب به نصیرالدین و نظام الملک ، وزیر سلطان سنجر سلجوقی است ، وی از 521 تا 526 هَ. ق. منصب وزارت داشت. رجوع به نصیرالدین ، محمود شود.

معنی کلمه نظام الملک در فرهنگ فارسی

میرزا کاظم خان نوری ( و. ۱۳٠۷ - ۱۲۴۶ ه.ق . ) پسر میرزا آقا خان اعتماد الدوله صدر اعظم نوری و یکی از رجال دوره قاجاریه . در ۱۲۶۵ ه.ق . منصب استیفائ یافت و در ۱۲۶۸ ه.ق . در زمان صدارت عظمای پدرش لقب نظام الملکی گرفت و خواهر تنی ناصرالدین شاه را به عقد خود در آورد . در ۱۲۷٠ ه.ق. به نیابت صدارت و نیز بوزارت دفتر استیفا رسید. پس از عزل پدرش از صدراعظمی وی نیز از تمام سمتهائی که داشت عزل گردید و مدتی در تبعید بود. اما در ۱۲۸۸ دوباره روی کار آمد . در ۱۳٠۷ پس از فوت او پسرش نظام الملک لقب یافت و وزیر لشکر شد . وزیر تهران و رئیس پلیس در ۱۳۱٠ وزیر مالیه در ۱۳۱۴ .
مسعود ابن علی هروی ملقب به شمس الدین و نظام الملک وزیر سلطان تکش خوارزمشاه است ٠ وی به سال ۵۹۶ هجری قمری به اشارت خوارزمشاه به دست فدائیان اسماعیلیه در خوارزم کشته شد ٠

معنی کلمه نظام الملک در فرهنگ اسم ها

اسم: نظام الملک (پسر) (عربی)
معنی: باعث نظم و سرزمین، نام وزیر معروف سلجوقیان در قرن پنجم

جملاتی از کاربرد کلمه نظام الملک

خلق میکوشند تا طاقت کنند تا نظام الملک آفاقت کنند
جمال الدین نظام الملک کاندر دولت و ملت نه چون او مقتدا باشد نه چون او قهرمان خیزد
بود آن وقتی نظام الملک خرد اطلسش مییافتند او زیر برد
وانک جز بر نقش نامت سکه ای را نظم داد گر نظام الملک شد خطش مزور یافتند
وزیر منشور وزارت خود را از سلطان دریافت می‌کرد و سلطان حق انتخاب وزیر خود را داشت البته واردی هم می‌توان یافت که سلطان از این حق برخوردار نبود و برای مثال می‌توان به سلطان محمدخوارزمشاه اشاره کرد که پس از عزل وزیر خود نظام الملک محمد بن نظام الملک مسعود هروی مادرش ترکان خاتون با نفوذ خود نظام الملک محمدبن صالح را به وزارت رساند.
قطب دین سلطان نظام الملک دریادل که چرخ هست او را بنده در گردنش طوق هلال
و اصفهان به سلطان ملکشاه بازماند و سلطان به اصفهان آمد و دارالسلطنه ساخت؛ و مدفن سلطان در اصفهان است و بعضی فرزندان مثل سلطان محمد و برکیارق و سلطان محمود. نیز گویند نظام الملک در اصفهان مدفون است.
پیرامون علّت نام‌گذاری این نهضت به خرمّدینان، برخی از دانشمندان معتقدند که چون بابک از روستایی به نام خرّم در نزدیکی اردبیل برخاسته بود، از این جهت طرفداران وی به خرّمیان یا خرّمدینان معروف گشته‌اند و خواجه نظام الملک می‌گوید که خرّمدین از خوردین گرفته شده و بدان جهت این طایفه به خرّمدین شهرت یافته‌اند.
ضیاء الملک احمد بن نظام الملک وزیر امپراتوری سلجوقی و خلافت عباسی بود. او فرزند نظام الملک از معروف‌ترین وزیران امپراتوری سلجوقی بود.
خواجه نظام‌الملک پیرو کیش سنی و شافعی بود. مورخان خواجه نظام الملک را جز کسانی می‌دانند که آخرت را بر دنیا ترجیح می‌داده و همیشه در مجالس علمای دینی حضور داشته است. مشهوراست خواجه زمانی که صدای اذان را می‌شنیده مشغول هر کاری بوده از آن دست می‌کشیده و به نماز می‌ایستاده است و اگر مؤذن در اذان گفتن سستی می‌کرده به او تذکر می‌داده است.
بود در دولت نظام الملک آن فلک بحر فضل او را فلک
چون نظام الملک در نزع اوفتاد گفت الهی می‌روم در دست باد
پیرامون علّت نام‌گذاری این نهضت به خرمدینان، برخی از دانشمندان معتقدند که چون بابک از روستایی به نام خرّم در نزدیکی اردبیل برخاسته بود، از این جهت طرفداران وی به خرّمیان یا خرّمدینان معروف گشته‌اند و خواجه نظام الملک می‌گوید که خرّمدین از خوردین گرفته شده و بدان جهت این طایفه به خرّمدین شهرت یافته‌اند.